מי יזכה בהגרלת "דירה בהנחה"?

בקרוב תוצאות ההגרלה לסבב השביעי של "דירה בהנחה" שנפתחה השבוע, כאשר 20% מכלל הדירות המוזלות בהגרלה מיועדות למשרתי מילואים; לא רק מחירי הדירות מטפסים, גם מדד תשומות הבנייה; סקירת נדל"ן

 

 

 
דירה בהנחה / צילום: Dreamstimeדירה בהנחה / צילום: Dreamstime
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/07/2024

מלחמה בפשיעה בענף הבנייה - אושרה הצעת החקיקה של שר הבינוי והשיכון שתעצור את גורמי הפשיעה הפועלים בענף הבנייה. תיקון החוק שאושר יאפשר לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון לשלול רישיון קבלן על סמך מידע מודיעיני שהתקבל מהמשטרה הקושר את הקבלן לפשיעה חמורה ומאורגנת.

רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון אחראי על ניהול פנקס הקבלנים ומתן רישיונות לקבלנים הרשומים, והסדרת הפעילות בענף הבנייה. תיקון החקיקה המוצע נועד להרחיב את סמכויותיו של רשם הקבלנים נוכח תופעות חמורות הקיימות בענף, כדוגמת גביית דמי חסות, סחיטה באיומים, איום על קבלנים ודחיקתם החוצה מפרויקטים, , ועיסוק בענף.  תיקון החקיקה יאפשר לרשם הקבלנים כלי יעיל ואפקטיבי במלחמה בפשיעה  בענף הבנייה. לפשיעה גם  השפעות כלכליות משקיות רחבות, בין השאר, בשל פגיעה בתחרות בין הקבלנים בשוק והעלאת מחירי העבודות, הגוררות בהמשך עלייה במחירי הדיור וההוצאה הציבורית, וירידה ברמה המקצועית של הקבלנים. 

רמלה ראשונה בהתחדשות בניינית - לראשונה במחוז מרכז הוועדה המחוזית מרכז אישרה את תכנית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית רמלה להתחדשות בניינית בעיר, התכנית תחליף את תמ"א 38 שתוקפה יפוג בחודש אוגוסט הקרוב, ותאפשר הקמת כ-3,700 יחידות דיור חדשות  ברחבי העיר.

לתוכנית ניתן תוקף  של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית רמלה להתחדשות בניינית בעיר. התוכנית קודמה בשיתוף המינהלת העירונית להתחדשות ברמלה והיא התוכנית הבניינית הראשונה במחוז מרכז שהוחלט לאשר.

התוכנית תאפשר, בשלב הראשון, הוצאת היתרים לטובת התחדשות וחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה בהיקף של עד 1,300 יחידות דיור. במידה ותוכניות מתחמיות לפינוי-בינוי המקודמות כיום בעיר לא יבואו לידי מימוש בעתיד, התכנית כוללת מנגנון שיאפשר התחדשות של כ-3,700 יח"ד נוספות ברחבי העיר.  

אזור מתחדשת - הוועדה המחוזית תל אביב החליטה  בשבוע שעבר להפקיד את תוכנית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והמועצה המקומית אזור להקמת 2,124 יחידות דיור, כ-320 דירות קטנות ו-3,000 מ"ר שטחי מסחר שישולבו לאורך רחוב בן גוריון. מדובר בתוכנית להתחדשות עירונית הגדולה ביותר שקודמה ביישוב. 

התוכנית שביוזמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והמועצה המקומית אזור, הינה בשטח של כ-150 דונם, והיא ממוקמת בדרום-מזרח אזור. 

התוכנית מציעה התחדשות עירונית מידתית התואמת את אופייה של אזור, שומרת על האופי העירוני הקיים תוך שיפור דרך בן גוריון כרחוב פעיל עירוני, התואם לתוספת האוכלוסייה הצפויה במקום, תוך חיזוק חיבורים נופיים, בתוך הישוב ואף לכיוון פארק אריאל שרון. התוכנית כוללת 2,124 יחידות דיור שיוקמו בבינוי המשלב מגדלים עד 16 קומות ובינוי מרקמי עד 6 קומות מתוך כלל יחידות הדיור, כ-320 יוקמו לטובת דירות קטנות, ובנוסף 100 יחידות יוקצו לטובת דיור להשכרה. 

בתחום התוכנית מצויות כיום 672 יחידות דיור במבנים בני 4-9 קומות, שיפונו לטובת הפרויקט החדש.

מדד תשומות הבנייה מטפס –  לא רק מחירי הדירות עלו בחצי שנה ב- 5%, גם מדד תשומות הבנייה שכמעט ולא עלה מתחילת שנת 2024, מתחיל להראות סימני עלייה מדאיגים. בחודש אפריל עלה המדד ב- 0.5% ובחודש מאי ב- 0.4%, וכמובן יש לכך השפעה על מחירי הדירות החדשות, במיוחד לרוכשים "על הנייר" שאמורים לקבל את הדירה בעוד כמה שנים. אמנם ההצמדה  למדד תשומות הבנייה היא רק על 40% ממחיר הדירה, (בעקבות שינוי בחוק המכר דירות תיקון 9 משנת 22), אבל אם ימשיך המדד לעלות מדובר בסכום לא מבוטל שיתווסף למחיר הדירה ויקשה עוד יותר על הרוכשים.

בקרוב תוצאות ההגרלה - ההגרלה לסבב השביעי של "דירה בהנחה" נפתחה השבוע, כאשר 20% מכלל הדירות המוזלות בהגרלה, כ-1,000 יחידות דיור, מיועדות למשרתי המילואים. להגרלה זו נרשמו כ-101,650 משקי בית ובוצעו כ-720,000 הרשמות (מספר הרשמות גבוה מאחר וכל זכאי היה רשאי להירשם לעד שלושה יישובים ולכל ההגרלות ביישובים אלו).  במהלך הימים הקרובים ימשך הליך בדיקת ההגרלות ל-4,633 דירות ב-43 הפרויקטים, הפרוסים ב-19 יישובים ברחבי הארץ, ביניהם: מגדל העמק, בני עייש, אלעד, ראשן לציון, דימונה, קריית גת ועוד. תוצאות ההגרלה צפויות להימסר לזוכים בימים הקרובים.

גידול משמעותי במכירת הדירות - לפי נתוני הלמ"ס, בחודש מאי 24 חל גידול של 30% במכירת דירות לעומת מאי 23, ונמכרו 7,470 דירות. ובשלושת החודשים: מרץ, אפריל, מאי, חל גידול של 37% לעומת אותה תקופה ב-2023, ונמכרו 22,610 דירות. עוד הוכחה להמשך עקבי בהיקף מכירת הדירות למרות המלחמה, מגמה שנמשכת מתחילת 2024. 52.6% מסך הדירות שנמכרו בשלושת החודשים מרץ-מאי 2024  היו דירות יד שנייה, כ-11,900 דירות. 

מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה גדל - נתון מעניין שניתן לראות  לפי דו"ח הלמ"ס, הוא מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף מאי 2024.  אם בחודש אפריל נותרו למכירה 66,040 דירות חדשות, בחודש מאי לא רק שהמספר לא ירד, אלא גדל ב- 1,430 דירות  ל- 67,47. כלומר בניגוד ל"פרשנים" ולהצהרות הקבלנים על מחסור שמתגבר, ההיצע לא רק שלא קטן אלא גדל למרות מבצעי הקבלנים האגרסיביים! כמובן שיש לך סיבות ובעיקר סיבה אחת עיקרית שהזכרנו - מבצעי הקבלנים.  רבים מרוכשי הדירות החדשות מעדיפים לרכוש דירות "על הנייר", לדחות את לקיחת המשכנתא בתקווה שעד אז הריבית תרד, ובינתיים ישלמו בהסכם הרכישה רק 10%- או 20% מערך הדירה, והיתרה קרוב לאכלוס בעוד 3- 4 שנים.

תחילתו של עידן חדש בבית שאן - פרויקט פינוי- בינוי ראשון בעיר אושר להפקדה, תוכנית "מתחם ירושלים" שנמצאת בכניסה לעיר ברחוב ירושלים הבירה. התוכנית מקודמת על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית בית שאן ותכלול בנייה של 210 דירות חדשות במקום 40 הדירות שקיימות כיום במתחם, בנוסף לחידוש המבנים הישנים, התוכנית תכלול גם כ-2,700 מ"ר לשטחי מסחר ו90 חדרי מלון שיביאו לחידוש של רחוב העסקים הראשי בעיר. אין ספק שבית שאן הממוקמת על קו השבר הסורי אפריקאי,  היא העיר שאולי בסיכון  הכי גבוה לנזק משמעותי מאוד במקרה של רעידת אדמה, וטוב שסוף סוף לאחר שנים יבנו מבנים בעיר לפי תקנים המיועדים להגנה מפני רעידות אדמה, בנוסף לממד"ים .

לוד מתחדשת - עיריית לוד מקדמת תכנית התחדשות בניינית, עם פוטנציאל לתוספת של עד 5,780 יח"ד. התכנית עלתה לישיבת הוועדה המקומית האחרונה, שאישרה את הגשת התכנית להפקדה בוועדה המחוזית. בתוך כך, הוועדה המקומית החליטה להפסיק לקדם תכניות לפי תמ"א 38, ולאמץ במקומה את החלופה. התחדשות בניינית, לוד (מיגון וחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה) היא חלופה לתמ"א 38. מטרת התוכנית להוות מענה תכנוני לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה בהתאם לתקנות, והיא קודמה על ידי אגף תכנון במינהל הנדסה, המבואה להתחדשות עירונית בחברה הכלכלית והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. 

x