דיסקונט: הירידה במדד ה-S&P 500 אתמול יצרה מספר שיאים שליליים

אסטרטג השווקים בבנק דיסקונט שמואל קצביאן מציין כי הירידה במדד ה-S&P 500 אתמול יצרה מספר שיאים שליליים של התקופה האחרונה; מדד הדגל של הכלכלה האמריקאית ירד ב-2.3%-, הירידה היומית החדה ביותר מאז דצמבר 2022

 

 

 
שמואל קצביאן, צילום: עזרא לוישמואל קצביאן, צילום: עזרא לוי
 

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים פיננסיים בבנק דיסקונט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/07/2024

הירידה במדד ה-S&P 500 אתמול יצרה מספר שיאים שליליים של התקופה האחרונה. מדד הדגל של הכלכלה האמריקאית ירד ב-2.3%-, הירידה היומית החדה ביותר מאז דצמבר 2022. בכך גם נשבר אחד מהרצפים הממושכים ביותר שבו לא נרשמה במדד ירידה של יותר מ-2%-. 

סל 7 המניות המופלאות ירד אתמול (באופן משוקלל) ב-5.6%-, הירידה היומית החדה ביותר מאז ספטמבר 2022. נזכיר כי מניות אלו ריכזו עניין ומשכו את השוק "חזק למעלה" בעבר ולפי סקרי שוק שונים האחזקות בהן כבר הפכו ל-Crowded Trade"".  

מעניין לציין שבשלב מסוים במסחר אתמול רוב המניות עוד רשמו עליות או יציבות, בעוד שסקטור הטכנולוגיה בכללו ובפרט כל אחת מ-7 המופלאות (מניות הטק הגדולות) רשם ירידות. בסופו של יום המסחר כבר 336 מניות במדד האמריקאי (כ-67% מהמניות) רשמו ירידות, עניין שמראה עד כמה הסנטימנט השלילי בענקיות הטכנולוגיה משפיע בסופו של דבר על כלל השוק. 

מה גרם לירידות החדות אתמול? ברקע לירידות אתמול נזכיר את "הגברת ההילוך" בפרסום עונת הדו"חות, כששני פרסומים של ענקיות הטק יצרו תגובה שלילית חדה בשוק. טסלה החמיצה את תחזיות הרווח ושולי הרווח שלה היו הנמוכים ביותר מזה 5 שנים. המניה רשמה אתמול ירידה של 12.3%-, הירידה השניה בעוצמתה במדד. 

גוגל פרסמה רווח ומכירות מעל לתחזיות, אך ההוצאות שלה גדלו מעבר לצפי בשל השקעת משאבים רבים יותר במטרה להתגבר על היריבות שלה בתחום הבינה המלאכותית. עניין זה העלה ספק בשווקים לגבי היכולת של גוגל ליצור הכנסות אמיתיות מבינה מלאכותית, או למתן את ההשקעות ההוניות בתחום בזמן הקרוב.

ברמת השוק כולו הדבר שוב מעלה את השאלה האם ועד כמה ההשקעות וה"באזז" סביב הבינה המלאכותית מוצדק ועד כמה ההכנסות בגין התחום יצדיקו את ההשקעות ובחלק מהמקרים את התמחור הגבוה של המניות הקשורות בתחום. 

במבט קדימה המשך עונת הדו"חות בשבועות הקרובים ובפרט התוצאות של חברות הטק הגדולות ישפיעו על מדדי המניות.

נזכיר כי "הרוב עוד לפנינו". בסקטור הטכנולוגיה שהוביל את הירידות אתמול רק 16 מתוך 67 חברות כבר פרסמו דו"חות. 

עוד נציין כי 5 מ-"7 המופלאות" צפויים לפרסם דו"חות בעתיד, כש-4 מתוכם (מיקרוסופט, Meta, אפל ואמזון) יפרסמו דו"חות במהלך 3 ימי מסחר: התאריכים 30 ליולי עד (וכולל) ה-1 לאוגוסט. 4 המניות הללו מהוות כ-20% משווי השוק של מדד ה-S&P 500 וההשפעה של פרסום הדו"חות שלהם עשויה להיות חזקה במיוחד לטוב או לרע. 

כמו כן, בשבוע הבא (31 ליולי) תהיה הודעת הריבית של הפד, עניין שעשוי להשפיע אף הוא על השווקים. לכאורה ההחלטה אמורה "להיות משעממת", כשהריבית לא צפויה להשתנות (כך חושבים 91 מ-93 חזאים) בהחלטה הזו.

אולם העניין שירכז את תשומת הלב הוא המסר בהודעת הריבית עצמה ובדברי פאואל במסיבת העיתונאים.

זאת בפרט כשהשוק מתמחר כמעט 100% הסתברות להפחתת ריבית ראשונה (מאז מרץ 2020) בישיבת הריבית הבאה (18 לספטמבר). אם הפד רוצה למתן או לחזק את הצפי הזה זו אחת ההזדמנויות שלו ובפרט לאור תקופת ההדממה שלפני הודעות הריבית. גם ברמה הפוליטית לא משעמם כשקמלה האריס מצליחה לצבור פופולריות לאחר פרישת ביידן מהמרוץ, אם כי לפי אתרי ההימורים הסיכוי שלה לזכות בנשיאות (45%) עדיין נמוך מהסיכוי של טרמאפ. מעניין יהיה לראות אם מומנטום ההתחזקות של האריס נמשך או מתמתן בימים הקרובים.

בשורה התחתונה: הימים הבאים יהיו חשובים מאוד ברמת המיקרו והמאקרו ובעלי פוטנציאל השפעה חד על המניות.  

תגובת השוק לעונת הדו"חות לצד נתוני האינפלציה והמסרים של הפד יראו האם תגובת השוק אתמול היתה נקודתית או שהחל מהלך ממושך יותר של מימושים. 

x