בעקבות ההנחות: מגדל צופה קיטון של מאות מיליוני שקלים ברווח הכולל

בעקבות עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בפנסיה ובביטוחי החיים צופה מגדל ביטוח קיטון בסך 250-350 מיליון שקל ברווח הכולל ברבעון השני; חברות נוספות צפויות לדווח גם הן על הפסדים בשל העדכון

 

 

 
מגדל ביטוח / צילום: Dreamstimeמגדל ביטוח / צילום: Dreamstime
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/07/2024

בעקבות עליית תוחלת החיים פרסמה אתמול רשות שוק ההון את החוזר הסופי הכולל ובו העדכון העתי של הנחות ברירות המחדל בעניין מערך ההנחות הדמוגרפי, אשר משמשות לחישוב ההתחייבויות והמקדמים בפוליסות ביטוח חיים ובקרנות הפנסיה.

על פי הערכות רשות שוק ההון, עקב עליית תוחלת החיים, השינויים בשיעורי התמותה לפנסיונרים ושאירים צפויים להגדיל את התחייבויות חברות הביטוח במאזן האקטוארי בין 0.3% ל-0.5%, שמהווה שינוי בסך ההתחייבויות הקרן של בין 0.02% ל-0.05% בהתאם למבנה של הקרן.

מגדל דיווחה היום, כי להערכת חברת הבת שלה מגדל ביטוח, על בסיס אומדנים ראשוניים שבוצעו על ידה בהתייחס להוראות החוזר שפרסמה אתמול רשות ההון בעניין מערך ההנחות הדמוגרפי, השפעת יישום הוראות אלו, בדוחות הכספיים לרבעון השני לשנת 2024, הינה קיטון של כ-250 מיליון ש"ח עד כ-350 מיליון ש"ח ברווח הכולל (לאחר הוצאות מס). מגדל היא הראשונה שמדווחת על השפעת ההוראות המעודכנות, וצפויות הודעות דומות גם מחברות ביטוח נוספות.

בנוסף, מציינת מגדל, נאמדת ההשפעה של יישום הוראות החוזר על יחס כושר הפירעון הכלכלי של מגדל ביטוח, על בסיס חישובי חודש דצמבר 2023, בקיטון של כ-2% עד 4% ללא יישום הוראות הפריסה בתקופת המעבר, ושל כ-3% עד 7% לאחר יישום הוראות הפריסה בתקופת המעבר. 

כל חברות הביטוח יושפעו מהעדכון בעקבות עליית תוחלת החיים; היום הודיעה גם כלל ביטוח גם כלל ביטוח כי היא מעריכה בבחינה ראשונית את השפעת ההשלכות של ההנחות בחוזר על התוצאות הכספיות של כלל ביטוח בדוחותיה הכספיים לרבעון השני לשנת 2024, בהגדלת הפרשה לעתודות ביטוח בסך מוערך של כ- 70 עד 100 מיליוני שקל (לאחר מס).

כמו כן, להערכת החברה השינויים כתוצאה מהחוזר, לאחר ניכוי מס, כשלעצמם, יביאו לקיטון ביחס כושר הפירעון הכלכלי של כלל ביטוח, לסוף יוני 2024 (שצפוי להתפרסם בנובמבר 2024). ההשפעה השלילית של החוזר על יחס כושר הפירעון הכלכלי, ללא הוראות הפריסה, צפויה להיות, כ-2 נקודות וזאת על בסיס חישובי דצמבר 2023. ההשפעה על יחס כושר הפירעון הכלכלי לאחר הוראות הפריסה צפויה להיות כ-3 נקודות. 

מנורה צופה קיטון של 20-30 מיליון שקל בלבד ברווח הכולל (לאחר מס) ברבעון המסתיים ב-30 ביוני 2024; הקיטון עקב עדכון הרשות מוערך ב- 55-65 מיליון שקל, אך הוא יקוזז בגידול ברווח בסך כ-35 מיליון שקל, שמנורה צופה בגין תוצאות מחקר שהחברה מבצעת המעדכנות את ההנחות המשמשות לחישוב ההתחייבויות והמקדמים בפוליסות ביטוח חיים.
 

x