שיאים ושפלים - זיהוי ופעולות הקשורות בהם; S&P500 היא דוגמה נוכחית מצוינת לבחינת העניין

ככל שקורים אירועים במחיר, כך מתגברים הסיכויים שלפנינו שיא משמעותי יותר

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/07/2024

מוסכם וידוע שלא ניתן לדעת מראש מתי יהיו השיאים והשפלים במגמות. כמות הגורמים המשפיעים (חיצוניים ופנימיים לשוק) כה גדולה שעדיין לא ניתן לייצר מודל שייתן תשובה סטטיסטית סבירה לנושא. לכן, נשאר לנו לעשות כמה דברים בנושא: להתעדכן על מצבי השוק, לבחון את הפרמטרים הפונדמנטליים שלו, ונתוני המקרו סביבו (רווחיות החברות, גיאו-פוליטיקה ופוליטיקה, מעשי קובעי המדיניות, וכו...) יחד עם נתוני הסנטימנט (אופטימיות-פסימיות של המשקיעים) המתבטאים בהמון מדדים ומדידות (למשל ה-VIX, אבל גם סקר משקיעים מוסדיים ופרטיים, וכו...).

כל זה מעבר להבנה בדבר חשוב וקריטי: מי מוביל את השוק? אם ניקח את העלייה מאז נובמבר 2023, נדע לענות על נושא ההובלה בצורה מיידית למדי: בין 7-10 מניות טכנולוגיה ענקיות שדחפו קדימה, על כנפי ההילה של הבטחת ה-AI. בגדול, היו אלו החברות שיצרו את התשתיות, ואת הכלים, כאשר האפליקציות האמיתיות והגדולות עדיין לפנינו. בכל מקרה, כל מה שהזכרתי עד כה היה הרקע למהלך היפה שניזון כל הזמן מן הנזילות האינסופית שסופקה על ידי הממשל והבנק המרכזי.

תאמרו: בנק מרכזי? הרי הוא העלה ריביות, מחזיק אותן גבוה, וביצע QT... כל זה נכון אבל היו אצלו מאגרי כסף עצומים שהתרוקנו בו זמנית, כאשר נעשו כל הצעדים האלו. היה זה מהלך נגדי מכוון שמטרתו הייתה למנוע מאותם צעדים של נרמול ריביות לגרום למיתון. מה שנקרא אז Hard Landing. בפועל, עד היום, מתפארים בבנק המרכזי שמנעו אפילו את ה-Soft Landing.

אז, איך בכל זאת ניתן לעשות משהו לגבי השיאים והשפלים? מתי אנו יכולים לזהות, תוך זמן קצר, שהם קרו? כאן באים לעזרתנו כלים טכניים די פשוטים. למעשה, ניתן למנות מאות, אם לא יותר, כלים של מומנטום, זרימת כסף, רוחב שוק, וכו... שייתנו אתראות לגבי מה שיכול לקרות. אבל, לדעתי, רק אירועים שנובעים מהמחיר עצמו חשובים, ולכן אני מצמצם את היריעה רק להם. כמו כן, מפאת קוצר הפורמט, אצמצם את עצמי לשניים שהייתי שם בראש הפירמידה: קווי מגמה וממוצעים נעים. לצורך הדיון הרלוונטי עבור מדד S&P500, הנה גרף יומי שלו (מעודכן ל-25-07-2024) המראה את המגמה מאז 11-2023:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

השיא (הזמני כנראה) של המדד בוצע ב-16-07, עם מחיר סגירה של 5667.21. מאז, המדד יורד לו. המבחן הראשון שלו היה הגבול שכולנו קבענו לו, ואשר היווה תמיכה מאסיבית במשך תקופה ארוכה מאוד: הממוצע הנע 20 (בירוק). לכן, כאשר גבול זה נשבר מטה, היה כבר ברור שהסיכויים שהשיא הוא שיא משמעותי יותר מהרגיל, הם גדולים למדי.

לאחר מכן, קיים קוו המגמה, אשר תמך בעלייה מאז התחתית של נובמבר 2023 (בכחול). שבירה מטה של זה חיזק עוד יותר את המשמעות של אותו שיא. והנה, ביום חמישי (25-07), המדד סגר כמעט במדויק על הממוצע הנע 50 (בכתום). שבירתו של זה (אם וכאשר תקרה), תכוון את המדד לשלב הבא: הממוצע הנע 100 (בשחור) המשתלב עם עוד אלמנט טכני שעוד לא הזכרתי. בכל מקרה, כל שבירה כזו מגדילה מאוד את הסיכוי שהשיא של 5667.21 היה חשוב, וארוך טווח יחסית.

שיא שכנגדו ניתן לעשות פעילות פיננסית בתיקי ההשקעות. למשל: לקיחת הגנות על תיק קיים, לצמצם תיק קיים, ו-או לעשות פעילות שורט שתנסה להרוויח מהירידה. לא אכנס כאן לכלים שיש כדי לבצע זאת כי הם רבים מאוד, אבל, העניין העקרוני הוא זה: כל אירוע במחיר שמשנה את ה"שגרה הטכנית" שהייתה כד כה, מגביר את סיכויי הצלחתו של המהלך היורד. כמו כן, נקודות השבירה שהזכרתי מצביעות על אזורים של ניהול סיכונים ברורים מאוד (למשל, פקודת קטיעת הפסד כמה נקודות מדד מעל הממוצע שנשבר, וכו...).

מהו האלמנט הטכני שלא הזכרתי? סולם ה-Fibonnaci. ניתן לראות בגרף את הסולם המציין את רמות התיקון האפשריות. על בסיס התחתית של נובמבר 2023 והשיא של יולי 2024. כל רמה כזו מהווה בעצמה רמת תמיכה או התנגדות, שבה יש סיכוי להיפוך תנועת המחיר כאשר מגיעים לשם. לכן, שילוב של ממוצע נע, קוו מגמה, או רמות מחיר היסטוריות חשובות קודמות, עם רמות Fibonacci מחושבות, מאוד מחזק את ההשערה שבאזורים האלו יקרה משהו.

לצורך הבהירות אציין: תיקון טכני קלאסי מתבצע בין שליש ושני שליש מהקטע המגמתי שהוא מתקן. לכן, מעלייה בין 4100 ו-5680 נפגוש את השליש (ואני מעגל...) סביב 5070, את החצי סביב 4890, ואת השני שליש סביב 4700. חסר כאן אלמנט הזמן כמובן אבל הגעה קרובה לאזורים האלו תאמר מייד "להרים את האנטנות" ולבדוק את המומנטום היורד נחלש, ואם יש סיכוי לשינוי כיוון. ואז, אירועים של פריצה מעל קווי המגמה והממוצעים, שיהיו אז, יאמרו שהגיע הרגע לשינוי מירידות לעליות. המון הצלחה לכולם ויחד ננצח!
x