מדד ראסל 2,000 - מה אומר הגרף ?

Russell 2,000 - מבט על ה-Rotation המפורסם כל כך בימים אלו בין מניות הטכנולוגיה והמניות הקטנות. כל הסימנים מעידים שזו התחלה של משהו ולא סיומו. ובנוסף, מבט חטוף על מצבו הטכני של מדד S&P500

 

 

 
שוקי מניות אמריקאיים - איור פאנדר אילוסטרציה AIשוקי מניות אמריקאיים - איור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/07/2024

אחד הנושאים הבוערים ביותר בשוק המניות האמריקאי כיום (ובהשלכה, גם בשוקי המניות בעולם כולו) הוא ה-Rotation (לא מצאתי מילה טובה בעברית למהות הזו...) שמתבצע כרגע מהמניות הטכנולוגיות הגדולות (אלו שהובילו את השוק עד אמצע יולי) לכיוון המניות הקטנות יותר (אלו שניתן למצוא במדדים שונים כאשר מדד הראסל-2000 הוא המייצג הטוב ביותר שלהן).

לכאורה, יש הרבה הגיון ב"מעבר" הזה בין סוגי המניות: הראשונות (הגדולות) נמצאות בשווי שוק אסטרונומי יחסית, עלו המון ושברו שיאים של כל הזמנים אין סוף פעמים, ובמיוחד, נהנות מהריבית הגבוהה הקיימת במשק. מדוע? כי רזרבות המזומנים שלהן מהווה כרגע אפיק הכנסה משמעותי, בנוסף לתוצאות עסקיות לא רעות שנבעו מהצריכה הבלתי מרוסנת של הצרכן המקומי. והשניות (הקטנות)? בדיוק ההיפך! אלו הסובלות ממש מהריבית הגבוהה, כאשר כמות המוצרים והשירותים שהם מצליחים למכור יורדת כל הזמן.

אז מה קורה כאשר מתחילים לראות את תחילת מחזור הקטנת הריביות באופק? לפחות מספטמבר? שוק המניות מנסה להקדים תמיד את המאוחר ומהמר על עלייה ברווחיות ובמחזור העסקי של אותן חברות קטנות, ובו זמנית, ממשים רווחים נאים מאוד שנעשו במניות הגדולות. גם כך, הן היו די מנופחות ותיקון מטה בהן לא יזיק כדי לאפשר ל"דם חדש" של משקיעים לקחת חלק מהן לסיבוב העולה הבא. אגב, שגשוג בקטנות אינו אומר ירידה גדולה ברווחיות של הגדולות. רק החלק הנובע מתשואות מפיקדונות ייפגע בהן...

ועכשיו נשאל עצמנו? האם זה באמת קורה, ואיפה אנו נמצאים מבחינת המגמה, המחירים, אזורים חשובים של ערך וכו... כדי לתת תשובה די ברורה לעניין הזה, הנה גרף שבועי של תעודת הסל המוכרת והטובה ביותר שעוקבת אחרי מדד ראסל-2000 (IWM):


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

מן הגרף הזה מיד מבינים שני דברים בוהקים בבהירותם: יש בהחלט מגמה חיובית במדד המניות הקטנות, ואותו מדד עדיין רחוק משיא כל הזמנים שלו. כמו כן, אזור הערך המובהק שלו סביב 160 (שהייתה הנקודה שבה החלה הקריסה של המדד עקב הקורונה ב-2020), עמדה איתן עד סוף 2023 (!!). אז, בסוף אוקטובר 2023, החל המסע צפונה ולא בימים אלו...

המטרה הראשונה של המדד הייתה אזור ההתנגדות שהייתה תמיכה בתחילת 2022 (197-200). הפריצה הצליחה בתחילת 2024 אבל המדד נתקע שם ו"בדק" את הרמה, מלמעלה, הרבה מאוד פעמים לפני שראינו את המהלך האסרטיבי ממשיך מעלה (אמצע יולי). מה אנו יכולים לומר על המצב הזה?

ראשית, גבולות הגזרה ברורות מאוד: שבירה איומה תהיה אם המדד יירד מתחת ל-160. שבירה מאכזבת תהיה אם המדד יירד מתחת ל-195. כל עוד רמה זו נתמכת, היעד הברור הוא 244 שהיה שיא כל הזמנים. לדעתי, אם ה-Rotation ימשיך, נראה פריצה של השיא, והמשך הלאה, כל עוד "רוח המפקד" בפד היא של הורדות ריבית ולא עמידה, או העלאה, שלהן. האם העליות בראסל-בהכרח פוגעות במניות הכבדות? כבר אמרנו שממש לא. לראייה, ראינו ביום שישי (26-07) את כולן עולן בחוזקה. עד כאן נושא הראסל-2000 וה-Rotation.

מבלי לשים מבט חטוף על ה-S&P500 אי אפשר, ולכן הבאתי לכם הפעם גרף שעתי של המדד, עד סיום המסחר של השבוע שעבר (26-07):


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

כפי שהראיתי בסקירות שונות, העליות המתמשכות במדד היו כלואות בין גבולות (A ו-B) של יתד עולה ענקית מאז נובמבר 2023. לכאורה, הירידות האחרונות לא היו צריכות לעורר מהומה כמעט. מדוע? כי הן קרו בין שתי גבולות הגזרה האלו. אבל, ביום רביעי (24-07) קרה דבר: המחיר ירד ושבר את –B מטה. יתר על כן, הוא עדיין לא הצליח לעלות חזר לתוך הגבולות, אלא נתקע ונדחה כל פעם שהוא ניסה לעשות זאת. ניסיונות אלו יצרו תחום דשדוש צר בין 5490 ו-5390. כמו כן, הירידה יצרה קו מגמה תוחם C, אשר כרגע שולט על המהלך כולו. למה המדד נעצר כאן? לדעתי אין צורך לציין זאת אבל אם חייבים: הממוצע הנע 50 (בכתום) היה למבצר שעדיין לא נשבר.

לסיכום: לביטול הדאגות של החיוביים, המדד חייב לחזור מעלה מעל 5490, ועל ידי כך מעל קו B ורצוי מעל קו C. לייצר שם שפל, ולהמשיך הלאה. במקרה ההפוך, כאשר הדאגות ייגברו מאוד, המדד יידחה מטה על ידי 5490, וישבור גם את הממוצע הנע 50, ואת 5390 לכיוון היעד הברור הבא: הממוצע הנע 100 העומד סביב 5290. אזור שגם מהווה את האזור הפיבונצ"י הראשון של 23.6% מטה. ראו את הרמות מהכתבה האחרונה בנושא.

בשבוע הבא נדע מה החליטו הגדולים והקובעים בנושא. יחד ננצח ובגדול!

 
x