הצעת החוק של גפני, ביטן ודנינו תפגע בעצמאות רשות שוק ההון

על פי ההצעה, האסדרות והוראות הרשות לחברות ביטוח, חברות מנהלות וסוכנים יוכפפו לאישור ועדת הכספים

 

 

 
הצעת חוק של גפני / Image by 3D Animation from Pixabayהצעת חוק של גפני / Image by 3D Animation from Pixabay
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/07/2024

לאחר הביקורת בוועדות הכנסת על התנהלות רשות שוק ההון בפרשת סלייס גמל, הונחה על שולחן הכנסת ב-24 ביולי הצעת חוק המצמצמת את עצמאות רשות שוק ההון ומכפיפה את החלטותיה והוראותיה בתחום הביטוח והפנסיה, לאישור ועדת הכספים. 

את הצעת החוק הגיש ח"כ שלום דנינו (ליכוד) שגם יזם את הדיון האחרון בפרשת סלייס בוועדת הכספים, וחתומים עליה שני יו"ר ועדות – דוד ביטן יו"ר ועדת הכלכלה ויו"ר ועדת הכספים משה גפני. 

על פי הצעת החוק שתידון בכנסת רק לאחר הפגרה, יעודכנו חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) התשמ"א 1981, וחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה–2005 , בסעיף 39(ב)(1), כך שבמקום "ולאחר התייעצות עם הוועדה" יבוא "לאחר התייעצות עם הוועדה ובאישור ועדת הכספים של הכנסת".

דברי הסבר: בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א–1981, בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה–2005, בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ייעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס"ה–2005, ובחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו–2016, נקבעו לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, סמכויות שונות ליתן הוראות לגופים המפוקחים על ידו, ובין היתר, לחברות ביטוח, חברות מנהלות ובעלי רישיונות לשירותים פיננסיים מוסדרים.

מדובר בסמכויות רחבות, שמסדירות את פעילותם הענפה של אותם גופים פיננסיים, שמשליכות לא רק על הגופים האמורים אלא גם על הציבור הרחב בתחומי הביטוח, החיסכון הפנסיוני וכיו"ב.

לפיכך, בהצעת חוק זו מוצע לתקן את החוקים האמורים ובכך להגביר את הפיקוח הפרלמנטרי על ההוראות שנקבעות על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ולאפשר קיום דיון ציבורי ושקיפות לשיקולי המאסדר, וזאת לטובת ציבור המבוטחים והחוסכים".  

x