הנחושת נצצה עד לפני חודשיים, מה קרה מאז?

הנחושת סימנה ביום רביעי את המחיר הנמוך ביותר מזה יותר משלושה חודשים, וסימנה ירידה של יותר מ-20% מהשיא שלה במאי

 

 

 
הנחושת נצצה עד לפני חודשיים / צילום: Dreamstimeהנחושת נצצה עד לפני חודשיים / צילום: Dreamstime
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/07/2024

בינואר השנה, ההערכות היו שהנחושת תעלה בשנתייים שהקרובות בכ-75%. דובר על היצע נמוך ומדינות כמו פנמה ופרו שצמצמו בצורה דרסטית את אספקת הנחושת לשנת 2024. בנוסף, First Quantum Minerals אחת ממכרות הנחושת הגדולים בעולם הפסיקה את הייצור בעקבות פסיקת בית המשפט העליון. וגם אנגלו אמריקן, יצרנית גדולה, אמרה שהיא תצמצם את תפוקת הנחושת ב-2024 וב-2025 כי היא רוצה לצמצם עלויות. ובגדול התחזית לצמיחת ההיצע של הנחושת צנחה וכל הקיצוצים הללו חיזקו את הדעה ששוק הנחושת כנראה יכנס לתקופה של צמצום ברור, ומאותתים על כך שמחירי הנחושת עומדים לעלות בשנתיים הקרובות. כל זאת מול הערכות לביקוש חזק מהכיוון של הבינה המלאכותית, מגזר האנרגיה הירוקה וסין כמובן שהיא אחת הצרכניות הגדולות ביותר של נחושת. ואכן, מתחילת ינואר השנה ועד חודש מאי הנחושת עלתה בכ-30%.

אך מאז השתנו כמה דברים. הנחושת סימנה ביום רביעי את המחיר הנמוך ביותר מזה יותר מ-3 חודשים, ורשמה ירידה של יותר מ-20% מהשיא שהייתה בו בחודש מאי. האצבע המאשימה מופנית לנושא חששות בעניין הביקוש. מדברים על אי ודאויות כלכליות, כולל מיתונים אפשריים בכלכלות גדולות אחרות שהוסיפו ללחץ על מחירי הנחושת. אבל עיקר האשמה מופנית לעבר סין שהיא צרכנית הנחושת הגדולה בעולם. לפי נתוני הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה כפי שדווחו בשבוע האחרון, הכלכלה של סין התרחבה בקצב שנתי איטי מהצפוי של 4.7% ברבעון האחרון. זאת לעומת קצב צמיחה שנתי של 5.3% ברבעון הראשון. מיותר לציין שכשהכלכלה של סין חזקה, זה עוזר להבטיח מחירי נחושת גבוהים יותר בגלל ביקוש חזק.

אז מה קרה בדרך ולמה מחירי הנחושת ירדו ביותר מ-20% מהשיא?

ראשית נציין שסחורות שונות ממניות ואיגרות חוב. קודם כל, הן לא משלמות הכנסה למשקיעים, עם למשל, דיבידנדים או תשלומי קופונים. מצד שני, הן לא מפרסמות עדכוני רווחים. זה מקשה לקבוע מחיר: אנחנו לא יכולים להשתמש במדדי הערכה מסורתיים כמו יחס מחיר לרווח (P/E) או ניתוח תזרים מזומנים מוזל.

באמצע חודש מאי השנה, מחיר הנחושת הגיע לכמעט 11,000 דולר לטונה, כשכולם דיברו באותה תקופה על איך הביקוש שלה עוד יזנק בזכות ירידה בהיצע ועליה בביקוש מהכיוון של סין, בינה מלאכותית ורכבים חשמליים. אבל מאז, המתכת רק צוללת דרומה, והשבוע היא ירדה מתחת ל-9,000 דולר לראשונה מאז אפריל. אם כי יש לומר שזה עדיין גבוה יותר מהמקום שבו התחילה השנה, גם אם לא בהרבה.

גרף יומי של הנחושת מאת TradingView 

הסיבות לירידת הנחושת

ראשית, סין פגעה בבלימה בהוצאות ההשקעות שלה. סין אחראית לכ-50% מסך הביקוש העולמי לנחושת - היא משתמשת בעומסים של מתכת לבניית תחנות כוח גדולות לאנרגיה מתחדשת. אבל השנה, ההוצאה הזו האטה מאוד.

שנית, ייצור הרכבים החשמליים עבר להילוך נמוך יותר. גם כלי רכב חשמליים נתפסו כמי שיובילו את הביקוש הבא הגדול ביותר. הם פשוט משתמשים יותר בנחושת מאשר בכלי רכב המונעים בדלק מאובנים, בהיברידיות או בהיברידיות פלאג-אין. אבל מתברר שיש עודף היצע של רכב ם חשמליים בסין עכשיו. בנוסף על סין, גם באירופה ובארצות הברית אנחנו רואים ירידה בביקוש לרכבים חשמליים ולכן גם הביקוש לנחושת מהיצרנים האלה ירד.

שלישית, שפע אספקה בלתי צפוי. האטה בכלכלה בסין הורידה את הרצון להחזיק במניות נחושת ולאחרונה, נבנו מאגרי נחושת בסין אבל כשהביקוש המקומי כל כך חלש, היצוא לכיוון המערב גדל, והזינוק הגדול הזה באספקה פגע מאוד במחיר הנחושת.

אספקת נחושת מזוקקת שיוצאה מסין. מקור בלומברג

מה זה אומר מבחינת המשקיעים?

מבחינת משקיעים, ההחלטה לקנות נחושת תלויה בתחזית שלהם להתאוששות כלכלית גלובלית. אם הם מאמינים שהתנאים הכלכליים ישתפרו, המחירים כרגע עשויים להיות נקודת כניסה טובה. אך עם זאת, אם היובש הכלכלי הזה צפוי להימשך, אולי יהיה חכם יותר לחכות לסימנים ברורים יותר של התאוששות. 

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x