קרן נאמנות במוקד || אלטשולר שחם כספית ללא קונצרני || קרן נאמנות שהיא בונקר לעת צרה

אין בקרן שמץ של סכנה חוץ מהחשיפה הכללית למק"מים ולפקדונות

 

 

 
קרן נאמנות במוקד / תמונה: dreamstimeקרן נאמנות במוקד / תמונה: dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/07/2024

בימים אלו של חוסר ודאות מוחלטת לגבי מה שיקרה בצפון המדינה, וכאשר השווקים האמריקאיים עושים סימנים של חולשה וירידות, רציתי להראות לכם קרן הנחשבת בעיני ל"בונקר" של ממש. אומנם היא קרן נאמנות נסחרת בבורסה, הנהנית, כמו כל קרן נאמנות, מנזילות מוחלטת, אבל היא הדבר הקרוב ביותר שניתן להשוות לפיקדון בנקאי.

מדוע? היא קרן כספית שאין בה אג"ח קונצרני שיכול לשפר את התשואה, אבל, שגם יכול להזיק בימים של ירידות כלליות בשוקי ההון. אנו יודעים שאג"ח קונצרני מאוד קורלטיבי, כיוונית, לשוק המניות, ולמרות שלרוב מדובר בכמות קטנה יחסית בתיקי הכספיות, ראינו ימים של ירידות  בקרנות הכספיות שנבעו מהירידות באג"ח המדובר.

לכן, גם את האלמנט הזה של סכנה קטנה מבטלים כאן, ונשארים בתחום המק"מים והפיקדונות ממש. אין הרבה קרנות כאלו. בין הכספיות ישנו רק שתיים השייכות לקטגוריה הקטנה ביותר שאני מכיר: "כספית שקלית ללא קונצרני". והנה שתי הקרנות שבאותה קטגוריה (28-07):



כפי שניתן לראות, הקרן השנייה (של מיטב) מאוד צעירה (0.76 שנים), ועדיין מתחילה במסע איסוף הכספים שלה. לעומת זאת, הקרן של אלטשולר-שחם וותיקה מאוד (18.59 שנים), מגייסת יותר מאשר הקרן של מיטב, ובעלת היקף הון מנוהל של כמעט 2 מיליארד שקלים.

תאמרו מיד: האם מזיק מאוד תשואתית להיות בלי אג"ח קונצרני? נראה זאת בפירוט בהמשך אבל לצורך תשובה מהירה אומר את דעתי: כאשר האווירה היא ברובה שלילית, זה ממש לא משנה הרבה. עובדה פשוטה: הקרן הביאה ללקוחותיה 4.29% שנתי, וזה לא רחוק מאוד מהשיאים של הקרנות הכספיות בכלל.

שוב נדגיש: מדובר בכלי פיננסי שמיועד למי שרוצה "לחנות" שם לתקופה קצרה, או ארוכה, ברמה הסולידית ביותר. כל קרן אחרת שאני מכיר תכיל נכסים בעלי פרופיל סיכון גבוה ממה שיש בתיק של הקרן הזו. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



כאמור, הקרן המדוברת הינה קרן כספית מבית אלטשולר-שחם. היא מאוד וותיקה (28-12-2005), ולא שינתה מדיניות השקעה מאז שהיא נולדה. הונה עומד על כמעט שני מיליארדי שקלים (1926.7) כאשר היא ממשיכה לגייס יפה. למעשה, יותר מאשר חברתה היחידה בקטגוריה, מבית מיטב. כמצופה, סטיית התקן שלה עומדת על 0% ומצביעה שוב על היציבות הסולידית של הקרן.

אגב, רוב רובן של הקרנות הכספיות עם סטיית תקן 0% אבל זה נובע מהדיוק של המדידה. אם ננכס למספרים אחרי הנקודה נמצא שהקרן של אלטשולר פשוט גוברת בחוסר התנודתיות שלה על כל הקרנות הכספיות, ואם יש שינוי בה, הוא ינבע מהשינויים באג"ח הממשלתי והריבית הממשלתית, ופחות מהשפעת שוק המניות על האג"ח הקונצרני.

הנקודה ה"רעה" היחידה שבקרן הזו היא דמי הניהול שלה, שעומדים על 0.19%. וזה גבוה בתחום הכספיות. אבל, שוב, זה המחיר ל"שקט הנפשי" ובמיוחד נציין שהתשואה השנתית של 4.29% כבר מכילה את השפעת דמי הניהול הגבוהים האלו. בדיווח האחרון, בתיק המנוהל נמצא 87.32% אג"ח מק"מי והשאר בפיקדונות.

ביצועי הקרן



בגרף השנתי של הקרן אנו רואים את העקומה היציבה עם ההבלחות הקטנות שנובעות מכל מיני קפיצות בערך האג"ח המק"מי. בכל מקרה, חוסר התנודתיות כאן בולטת ומאושרת. היה קשה להחליט עם מה אשווה קרן כספית שהיא מעין "בונקר". התשובה בסוף ברורה: לקרנות הכספיות (בעלות דמי הניהול הזהה) שמכילות אג"ח קונצרני. הנה ההשוואה עם 4 קרנות כאלו, מבית אי-בי-אי, מגדל, הראל, ומור. עבור שלוש שנים, ושלושה חודשים:




בטווח הארוך אנו רואים את ההבדל שנוצר (משהו סביב ה-1% בתקופה), ובטווח הקצר העניין זהה למדי אבל עם הפרשים קטנים יותר. לא משהו שונה ממש שציפינו. העניין הנוסף שאנו רואים בטווח הקצר הוא התנודתיות (הקטנה) הנוספת שיש בקרנות עם האג"ח הקונצרני מול זו של אלטשולר-שחם.

גיוסים ופדיונות



למרות גילה המופלג, אנו רואים שהיה שינוי מהותי בכניסת הכספים בקרן של אלטשולר מאז אמצע 2020. מאז, היו כניסות ממש גדולות של כספים לקרן, אשר נמשכו כמעט עד ימינו אלו, כאשר בתקופה אחרונה ראינו שלושה חודשים של פדיונות. מה קרה? אלו כנראה אנשים שרצו "תוספת תשואה" שנבעה מהמצב החיובי היחסי בשוק המניות. עכשיו שהאווירה חזרה להיות שלילית, אנו רואים חזרה קטנה לכיוון של הקרן הזו.

הנה הגיוסים-פדיונות בקרנות שהיו בהשוואה:


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5105820
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/150

המון הצלחה לכולם!

 
x