גיוסים גדולים בקרנות הנאמנות ביולי - קסם, IBI והראל בגיוס חזק; מור במסורתיות

יולי בקרנות הנאמנות – גיוסים בגופים השונים | כתבה מתעדכנת

 

 
גיוסים פדיונות בקרנות נאמנות / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדרגיוסים פדיונות בקרנות נאמנות / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

מערכת פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/08/2024

בחודש יולי נרשמו עליות שערים בשוקי המניות בארץ ובאיגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות בישראל, וכתוצאה מכך אנו מקבלים תשואה חיובית בקופות. 

באיגרות החוב הקונצרניות נרשמה עליית שערים: מדד אג"ח קונצרני עלה בשיעור של 2.5%.  מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד מאז ראשית השנה בשיעור של 1.2%. 

גם בשוק המניות בישראל נרשמה מגמה חיובית בחודש יולי. 

מדד ת”א-35 עלה בכ-1.4% בעיקר בזכות המניות הדואליות הכלולות בו. מדד ת”א-90 עלה באופן חד של 5.3%, בעיקר בהשפעת מניות הנדל”ן הכלולות בו. עליות שערים אפיינו את מרבית המדדים, מדד ת"א 125 עלה ב-2.3%, ומדד יתר 60 עלה ב-2.7%.

ומה קורה בעולם?

מבחינת המדדים בעולם, S&P500 עלה החודש 1.1%, הדאו עלה החודש 4.4%. והנאסד"ק ירד החודש בשיעור של 0.8%.

שוקי המניות בעולם הציגו מגמה חיובית חזקה מתחילת השנה. מדד S&P500 עלה ב-15.8%, והנאסד"ק עלה בשיעור של 17.2%.

לפי נתוני תחזית תשואות גופי הגמל והפנסיה שפורסמה באתר FUNDER, ההערכה היא לתשואה חיובית של 1.1% במסלולים הכלליים החודש, ועלייה של 1.3% במסלולי המניות.

התשואה מתחילת השנה מסתמנת על 6.5% במסלולים הכלליים ו-11.5% במסלולי המניות.

לסקירה של מיטב.

נתוני גיוסים / פדיונות

אי.בי.אי. גייסו החודש קצת מעל 1.29 מיליארד שקלים בסך הכל. מתחילת השנה גייסו אי.בי.אי. כ-13.14 מיליארד שקלים.

אלטשולר שחם גייסו החודש כ-540 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדו אלטשולר שחם כ-65 מיליון שקלים
ברק פדו החודש כ-14 מיליון שקלים, מתחילת השנה פדו כ-17 מיליון שקלים.

ילין לפידות גייסו החודש 313 מיליון שקלים בסך הכל, מתחילת השנה גייסו ילין לפידות כ-3.93 מיליארד שקלים.

איילון גייסו 235 מיליון שקלים נטו, בסך הכל. מתחילת השנה גייסו איילון 1.18 מיליארד שקלים בסך הכל.
איילון בהוסטינג גייסו החודש 345 מיליון שקלים בסך הכל. מתחילת השנה גייסו איילון כ-2.7 מיליארד שקלים בסך הכל.

אנליסט גייסו החודש 156 מיליון שקלים בסך הכל. מתחילת השנה גייסו אנליסט 544 מיליון שקלים בסך הכל.
מיטב גייסו החודש בסך הכל 123 מיליון שקלים, מתחילת השנה גייסו מיטב 91 מיליון שקלים.

פורסט לא גייסו ולא פדו החודש.  מתחילת השנה ללא שינוי - פדו 55 מיליון שקלים.

תמיר פישמן גייסו החודש כ-79 מיליון שקלים, הכל באקטיביות-מסורתיות. מתחילת השנה גייסו תמיר פישמן כ-546 מיליון שקלים.

אילים גייסו החודש 150 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-1.28 מיליארד שקלים.

סיגמא גייסו החודש כ-182 מיליון שקלים, הכל באקטיביות-מסורתיות. מתחילת השנה גייסו כ-602 מיליון שקלים. 

הראל גייסו החודש כ-1.18 מיליארד שקלים בסך הכל. מתחילת השנה גייסו הראל כ-6.78 מיליארד שקלים.

מגדל גייסו החודש בסך הכל 935 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו מגדל כמעט 4.91 מיליארד שקלים.

מור גייסו החודש בסך הכל 761 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו מור 5.57 מיליארד שקלים. מור ככל הנראה ראשונים במסורתיות עם גיוסים של 251 מיליון שקלים החודש, וגיוסים של 1.67 מיליארד שקלים מתחילת השנה – מחר הטבלה המלאה.

קסם גייסו החודש 1.51 מיליארד שקלים, מתחילת השנה קסם מגייסים כ-3.54 מיליארד שקלים (בנטרול צדדים קשורים).

גופי הוסטינג

כל הגיוסים/פדיונות בגופי ההוסטינג הם בקרנות אקטיביות-מסורתיות.

אלפאטק גייסו החודש כ-1.6 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-36 מיליון שקלים.

אלפי בנדק פדו החודש כ-2.58 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-12.3 מיליון שקלים.

ב.אלטרנטיב לא גייסו ולא פדו החודש. מתחילת השנה פדו 20 מיליון שקלים.

ברומטר פדו החודש 55 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדו 295 מיליון שקלים.

פורצ'ן גייסו החודש 102 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 497 מיליון שקלים.

פסטרנק שוהם גייסו החודש 70 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 360 מיליון שקלים.

קבין גייסו החודש 100 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו 1,030 מיליון שקלים.

אקסיומה גייסו החודש כ-14 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-211 מיליון שקלים.

גביש גייסו החודש כ-4 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-20 מיליון שקלים.

דרך גייסו החודש כמיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-16 מיליון שקלים.

עציוני גייסו החודש כ-6 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-47 מיליון שקלים.

פורטה פדו החודש 16 מיליון שקלים. מתחילת השנה פדו כ-144 מיליון שקלים.

פרופאונד פדו החודש כ-8 מיליון שקלים, מתחילת השנה פדו כ-25 מיליון שקלים.

פלקון גייסו החודש כ-2 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-6 מיליון שקלים.

שופן גייסו החודש כ-2 מיליון שקלים. מתחילת השנה גייסו כ-6 מיליון שקלים.

מנהלי הקרנות

שוחחנו עם מנהלי קרנות לקראת כתבה זו, וקיבלנו מהם תובנות שונות על המצב בשווקים – הבחירות, תשואת איגרות החוב הממשלתיות ועוד.

ליאור כשריאן, מנכ"ל מגדל קרנות נאמנות מתייחס לכיוון השווקים בסיכום חודש יולי ואומר, כי "בחודש החולף התנודתיות עלתה בבורסות בארה"ב על רקע פרסום הדוחות הכספיים של החברות, ולצד זאת ראינו תחילת מעבר מהמניות הגדולות במדדי S&P500 ונאסד"ק למדדי החברות הקטנות יותר, בראשם הראסל 2000". 

כשריאן מסביר, כי "לפי ההערכות בשוק, אנחנו מתקרבים לנקודת שינוי כיוון (פיבוט) של ריבית הפד הצפוי להוריד את הריבית בארה"ב. חברות הראסל 2000 תושפענה בצורה משמעותית יותר מסביבת ריבית יורדת, זאת במקביל לסימני האטה באינפלציה שצצו באחרונה, המייצרים יחד תנאי שוק נוחים יותר עבור החברות הקטנות המתקשות לפעול בסביבת ריבית גבוהה". 

להערכת כשריאן, "המגמה החיובית במסחר במניות הקטנות יותר צפויה להימשך, נוכח סכומי הכסף העצומים שזרמו למדדי המניות הגדולים עד כה, והפיגור שנפתח בתשואה של המניות הקטנות מול הגדולות". 

בקשר לענקיות ההייטק שהובילו את העליות בשווקים לאורך תקופה ממושכת כשריאן סבור, כי "בשלב הנוכחי המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר השפעות מהפכת הבינה המלאכותית העומדת מאחורי חלק גדול מהעליות, ובוחנים איך היא באה לידי ביטוי בצמיחת הפעילות והרווחיות שלהן. בשלב הנוכחי עושה רושם שהמשקיעים החליטו 'לקחת אוויר' ולהמתין לחדשות הבאות בתחום, תוך כדי תיקונים שנרשמים בחלק מהמניות הגדולות".  

בעניין המתרחש בזירה המקומית אומר כשריאן, כי "המשקיעים ממתינים לראות לאיזה כיוון מתפתח האירוע הגיאו-פוליטי המורכב. אפשר לראות שכאשר יש דיווחים על ניצנים לעסקה והפסקת אש אפשרית המדדים עולים בחדות, וכשהאווירה מתקדרת הדולר מזנק ותשואות האג"ח השקליות הארוכות עולות. לכן, חשוב מאוד לשמור על תיק השקעות מאוזן ולהיות עם אצבע על הדופק. במידה ולא תחול התדרדרות ביטחונית משמעותית, אנו עשויים לראות המשך תיקון כלפי מעלה בחלק מנכסי הסיכון".


אייל חיים, סמנכ"ל שיווק איילון קרנות נאמנות, אומר "גם בחודש יולי, הקרנות הכספיות היוו את מרבית הגיוסים של הקרנות המנוהלות עם עוד כ 5 מיליארד ש"ח גיוס נטו".

חיים מציין כי "אלה מספרים אדירים בהתחשב בכך שהקרן הכספית גם משמשת גם לכספי 'חניה' וטווח קצר כך שיש גם פדיונות (בטח להיקף קרנות של מעל 130 מיליארדי ש"ח)".

עוד הוא מוסיף, "אני מעריך שבגיוס נטו שכזה הוקלדו ברוטו כ 7-8 מיליארדי ש"ח לפחות. ריבית בנק ישראל תתקשה לרדת בחודשים הקרובים וגם בשנה הבאה תרד כנראה באופן מדוד. זאת בנוסף לאינפלציה שצפויה  לנו (לפחות ברבעון הקרוב ) משאיר את הקרנות הכספיות כאופציה רלוונטית מתמיד. מעניין לראות שהשנה תשואות הקרנות הכספיות הינן גבוהות מרוב קרנות האג"ח ללא מניות... גם בהצמדה לדולר, הכספיות הדולרית מספקות תשואה שגבוהה  לצד הצמדה מלאה. להערכתי בקרוב היקף הקרנות הכספיות יהווה מעל ל 50% מסה"כ הקרנות המנוהלות".


טמיר שפירא, מנכ"ל אילים קרנות נאמנות, מתייחס לתנודתיות הגבוהה בשווקים ואומר: "חודש יולי התאפיין באירועים דרמטיים שגרמו לתנודתיות גבוהה מהרגיל בשוק המניות בארץ, והתחזקות משמעותית של הדולר לעומת השקל, דבר המדגיש את החשיבות הרבה לפיזור גאוגרפי, סקטוריאלי ומטבעי בתיקי ההשקעות אותו ניתן לקבל דרך קרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות בקטגוריה אג"ח כללי, המועדפת על ידי ציבור מחזיקי הקרנות".

עוד שפירא מציין, כי "המשקיעים רואים שביצועי הקרנות המסורתיות האקטיביות גבוהים משמעותית מהתשואה שניתן לקבל במוצרים דפנסיביים כגון פיקדונות בנקאיים וקרנות כספיות ומסיטים אליהן בהדרגה את כספם משם".

על העניין בשוק המניות המקומי שגדל לאחרונה, אומר שפירא, "שוק המניות המקומי הפך למעניין מאד בימים אלו כאשר חלק מהחברות האיכותיות בו, בעלות פעילות עסקית מצוינת, נסחרות בתמחורים נוחים במיוחד עקב לחץ רוחבי המופעל על השוק הישראלי כולו עקב האירועים הדרמטיים האחרונים".

בנוסף, מתייחס שפירא ליסודות הכלכלה הישראלית ואומר: "הכלכלה הישראלית, שידעה להתאושש בעבר מתקופות קשות ומאתגרות ולחזור לשגשג במהרה, נהנית כיום מהגידול הדמוגרפי הגבוה ביותר מבין המדינות המפותחות, מיסודות כלכליים איתנים ומהווה מובילה עולמית בתחומי הטכנולוגיה, תעשיות ביטחוניות ויצוא של גז טבעי".

לסיום הוא אומר, "תהליך עתידי של הורדות ריבית והרצון של בנק ישראל לתמוך בכלכלה ובמשק הישראלי, עשויים לתת רוח גבית לשווקים ולתמוך בהמשך הסטת כספי הציבור לקרנות הנאמנות המסורתיות האקטיביות. השווקים בחו"ל ימשיכו לקבל רוח גבית מחברות ה-AI המושכות את תשואות מדדי המניות המובילים בעולם מעלה, מגמה העשויה להערכתנו לצבור תאוצה גם בהמשך השנה ובכלל שכן מדובר במהפכה של ממש שתייעל כמעט כל תחום בחיינו. ברכיב האג"ח, להערכתנו, תשואות אגרות החוב אטרקטיביות והזדמנותיות כיום ואנו סבורים שריביות הבנקים המרכזיים לא יישארו ברמתן הנוכחית לאורך זמן ועשויים לרדת לשיעור נמוך יותר בהמשך, לכן נעדיף לקבע כבר כיום את תשואות האג"ח בארץ ובחו"ל ברמות הנוכחיות לשנים קדימה".

רן ירדן, מנהל השקעות ראשי, IBI קרנות נאמנות, אומר: "להערכתנו אנו נכנסים לתקופה של תנודתיות לקראת הבחירות. מאחר והאג׳נדות של המועמדים שונות בתכלית, ביצועי הסקטורים השונים יהיו תלויים במועמד שייבחר. הצפי הוא להורדת ריבית בספטמבר, מה שכרגע מתאים לביצועי הכלכלה, אך להערכתנו אלה עוד ייחלשו והצפי להמשך הורדות ריבית יגבר.

"לאחרונה ראינו רוטציה מהמניות המובילות לשאר השוק אחרי ביצועי חסר משמעותיים לאורך תקופה ארוכה מאוד. המניות הגדולות 'רצו' חזק על שגעון ה-AI והמשקיעים מחכים לראות שההשקעות בתחום אכן משתלמות. בינתיים הכסף זרם אל סגמנטים הרגישים יותר לריבית, כך שהמשך התנועה הזו תלוי בתוצאות בפועל של החברות ופחות בטרנד".

לדברי עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי סיגמא קלאריטי: "באופן כללי, אנחנו מתקשים לראות הבדל משמעותי בהשפעה העתידית על הכלכלה בין שני המועמדים. עם זאת, מי שיבחר לנשיאות ארה"ב יצטרך להתמודד עם בעיית החוב שהלכה וגדלה מאז המשבר הפיננסי ב 2008. זה יצריך מדיניות פיסקלית מרסנת ולפחות בעקבות הצהרות שני המועמדים, אף אחד מהם עדיין לא הציג תוכנית סדורה להתמודד עם הבעיה. יתרה מכך, טראמפ אפילו טוען שהוא יוריד את שיעור המיסוי, מה שכמובן אינו עומד בכפיפה אחת עם מדיניות מרסנת. ההשפעה של הפחתת הריבית הצפויה היא זניחה לחלוטין. נזכיר שהריבית עומדת כיום על 5.5% וגם הפחתה של חצי אחוז, תותיר אותה ברמה גבוהה. יש לציין שהמגזר העסקי נהנה כיום מאיתנות פיננסית גבוהה מאוד, מה שמאפשר ואיפשר לו להתמודד בקלות עם העלייה בריבית בשנתיים האחרונות".

x