S&P500 במערבולת של ירידות, אז מה היעד הבא ב S&P500

שוקי מניות || S&P500 - ת"א 35 || נתוני המאקרו מהווים עכשיו סיבה לירידות בארה"ב ולא לתקווה להורדות ריבית; אצלנו מתקיים שילוב מזיק של מצב ביטחוני בעייתי לצד היחלשות בגב בפיננסי האמריקאי

 

 

 
שוקי המניות בירידה / תמונה: dreamstimeשוקי המניות בירידה / תמונה: dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/08/2024

אשר יגורנו בא. ואני אומר זאת עבור כל המשקיעים הישראלים שראו במדד האמריקאי S&P500 "ישועה בטוחה" מפני הסכנות המרחפות תמידית על פני שוקי ההון המקומיים. עד יום שישי האחרון (02-08) המדד ירד כ-6.23% משיאו של אמצע יולי. האם זו התחלה של משהו רציני? או תיקון נורמלי של מהלך עולה שהיה די קיצוני? משהו שיגיע לסביב ה-10%-, כאשר העונתיות בהחלט מתאימה למהלך יורד כזה? אנסה לתת כמה תובנות בנושא. נתחיל מהמבט הפונדמנטלי יותר ותראו את עיקר הניתוח הטכני בחלק המיועד לכך מטה.

ובכן, נתוני התעסוקה שהופיעו ביום שישי האחרון (02-08) היו המסמר האחרון בתחושה השלילית של משקיעי וול-סטריט. כל הפרמטרים שפורסמו בו מצביעים על האטה, אם לא מיתון של ממש. תחילה, משרות חדשות של 114 אלף במקום צפי של 176, עלות שעת עבודה: 0.2% מול צפי של 0.3%, ובמיוחד אחוז אבטלה של 4.3% במקום צפי של 4.1%. בנוסף, היו גם נתוני ההזמנות החדשות שירדו ב-3.3%- (מול צפי של 2.7%-). בקיצור, וכמו שכתבתי כאן פעמים רבות, כאשר בנק מרכזי מוריד ריבית הוא אינו עושה לנו טובה אלא עושה זאת כי הוא רואה משהו שלילי שצריך להגיב עליו.

כציבור, אנו מודעים לתהליך השלילי הזה הרבה יותר מאוחר... אבל, וזה תמיד המופלא בעניין, השוק כבר מגיב ל"עתיד" הרבה לפני שהנתונים הרשמיים מגיעים אלינו כי הוא מקושר היטב לקובעי ההחלטות שאיתם יש את המצב האמיתי בזמן אמת. בכל אופן, ביום שישי (02-08) ראינו יום ירידות חמור במיוחד בול-סטריט (S&P500 – -1.84%, Nasdaq – 2.43%) שהיו המשך למה שקרה ברוב השבוע בעבר. כאמור, בין השיא של 5661 ב-16-07-2024 והנמוך היומי של יום שישי 5301 השוק חווה כבר ירידה של 6.37%-. נוסיף: מאז תחילת השבוע שעבר, נכנסנו לתקופה שבה Bad News כלכליים מביאים לירידות ולא לעליות עקב תקווה להורדות ריבית. זו כבר מובטחת.

נאמר שוב: האם לא חיכינו למהלך המתקן הזה מטה כבר הרבה זמן? האם לא דברנו על ההתלהבות היתר במניות המופלאות, ובתופעת ה-AI כעניין טכנולוגי מעניין, אבל, שעדיין לא הגיע לשלב המימוש הפיננסי שלו? והאם לא הצבענו שוב ושוב על הרוחב הצר של השוק כמאיים על אמיתות ואורך רוחו של המהלך העולה? נכון שעשינו את כל זה אבל רק כאשר המגמה מחליפה עצמה בפועל ניתן להתייחס אליה ברצינות, ואז נכנסים לחלק הרגשי של תחום ההשקעות. דוגמה לעניין רגשי: ביום שישי, ה-VIX עלה פעם ראשונה אחרי תקופה ארוכה מאוד מעל 20 והייתה תחושה של פאניקה זוטא.

כפי שהראנו באתר פעמים רבות, רבים מנתוני המקרו הצביעו על חולשה בכלכלה האמיתית. כמו כן, ציינתי כבר תקופה ארוכה שנתוני התעסוקה והתמ"ג מעוותים בחלק הממשלתי שלהם. זה לא השפיע כי, עד כה, הצליחו להסתיר את השפעת הריביות הגבוהות על ידי גרעון תקציבי אדיר מימדים, וריקון רזרבות של נזילות בבנק המרכזי. כנראה שצינורות הנזילות האלו קצת נסתמו, ושהשוק הריח זאת מאז אמצע יולי. יש האומרים שגם לעניין הריבית על היין החדשה, ושיבוש נושא ה-Carry Trade, יש חלק נכבד מאוד ב-Reversal שאנו חווים בשוק האמריקאי.

מדוע הירידות ביום שישי היו כה משמעותיות? פסיכולוגית, הניסיון לחזרה מעלה ביום שלישי ורביעי, שנכשל, הכניס המון גופים למצב של חיסול "השומן המיותר" במכה אחת. תיקון משמעותי נמדד בכ-10% ירידה מהשיא. שוק דובי נמדד אחרי ירידה של כ-20%. הרבה לא רצו לחכות להגיע ליעדים האלו. הפסיכולוגיה השלילית שהייתה כבר די חזקה במניות קיבלה חיזוק נוסף מהאג"ח הממשלתי שפשוט התפוצץ לו מעלה (כבונקר של ביטחון). זאת, כאשר התשואות שלו קורסות ממש. למשל: אג"ח לשנה עומד על 4.38% (ירידה יומית של 5.72%-), והאג"ח ל-10 שנים נמצא מתחת ל-3.8% (4.63%-). תנועות, בעיני, הרבה יותר דרמטיות מאשר מה שקרה במניות.

לגבי השוק שלנו אומר כך: המכה הכפולה מנחיתה עליו מכות חזקות. מצד אחד, סביבה ביטחונית מאיימת מתמיד, כאשר הופנמה ההבנה שלפנינו עימות כולל מול איראן, דרך שלוחותיה השונות. דבר שיכול להסלים למערכה אזורית או גרועה מזה... הדולר-שקל מצביע על כך בבירור. מצד שני, וול-סטריט, שגיבתה את מה שיכולנו לכנות עמידה סבירה, התחילה להיחלש בצורה מהירה וכואבת.

לכן, אין ספק שרוח שלילית מנשבת על אחד העם, ושאין הרבה תקווה לראות הרבה ירוק בימים הקרובים שם. אני חושב שוול-סטריט תמצא תחתית מעניינת תוך שבועות מספר, אבל, שהעניין הביטחוני קצת יותר טריקי וארוך טווח. האם נגיע למחירי רצפה בקרוב? (כמו אלו של תחתית הקורונה? או אפילו מחירי תחתית של תחילת המלחמה?) זה בהחלט ייתכן, אבל בניגוד למה שקורה באמריקה, השוק שלנו נמצא כמעט כולו בידיים של המוסדיים ואלו, לדעתי, ינסו לרסן, כמה שאפשר, את הנזק.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

S&P500

בתצוגה הרבה הזו חלקים שמנסים להראות עניין פשוט אחד: בינתיים, יש הרבה היגיון טכני בתנועה של המדד. שימו לב שהנרות מגיבות היטב לשני סוגי אלמנטים: הממוצעים הנעים ורמות ה-Fibonacci של הסרגל המוצג. ביום שישי, המדד עצר בדיוק ב-50% תיקון של העלייה מאז אמצע אפריל (5307), וחזר מעלה חלקית. שם, גם עמד הממוצע הנע 100. כמו כן, כל הירידה מוכלת תחת קו מגמה יורד משמעותי מאוד שפריצתו תהווה אינדיקאציה סבירה לסיום התיקון הטכני.

הממוצע הנע 200 נמצא סביב 5000, אבל, יש לזכור שאין תנועה ישרה כיוונית, ושלפנינו מדרגות של מגמה יורדת. לכן, יש לשער שאם המדד מעוניין להגיע לכ-10% ירידה, ולממוצע הנע 200 (Reverse to the mean) הוא יפגוש את הממוצע במקום הרבה יותר גבוה. נניח סביב 5100, שהוא אזור התיקון 78.6%.

בכל אופן נאמר כך: העונתיות, הסנטימנט, וחדשות המקרו, יחד עם מה שקורה באג"ח (חזרת עקום התשואות למצב רגיל) ובמט"ח (יין-דולר), כל אלו מנבאים תקופה לא קלה לשוק המניות האמריקאי. יש האומרים שהתחתית של המהלך היורד הזה תהיה עם הורדה מפתיעה של 0.5% במפגש ספטמבר של הפד. נחכה ונראה. ומה אם זה יתהפך? על המדד להוכיח לנו זאת על ידי פריצה מעל 5500, וקו המגמה, עם מחזורים גבוהים.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

TA35

התקווה הגדולה שהייתה סביב הפריצה מעל 2020, בתחילת חודש יולי, נמוגה לה. המדד כבר סגר מתחת לרמה הזו, ומאיים עכשיו לשבור מטה את קו המגמה התומך מאז פברואר 2024. כפי שכתבתי לעיל, תנועת המלקחיים בין המצב הביטחוני ו-וול-סטריט החלשה מזיקה מאוד ומוציאה הרבה מהאוויר האופטימי על השוק הישראלי. אם נוסיף לכך את הגורם התקופתי (חודשי החופש של הקיץ) ואת העניין המתמיד של הנזילות הנמוכה בשוק שלנו, אז קיבלנו הרבה סיבות לצפות להמשך המגמה השלילית באחד העם.

שבירה של קו המגמה יביא מייד ליעד הברור סביב 1940, כאשר 1900 לא נמצאת רחוק כל כך. למעשה, השוק שלנו היה בדשדוש אופקי המון זמן כאשר התחלת המהלך העולה המשמעותי החל מ-1820. נקווה שלא נגיע לשם במהרה. במידה ולא תישבר הרמה הזו, בסגירה, והמדד יעמוד סביב 1980-2000 עד יעבור זעם (מקומי או חיצוני), נראה בזה תצוגת יכולת מרשימה מאוד, והזדמנות אדירה לאופטימיות. מי יודע? גם ניסים קורים לפעמים...
  
x