מה היה הטריגר האמיתי לירידות בשוקי המניות?

על רקע בעייתי, הבנק המרכזי היפני היה לאשם העיקרי

 

 
שוקי המניות יורדים / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדרשוקי המניות יורדים / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/08/2024

מה היה הטריגר האמיתי לירידות בשוקי המניות בעולם, ובמיוחד בארה"ב?

נחזור על הטיעונים המקובלים: שווי שוק יקר מאוד של כמות מניות קטנה אשר הובילה עד כה את המערכת האמריקאית, ובהשלכה, את המערכת המנייתית הגלובלית; נתוני מקרו מחמירים מאוד בארה"ב, אשר החזירו לתודעה את עניין המיתון שעד אז הוכנס למקרר; העיכוב של הפד להוריד את הריבית למרות הרמז העבה מאוד שהגיע כבר תקופה ארוכה מצד התשואות של האג"ח הממשלתי הנסחר בבורסה; ולבסוף: הסנטימנט החיובי, האדיר בעוצמתו, שהרקיע שחקים למימדים היסטוריים. סנטימנט כזה כבר הצביע על כך שכל מי שחשב לקנות כבר עשה זאת, ונותר רק להגיע ל"טיפש האחרון" שממנו מתחילות הירידות.

כל אלו טיעונים בהחלט הגיוניים וגם נכונים. הבעיה היא שכמעט כולם היו קיימים במשך המון זמן, ולא נגרם מזה היפוך מגמה. כל פעם אמרו, "נו, מילא, כל עוד יש מנגינה אנחנו חייבים להשתתף במשחק הכיסאות המוזיקליים". במיוחד כאשר כמות הנזילות הקיימת במערכת (כולל כספי Margin הממנפים עמדות בשוק) עדיין אדירה וזורמת. אז מה קרה, שהיה לטריגר אמיתי לירידות, על בסיס הרקע הרעוע שממילא חיכה לתיקון יורד משמעותי? התשובה פשוטה וברורה: שינוי מדיניות הריבית של הבנק המרכזי היפני.

כפי שקוראיי הנאמנים כבר יודעים, הסבתי את תשומת ליבכם למה שקורה בדולר-יין כבר הרבה מאוד זמן. העלייה המטורפת של הדולר ביחס ליין (עד כמעט 162 יינים לדולר) נראה כדבר חסר מעצורים שגם התערבות מצד הבנק המרכזי היפני לא יכול היה לשנות אסטרטגית. מדוע? כי הדבר האחרון שחשבו שיקרה הוא העלאת ריבית על היין, למצב של ריבית חיובית, עם צפי לעליות נוספות.

המשק היפני בדפלציה מתמדת עשרות שנים, וההישרדות הכלכלית שלו תלויה בחוב פנימי גדל, גרעון מסחרי חיובי, וייצוא בעל יכולת תחרות מטבעית. כמו כן, כאשר המשק נמצא בקושי כלכלי בגלל ההאטה הגלובלית, קשה לצפות מקובעי המדיניות היפניים לייקר את המטבע כדי להילחם באינפלציה שכמעט לא קיימת. כל זה עד שיחס הדולר-יין לא יוצא מתוך שליטה.

התוצאה הישירה של המדיניות ארוכת הטווח הזו הייתה Carry Trade בקנה מידה תנ"כי. מה זה? די פשוט: לקוחים הלוואה ביינים זולים, עם ריבית אפסית, ואז ממירים זאת לדולר (דהיינו מוכרים יינים וקונים דולר, דבר המעלה את הדולר-יין), ומשקיעים את הדולרים בהשקעות מניבות הרבה יותר מאשר הריבית השלילית.

אם אסכם זאת לתהליך פשוט עם דוגמה נאמר כך: הלוואה יינית -> דולרים -> קונים אנבידיה או מדדים וכו... אפשר למנף זאת עוד ועוד כל עוד היין חלש והריבית עליו אפסית או שלילית. זה נעשה שנים, וכאשר היין הגיע ל-162 חשבו שזאת תחנת ביניים לכיוון ה-200. לבנק המרכזי היפני היה תסריט אחר. שיא החולשה של היין הייתה ב-03-07, אבל ב-11 ליולי, היא נבדקה בפסגה כפולה, ומשם היין החל להתחזק. ראו גרף 4 שעות של הדולר-יין:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

בסוף אותו יום 11-07 הגיעה התערבות הבנק המרכז אשר רמזה לשחקנים שהוא מתכוון ברצינות להפסיק את חולשת היין, ועל ידי כך למנוע קריסה מטבעית שיכולה להביא לאינפלציה בלתי נשלטת ביפן. והנה, למרות הצפי מכל הדעתנים בעולם, היין לא חזר להיחלש אלא נכנס לתהליך של מגמה עולה (חולשה בדולר מולו).

בוול-סטריט, לקחו זאת ברצינות רק לקראת ה-15-17 ליולי, שם נוצר השיא האחרון של מדד המניות. המתח הגדול היה סביב מה שיקרה בפגישת הבנק המרכזי היפני ב-30-31 ליולי. האם יעזו להעלות ריבית? בניגוד לכל ההיגיון הקודם שלהם? ואז, הם אכן עשו זאת, והעלו את הריבית מ-0.1%- ל-0.25% (משלילית לחיובית). לא משהו דרמטי, אבל הדולר-יין הבין את הרמז ומהנקודה הזו הדולר פשוט קרס במהירות אדירה עד כדי הערך הנוכחי של 143 עם מעבר דרך 141.

ומה קרוה עם כל ההשקעות שנעשו על בסיס יין זול, וריבית שלילית? חייבים מיד לסגור אותן כדי להחזיר את ההלוואות. הירידות בניקיי, ובוול-סטריט, הן החלק של חיסול הפוזיציות הממונפות. הקריסה של הדולר, במונחי יין, היא החזרת ההלוואות על ידי קנייה חזרה של יינים, ומכירת הדולרים. בקיצור: Unwinding The Carry Trade. הבעיה היא שהבנק המרכזי היפני מאיים להמשיך להעלות את הרבית עד כדי 1% ואף 1.5%, במידת הצורך. מהלך שיגרום להאצה אדירה של אותן סגירות עמדה כי יש לזכור שכאלו יש בהחלט בקנה מידה אסטרונומי.

ולפני שנסיים חייבים מבט על איפה נמצא ה-S&P500 כרגע (05-08 – 18:00), הנה גרף יומי המראה את קנה המידה של התיקון עד כה:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

קיוו לעמידה איתנה מעל הממוצע הנע 20 (ירוק), וזה לא צלח. קיוו לעמידה איתנה מעל הממוצע הנע 50 (צהוב) וזה לא צלח שוב, גם את הממוצע הנע 100 חתכו באבחת חרב חדה (שחור). האם היעד הוא הממוצע הנע 200 (סגול)? זה הנחשב ביותר והקובע עבור רבים מאוד את המגמה ארוכת הטווח? כמו כן, כאשר התחיל המהלך לא ידענו אם הוא מתקן את המהלך העולה מאז אמצע אפריל, או את כל מה שקרה מאז נובמבר 2023.

הירידה של יום שני (05-08) קבעו שהתיקון הינו של כל המהלך מאז 11-2023, ולכן, על בסיס סרגל ה-Fibonacci המתאים, המדד יגיע לתיקון שליש (38.2%) סביב 5072 כאשר שם יש גם את הממוצע 200 שכבר הזכרתי. אגב, תיקון של שליש יהיה ממש קטן כי, רשמית, תיקון יורד לגיטימי הינו בין שליש ושני שליש (4702). בינתיים, מחכים לראות את הצעד הראשון מעלה, שיחזיק יותר מיום או יומיים, ואז נדע קצת יותר טוב במה הדברים אמורים. נזכיר שהעונתיות פשוט גרועה עד אוקטובר, כך שאינני חושב שנראה משהו דרמטי חיובי עד הבחירות (נובמבר 2024) אלא אם כן נראה שינוי דרמטי וחריג של מדיניות הפדרל רזרב, להצלת השוק. יחד ננצח ובגדול!
x