האם ה-S&P 500 הגיע לתחתית?!

מבט על רמות התיקון וההפסדים המצופים במדד לפחות עד הבחירות בארה"ב

 

 

 
S&P 500 בתחתית הירידות / תמונה: CanvaS&P 500 בתחתית הירידות / תמונה: Canva
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/08/2024

היכן אנחנו נמצאים כעת במצבו הטכני של מדד המניות העיקרי בעולם: S&P500? האם יש סבירות שהתיקון הסתיים? אם כן, מה יהיה המוטו החדש שיקדם את המניות, ואת המדדים מעלה? ואם לא, מה היעדים הסבירים לגבי ההמשך? ובכלל: כמה מילים על התנודתיות המדהימה שליוותה את הירידות.

אז נתחיל ונאמר: האם הסבירות נמצאת בצד סיום הירידות בנקודה הזו? לדעתי, ולדעת רבים מהמנתחים והדעתנים, הסבירות הזו נמוכה. והסיבה פשוטה: הרקע השלילי הולך להיות גרוע יותר (נתוני מקרו אמריקאיים מחמירים שיצביעו על העמקת המיתון בתחומי הצריכה, הצמיחה, והתעסוקה) יחד עם עונתיות ממש קשה (אוגוסט-נובמבר), וזאת כאשר לא לוקחים בחשבון את חוסר הוודאות הגיאו-פוליטית מסביב.

אבל מה עם הטריגר עצמו? דהיינו סגירת הפוזיציות כתוצאה מהצורך לסגור הלוואות ביינים (Unwinding Of The Carry Trade)? נכון שהממשל היפני, והבנק המרכזי שם, קיבלו טלפונים זועמים מהבנקים המרכזיים המערביים (במיוחד מהפד וה-ECB), ונכון שהמדיניות המוצהרת של היפנים ירדה מיעד ה-1.5% לכיוון ה-0.5% ריבית על המטבע, אבל, פסיכולוגית, זה לא עובד ככה.

ברגע שמתחיל להיות ספק בתהליך הישן נושן כל כך של כסף ייני זול, ההערכה היא שחלק גדול מההון הקיים במנגנו ה-Carry היפני ייסגר בצורה הדרגתית רציפה, בכל מקרה. כמו שאומרים אצלנו בקשר לדברים אחרים: "כשיש ספק, אין ספק". ההוכחה לכך פשוטה: הניקיי (המדד היפני), והמניות בארה"ב, עשו מהלך מתקן משמעותי אבל היין תקוע סביב 146, מול ה-143 יינים לדולר, שהיה בהם בימי הפאניקה.

לכן, הסבירות הגבוהה יותר נמצאת בתחתית של שוקי המניות סביב החלק השני של אוקטובר, ואולי תחילת נובמבר, דהיינו עד קרוב מאוד לבחירות בארה"ב, כאשר הראלי המתבקש יקרה אחריהן. אגב, הדעה הרווחת היא שהראלי הזה יתבצע ללא קשר למי שייבחר לנשיאות ארה"ב. מי ייבחר כבר ישפיע על ההמשך, בארבע השנים שיגיעו, שבהן הנשיא(ה) החדש(ה) יתוו את המדיניות הכלכלית שלהם. ומה אומר הצד הטכני של הדברים? הנה גרף יומי של מדד S&P500:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

הגרף מתאר את המהלך העולה מאז נובמבר 2023, ועד היום, כאשר יש על המחיר את 4 הממוצעים הנעים החשובים (20,50,100,200) את קווי המגמה שבנו את תבנית היתד העולה המפורסמת כל כך. יש גם סרגל Fibonacci, שמתאר את רמות המחיר הנמצאות באזורי התיקון הסביר, וכתוספת, שמתי על כל רמה את אחוז ההפסד שרמה כזו הייתה גורמת. למשל: תיקון של 50%, מכל העלייה, יביא להפסד של 13.84%- מהשיא (5670-4886).

הירידות האחרונות עוד לא עברו את ה-10%, ולכן עדיין לא הגיעו לאף רמה של תיקון סביר: שליש: 38.6% - 10.53%-, חצי: 50% - 13.84%-, שני שליש: 61.8% - 17.08%-, והאחרון חביב: 78.6% - 21.74%-. זה המקום להזכיר שרק ירידה מעבר ל-20% נחשבת לקבוע שהמדד נמצא בשוק דובי (Bear Market). קביעה שמכניסה הרבה תהליכים אוטומטיים לפועל, ומייצרת מומנטום שלילי מעצמה...

לגבי הממוצעים, הנעים כמה דברים מעניינים: המחיר נמצא כרגע מתחת לממוצעים 20 ו-50, כאשר ביום שישי האחרון הוא הצליח לסגור מעל הממוצע הנע 100. שנית, ה-20 וה-50 נמצאים כרגע יחד, כהתנגדות מדהימה וחזקה, סביב 5450. ושלישית, ירידה של המדד למה שכולנו חושבים שהיא נקודת השוויון שלו (Mean Reversal), דהיינו סביב הממוצע הנע 200, יביא הפסד סביב 11.25%-. אחוז הפסד שאיננה בעיה במהלך מגמתי ארוך טווח באמת. כמו זה שהיה מאז נובמבר 2023, ובכלל מאז התחתית של 2009 (666).

לשאלה: מה יהיה המוטו שסביבו תיבנה התחדשות המגמה העולה? קשה לי להאמין שה-AI יהיה שוב מרכז תשומת הלב. האם טכנולוגיה חדשה? האם שינוי מדיניות משמעותי לכיוון ההרחבות (QE) שראינו בעבר? אינני יודע. מה שאני כן יודע הוא שהשוק ימצא כבר תירוץ, ואוסף של מניות נבחרות להיתלות עליהם.

לבסוף: VIX סביב 65, בשיא הפאניקה היה מחזה בלתי נשכח, וחריג ביותר. לא הגיעו לרמות כאלו אפילו בסוף 2018, כאשר הקורונה הייתה רק 20 נקודות מעל! התנודתיות החדשה נובעת מהקיצוניות של העליות שהיו, והשבריריות של כוח השכנוע של מי שמחזיק את הפוזיציות האלו עכשיו. לא צריך המון נקודות מדד כלפי מטה כדי לערער את אלו שהגיעו אחרונים לחגיגה, ומחזיקים את הסחורה שהועברה אליהם על ידי ה"גדולים". לכן, יש לצפות להמשך התזזיתיות הזו, ואף לחריפה ממנה, ככל שהמחירים יירדו לאזורי תיקון עמוק יותר. יחד ננצח ובצורה משמעותית!!

 
x