מכשיר ההשקעה המושלם לסביבת הריבית הנוכחית - ליגת FUNDER 70-30

ליגת FUNDER קרנות 70-30 || חודש יולי 2024 || חודש מצויין ל IBI - לעומת התשואות הטובות, בתחום גידול ההון המנוהל והתנודתיות ראינו שינויים לא כל כך נעימים למרות שזהו מכשיר ההשקעה המושלם לסביבת הריבית הנוכחית, לטווח זמן בינוני. הריבית צפויה לרדת ויחד עם גמישות ניהול באפיק המניות אלו קרנות שעשויות להניב תשואות נאות. אין לראות בכתבה ייעוץ השקעות אישי.

 

 

 
ליגת FUNDER קרנות 70-30 / תמונה: AI פאנדרליגת FUNDER קרנות 70-30 / תמונה: AI פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/08/2024

חודש יולי היה חודש מצוין למשקיעים ביחידות הקרנות שאנו סוקרים כאן. כל התשואות כולן חיוביות כעת. מהחודשיות (יולי), ועד של השלוש שנים אחורה. וזה כבר סימן משמעותי של אופטימיות, אם תחשבו על המצב הגיאו-פוליטי שאנו נמצאים בו מאז ה-07-10-2023. יש האומרים שהבורסה הישראלית ממשיכה להראות עמידה איתנה בגלל כמה סיבות:

ראשית, רוב רובו של המסחר נעשה על ידי המוסדיים והמקצועיים. דבר שמונע הרבה מאוד תנועות פזיזות הנובעות מרגש ופאניקה. שנית, הסחירות והנזילות נמוכים מאוד, ורוב הסחורה נמצאת בידיים של בעלי עניין שאינם ממהרים להיפטר ממנה. ושלישית, ולדעתי זה הגורם החשוב: השוק הישראלי נמצא בתמחור חסר (זול יחסית) כבר מהתקופה של החיכוכים סביב הרפורמה המשפטית.

יש להדגיש ששווי המניות משקף כבר מצב בעייתי של תנודתיות, וחוסר וודאות, אבל עם כלכלה בעלת נתוני מקרו טובים, יחסית להרבה מאוד מדינות מה-OECD. במיוחד בתחום יחס החוב-תוצר, הגירעונות, ההוצאות הממשלתיות מחוץ להוצאות הביטחון, וכו... כמו כן, יש לנו בנק מרכזי מוערך מאוד אשר מהווה כרגע את המבוגר האחראי, ושאינו ממהר לבצע מדיניות מרחיבה שתמוטט את הישגי הממשל כנגד האינפלציה.

בקיצור, בורסה זולה, על רקע כלכלי סביר, כאשר השוק מסתכל קדימה, הרחק מעבר ל"היום שאחרי". כל זה כדי לומר: אל תתפלאו על ביצועי הקרנות. הן לא נובעות רק מהקורלציה עם וול-סטריט אלא גם מהמבט המפוקח והמקצועי יותר של ציבור מנהלי הכספים המקומיים. אגב, למרות התשואות הטובות של יולי, אנו נראה שהציבור הכללי קצת נרתע מחלק מהקרנות, ובהחלט מבדיל ביניהן. את זה אנו רואים על ידי גידול או קיטון ההון המנוהל, בהנחה שהשפעת הנכסים בתיק אינו בהכרח הגורם המבדיל ביניהן, באספקט הזה.

תשואות הקרנות



כפי שניתן לראות בטבלה, התשואות החיוביות של חודש יולי נעות במרווח גדול יחסית. בין המובילה (אי-בי-אי), עם תשואה חודשית מדהימה של 2.27%, ועד האחרונה בתור (מור) עם 0.46% בלבד כאשר הממוצע החודשי נמצא ב-1.09%. אבל, אין כאן קפיצות פתאומיות בין התשואות האלו. הכול נראה כהדרגתי למדי, וזה מעניין.

לכאורה, העניין התשואתי הוא פונקציה של בחירת הנכסים המחוזקים (מניות ואג"ח) ואין שום סיבה סטטיסטית שמי שמנהל תיק המורכב מעד 30% מניות, והשאר אג"ח או משהו אחר, יבחר נכסים המביאים תשואה שונה רק במקצת ממי שמעליו או מתחתיו. בפועל זה מה שקורה, כאשר ישנה קפיצה קטנה בין הקרן של פסטרנק (מקום 6 – תשואה של 1.10%) והקרן של הראל (מקום 7 – תשואה של 0.66%) אבל זה בהחלט מבטל את התמיהה הכללית בנושא המנעד ההדרגתי שאני רואה כאן.

בכל אופן, מעבר לביצועי חודש יולי, נציין שהקרן של פסטרנק מצליחה להוביל מתחילת השנה (7.54%) מול ממוצע של 5.13% וגם בשלוש שנים האחרונות עם תשואה יפה למדי של 13.37%, מול ממוצע של 9.68%. הראל מובילה שנתית עם תשואה של 10.24%, מול ממוצע של 7.91%, כאשר קסם אקטיב מצליחה להוביל עם 10.11% בשנתיים, מול ממוצע של 8.43%. כאמור, טבלה יפה של ירוק כללי.

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:







נתוני הקרנות והחשיפות




בניגוד לירוק הכללי של התשואות, נושא גידול ההון של הקרנות, שהוא שילוב של גיוסים ושוני בשווי נכסי הקרנות, אינו אחיד כלל. חלק מהקרנות ירדו וחלק עלו. מעניין לציין שדווקא הקרן המובילה בחודש יולי (אי-בי-אי) השילה 0.68%- מהונה. לעומת זאת, הגידול הניכר ביותר היה בקרן של פסטרנק, עם עלייה של 2.30%, וזה בהחלט הגיוני לאורך ההובלה מתחילת השנה ובטווח הארוך מאוד (3 שנים). נציין גם את הקרן של הראל, אשר הוסיפה 1.63%, את הקרן של מיטב, עם תוספת של 0.95%, ולבסוף, הקרן האחרונה עם עלייה: הקרן של מגדל עם תוספת של 0.45%.

מעניין יהיה לעקוב אחרי הקרנות שירדו, כדי לראות אם זו מגמה או משהו אקראי בהחלט. בתחום התנודתיות נציין את המשך החיוב בקרן של פסטרנק, עם ירידה דרמטית של 5.36%- בסטיית התקן, כאשר גם במיטב הצליחו למתן תנודתיות ב-4.26%-. כל שאר הקרנות דווקא עלו בתנודתיות, עם תוספת בסטיות התקן בין 1.79% (קסם) ועד 6.35% (מגדל). במובילה התשואתית החודשית (אי-בי-אי) לא היה שינוי בסטייה.

טבלת החשיפות אינה מבשרת שינויים גדולים. מגדל נשארה בראש החשיפה המנייתית עם 29.91%, כאשר פסטרנק הייתה למכוונת חו"ל הכי גדולה, עם חשיפת מט"ח של 13.29%. יש לזכור שהנתונים מעודכנים ל-30-05-204, אבל מראים בהחלט את התפיסה ההשקעתית של מנהלי הקרנות. יש לציין שבמור הורידו הילוך מנייתי ב-6.37%-, וזה משמעותי למדי. בתחום האג"ח נציין רק את הקרן של קסם אקטיב, אשר ירדה בחשיפה הזו ב-9.65%-, כאשר כמעט כל הקרנות אכן הקטינו את הרכיב האג"חי חוץ מהקרן של פסטרנק.

כמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב במקצת על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, עם השינויים שצייננו מעלה, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
4) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.
5) אנו מנסים לעקוב אחרי קרנות עם מעל 100 מיליון שקלים בהון המנוהל.

x