איך ה-S&P500 יסיים את השנה? שני תרחישים אפשריים בהתאם לתוצאות הבחירות

בבנק השוויצרי לומברד אודייר מציגים שני תרחישים שונים לתוצאות הבחירות בארה"ב, ומציינים כי בתרחיש הרפובליקני צפויה צמיחה ואינפלציה גבוהים יותר, "תוצאה חיובית ביותר עבור מניות, כאשר ה-S&P500 מתקרב ל-6,000 נקודות עד סוף השנה"; מה לגבי התרחיש הדמוקרטי?!

 

 

 
הבחירות בארהב ושיקולי ההשקעות / צילום: Dreamstimeהבחירות בארהב ושיקולי ההשקעות / צילום: Dreamstime
 

לומברד אודייר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/08/2024

אנחנו מנתחים את המרוץ לבית הלבן, בוחנים תרחישים שונים ואת השפעותיהם הפוטנציאליות על הכלכלה והשווקים. כיצד תיראה כהונה של קמלה האריס כנשיאה? או ניצחון של טראמפ עם שליטה רפובליקנית בשני בתי הקונגרס? ככל שהאריס צוברת תמיכה דמוקרטית, המרוץ לנשיאות הולך ומתחמם.

הסקרים הנוכחיים מצביעים על סיכוי כמעט שווה לניצחון של האריס או טראמפ, כאשר להאריס מומנטום מסוים. אנו מייחסים סבירות של 50% לניצחון של כל אחד מהם ברמת הקונגרס, אנו מעריכים כי סיכויי הקונגרס המפולג גבוהים יותר במקרה של ניצחון דמוקרטי, בעוד ניצחון רפובליקני עשוי להוביל לקונגרס מאוחד.
 
הערכת תרחישים בסנאט ובבית הנבחרים:

המצב בסנאט נראה חיובי עבור הרפובליקנים. אם טראמפ ינצח, מפלגתו תזדקק למושב אחד נוסף בלבד כדי להשיג רוב. אם האריס תנצח, הרפובליקנים יזדקקו לשני מושבים נוספים, שכן אחרת סגנית הנשיא תספק לדמוקרטים רוב דחוק. לאור העובדה שהדמוקרטים נאלצים להגן על מושבים במדינות נוטות לרפובליקנים כמו אוהיו, מונטנה ומערב וירג'יניה, אנו מייחסים סבירות גבוהה לשליטה רפובליקנית בסנאט.

מנגד, המרוץ לבית הנבחרים נראה מאוזן, כאשר הרבה תלוי במומנטום של קמפיין האריס. ניצחונה עשוי להביא לניצחון במדינות מפתח ולהבטיח רוב דמוקרטי בבית הנבחרים. לסיכום, במקרה של ניצחון טראמפ, אנו מעריכים כי הסיכויים לקונגרס רפובליקני מאוחד גבוהים במעט, בעוד שניצחון האריס צפוי להוביל לקונגרס מפולג.
 
ההשפעות על הכלכלה האמריקאית:

שני המועמדים חולקים מדיניות דומה בנושאים מרכזיים: גישה נוקשה כלפי סין, עניין מועט בהפחתת הגירעון הפדרלי ומיקוד באינטרסים של תאגידים אמריקאים. כהונה שנייה של טראמפ עשויה להביא להשפעה משמעותית של מכסים חדשים, לצד הארכת קיצוצי מס והחמרת מדיניות ההגירה. במדיניות החוץ, כהונת טראמפ עשויה לשנות את הדינמיקה במזרח התיכון ולהעמיד בספק את התמיכה האמריקאית במלחמה באוקראינה.
 
ההשפעות המאקרו כלכליות של ממשלות רפובליקניות ודמוקרטיות:

בתרחישים הרפובליקניים והדמוקרטיים, אנו צופים צמיחה ריאלית של תמ"ג בארה"ב בטווח של 1.9%-2.2% ב-2025. במקרה של "ניקוי שולחן" רפובליקני - זכייה בנשיאות, בבית הנבחרים ובסנאט - המדיניות מעודדת הצמיחה עשויה להוביל לצמיחה נומינלית גבוהה יותר ולאינפלציה, זה עשוי להוביל את הפד להפסיק את הורדת הריבית ברמה של כ-4% ברבעון השני של 2025. בתרחיש של ניצחון טראמפ עם קונגרס מפולג, מכסים עשויים להיות הגורם המרכזי, שיאט את הצמיחה ויגרום לאינפלציה לעלות, מה שיוביל לעצירת הורדת הריבית על ידי הפד, אך ברמה נמוכה יותר עקב חולשת הצמיחה ושוק העבודה. כהונת האריס תתאפיין בהמשך המדיניות הקיימת, מה שיאפשר לפד להמשיך בהורדות ריבית עד אמצע 2025 כדי לשמור על אבטלה נמוכה תוך ירידה באינפלציה.
 
השלכות על נכסי שוק בתרחיש רפובליקני:

אנו רואים בתרחיש רפובליקני של צמיחה ואינפלציה גבוהים יותר כתוצאה החיובית ביותר עבור מניות, כאשר ה-S&P500 מתקרב ל-6,000 נקודות עד סוף השנה. הרוב הרפובליקני הן בבית הנבחרים והן בסנאט הוא באופן היסטורי חיובי ביותר עבור קבוצת הנכסים הזו. במקרה זה, היינו מצפים שהבנקים והמגזר הביטחוני ישיגו ביצועים טובים יותר, הראשון ברגולציה פחות מחמירה, צמיחה חזקה יותר וריביות גבוהות יותר, והאחרון כשהוצאות הביטחון הופכות לנושא הולך וגדל. הרווחים של מגזר האנרגיה יהיו מוגבלים ככל הנראה - על רקע עליית ייצור הנפט בארה"ב המפעיל לחץ כלפי מטה על המחירים - בעוד שהתנודתיות עלולה לעלות במגזרים הרגישים לתעריפים, כולל אנרגיה נקייה, כלי רכב חשמליים ומוליכים למחצה.
 
השלכות על נכסי שוק בתרחיש דמוקרטי:

בניצחון דמוקרטי עם קונגרס מפולג, אנו מצפים לנחיתה רכה לכלכלת ארה"ב, עם השפעה חיובית מתונה על המניות. ה-S&P500 עשוי לסיים את השנה בטווח של 5,300-5,700. מגזר הבריאות עלול לעמוד בפני לחץ מתמשך עקב מאמצים של ממשל דמוקרטי להפחית עלויות. ה"חריגות" של ארה"ב עלולה לדעוך ככל שהצמיחה מתנרמלת קרוב יותר לרמות המגמה, שאנו מעריכים בסביבות 2%, והסיכון למכסים נוספים פוחת.
 
פיזור אינפלציה מתמשך עשוי לדחוף את התשואות בארה"ב ל-10 שנים לטווח של 3.6%-4.1%. ירידה מהירה יותר בריביות השוק המפותח, כולל ריבית קרנות הפד, תיצור תרחיש דולר פחות נוח, תתמוך במטבעות בעלי תשואה נמוכה יותר כמו הפרנק השוויצרי והין היפני בסוף 2024 ותחילת 2025. מטבעות אסיה עשויים להניב ביצועים טובים יותר כשהסיכונים יורדים, אם כי היואן עלול להישאר חלש, כשהדולר יישאר באופן כללי יציב מולו. אנו עדיין מצפים שהדולר ייהנה ממעמדו המניב הגבוה יותר בהשוואה לאירו, כאשר ה-EURUSD ככל הנראה נמוך יותר מאשר בתרחיש של ניצחון טראמפ, כנראה בטווח של 1.08-1.13".

x