זהירות S&P500 ות"א 35 || בשני המקרים עליות מדהימות, מהירות, וכנראה מהירות מדי

שוק המניות הישראלי נהנה כרגע מסינרגטיות בין גורמים מקומיים חיוביים וגב שורי מדהים מוול סטריט

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/08/2024

אין ספק שבימים האחרונים ראינו דוגמה נפלאה של הפסיכולוגיה השלטת בוול סטריט. זו שאני מכנה "פסיכולוגיית קניית התחתיות", הקיימת מאז התחתית של מרץ 2009. אז, בצורה הבולטת ביותר, נקבע עקרון פשוט: הבנק המרכזי והממשל יעשו הכול כדי למנוע משבר פיננסי שיסכן ברצינות את יציבות שוק ההון, ובמיוחד את יציבות המערכת הבנקאית. ושוק המניות הוא אלמנט חשוב בכל זה.

וכך, למדו המשקיעים שכאשר מזהים תחתיות משמעותיות (על ידי פרמטרים פונדמנטליים או טכניים), תמיד כדאי לקנות אותן כי הן יתהפכו מהר מאוד למגמה עולה חדשה וחזקה. לאחרונה, היה לנו את סיום 2018, הקורונה, ואף נרמול היריבות של 2022, שהוכיחו את התיאוריה הזו בצורה הבהירה ביותר. עדיין, כאשר רואים מהלך כמו זה שראינו עכשיו, מתחילת החודש ועד עכשיו, אין מנוס מלהתמלא השתאות.

השאלה הגדולה הייתה ונשארה: האם החזרה המהירה כל כך מעלה אינה מעידה על התלהבות יתר של הרגע האחרון? ממש ברגע שבו יכול להתחיל מהלך יורד הרבה יותר משמעותי? הבה נזכר בהיסטוריה הרחוקה, על יד גרף יומי של המדד, לאורך כל שנת 2007:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

בגרף הזה אנו רואים שבתקופה דומה בשנה קרתה ירידה די שגרתית של כ-12% (מה-17-07-2007 ועד 16-08-2007) שאחריה ראינו עלייה חוזרת שמחקה את כל הירידה, ועלתה עוד קצת (16-08-2007 עד 12-10-2007). לא צריך להסביר לקוראיי המלומדים מה שקרה אחר כך... האם אנו חוזים עכשיו בתופעה דומה: הסימנים האחרונים של האופטימיות, ושל הנזילות הגדולה, לפני בחירות חדשות שאחריהן נראה העמקת המיתון, החזרת השפיות למחירים של חלק גדול ממובילות השוק, והעצמה של בעיות סין, אירופה, והמזרח התיכון? ברור שאינני יכול לתת תשובה מבוססת לשאלה הזו.

אבל, חשבתי שהיה מעניין להציג בפניכם תצורה היסטורית דומה למה שקורה עכשיו, כאשר תצורה זו הייתה הקדמה לאחד מהמשברים הפיננסיים הגדולים של במאה הנוכחית. מעבר לכך נאמר: הרצף של העליות, והעוצמה של המהלך החוזר מעלה עדיין לא הביא את המומנטום למצב של קניות היתר בעליות של מאי עד יולי. האם זהו סימן קטן של חולשה? לכשעצמי, אני תמיד מעדיף סטיות בין המחיר והמומנטום אבל לא היו שפלים בעלייה כך שסטיות לא יכלו לקרות גם כך...

ועכשיו נשאל עצמנו: מי קונה ומדוע כדאי לעשות זאת? יש האומרים שרוב רובן של הקניות נעשות על ידי מנגנון ה-Buyback, ובגיבוי המערך העצום של הנגזרים, יחד עם ציבור שנגוע בפסיכולוגיה של קניית התחתיות. זו הסיבה שאין תנודתיות בתנועה מעלה. כל אלו פועלים כאשר ישנה הורדת ריבית בספטמבר שנובעת מהכרת הפד שהמיתון הגיע לשוק התעסוקה, ושהצמיחה הריאלית פשוט נופלת מצוק.

לגבי השוק שלנו אומר כך: הבורסה הישראלית רוקדת טנגו בשתי זירות נפרדות, ואנו פשוט רואים את התוצאה, ביום יום, של הסינרגטיות בין שתי אותן זירות. הראשונה: המלחמה, העסקה, איראן והאיום האזורי, יחד עם יציבות הממשלה מול המאבקים הפוליטיים בתוכה, ומחוצה לה. כל אלו, יחד עם החלשה איטית, אבל מתמשכת, של הכלכלה. השנייה: שוקי ההון בעולם ובמיוחד וול-סטריט. כאשר שתי הזירות נתפסות יחד ברגע של חיוב, העליות חזקות מאוד, ומתמשכות. כאשר הזירות שליליות כולן, הירידות חמורות. וכאשר הזירות נוגדות בסנטימנט שלהן, הדשדוש משתלט על שוק ההון המקומי.

מאז השיא (פסגה כפולה) סביב 2080, הירידות נבעו מהשילוב של ביטול העסקה, והחמרת המצב הביטחוני, יחד עם וול-סטריט נופלת. עכשיו, מאז תחילת החודש, העליות אצלנו נראות מתחרות בעוצמתן לאלו שבניו-יורק כי אנו שוב נמצאים בתקופה של חיוב יחסי בשתי הזירות. אגב, מעבר למדדים, תמיד לשים לב לדולר-שקל...  

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

S&P500

הפעם, בניגוד למקובל, אני מביא בפניכם גרף 4 שעות ולא יומי. הסיבה פשוטה: זהו האינטרוול המציג בצורה היפה ביותר את העוצמה של העליות, מאז התחתית סביב 5100. עליות שניתן למצוא בהן רק נר אדום אחד (!!) מכל הנרות שהיו מאז ועד עכשיו. התנועה העולה הזו הצליחה כבר למחוק 78.6% (!!) מכל הירידות שהיו קודם לכן, ונעשות בצורה הכי אגרסיבית שניתן לתאר. מעידה על כך התעלה העולה: על ידי רוחבה וזווית ההעפלה. האם ניתן להמשיך כך? ולמחוק את כל הירידות בעוד כמה ימים של עליות? בוודאי. מי ימנע זאת?

אבל, במידה והכוונה היא לחזור מעלה, להמשך המגמה החיובית שהייתה מאז חודש 11-2023, הסבירות ההיסטורית דוגלת בתנועה נגדית קטנה או גדולה, לפני החלק המסיים העולה. משהו שיביא מטה את המדד לאזור 5460 (או 5400), ואז יעלו חזרה לכבוש שיאים חדשים. כמו כן, תמיד קיימת האפשרות שהמדד ייתקע פה, סביב 5560-5600, ויעשה אחורה פנה אגרסיבי, לפני חזרה מעלה.

ומה אם הכוונה היא להתחיל מהלך יורד מגמתי? אחרי סיום התיקון העמוק הזה? מבלי לבחון את השיא סביב 5670? בעיני, זה פחות סביר, כי אני חושב שיש צורך פסיכולוגי ומעשי (מסיבות של נגזרים ומינופים) לחזור לפסגה, ואולי לייצר שם פריצת שווא, אם רוצים לרדת חזרה. בכל אופן, בעזרתנו אלמנטים טכניים של קווי מגמה, גבולות תעלה, רמות היסטוריות או מחושבות, וממוצעים נעים ומומנטום כדי לומר לנו משהו על התזזיתיות הכיוונית של המדד.


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

TA35

מדד המניות העיקרי הישראלי מתאפיין בגבולות גזרה מאוד ברורים. כבר כתבתי על כך רבות, ואף ציינתי במקומות שונים באתר, ש"מעבר ל-2020, המדד יהיה מסווג כחיובי". לכן, כאשר הוא חצה מטה את 2020, ואת קו המגמה העולה היפה כל כך, לא היה מנוס אצל הרבה מאוד משקיעים וסוחרים להסיק את המסקנה הברורה: נכנס אלמנט שלילי לשוק המניות הישראלי ואין טעם להיתקע בו.

זו הסיבה לקריסה זוטא שראינו בו בתחילת החודש. מעניין לציין שהנפילות נעצרו באזור טכני חשוב היסטורית באפן דרמטי: 1880. כבר ציינתי כמה חשוב היה לעמוד איתן שם, אם לא רוצים שכמות אסטרונומית של פקודת קטיעת הפסד יתפסו. בכל אופן, עסקת החטופים חזרה לחזית האפשרויות, וניו-יורק מלמדת אותנו שוב שיעור בהתלהבות יתר כלפי מעלה. לכן, המדד חזר לעצמו מהר מאוד, ונמצא מעל הרמה הקובעת של 2020, בואכה השיא של 2080. נחיה ונראה אם שני חלקי הפאזל האלו ימשיכו למשוך את העגלה של ת"א 35 לכיבוש שיאים חדשים.
x