קרן אלטשולר שחם שצמודה למדד S&P500 מובילה בתשואות בכל הטווחים

הקרן של אלטשולר שחם אשר מנהלת תיק המבוסס על מניות מדד S&P500, מצליחה לעלות על כל הניסיונות של המנהלים האחרים בכל הטווחים. מבט על הקרנות המנוהלות הגדולות מול שוק המניות האמריקאי

 

 

 
הקרנות המנוהלות הגדולות מול שוק המניות האמריקאי / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדרהקרנות המנוהלות הגדולות מול שוק המניות האמריקאי / תמונה: dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/08/2024

באמת מזמן לא ראינו שיקום מהיר ואסרטיבי כל כך במדדי המניות בארה"ב, כמו זה שהתקיים מאז ה-06 לאוגוסט השנה. למעשה, מי שמסתכל על הנרות של העלייה מ-5119 (S&P500 – תחתית 05-08-2024) ועד 5605 (שיא של 19-08-2024) מזהה שתי נרות אדומים של היסוס או ירידה, מול כל הנרות האחרים שהיו ירוקים ומהירים כלפי מעלה.

חלק נכבד מהנרות האלו נוצרו עם פתיחה שפתחה פער מחירים לעומת הסגירה של היום הקודם. מכל בחינה שהיא, המדד חזר כמעט לחלוטין את כל הירידה של חודש יולי במהלך שמעורר פליאה בעוצמה שלו. מדוע זה כך? ניתן להרחיב רבות על הסיבות. אבל, עיקר העניין נמצא בפסיכולוגיה הקיימת כיום בשוק האמריקאי, ביחד עם כמות נזילות שממשיכה לדחוף קדימה, ותופעת ה-BuyBack.

לבסיס הפסיכולוגיה נקרא: "פחד מלהפסיד הזדמנות קנייה", או שניתן לכנות גם "קניית תחתיות כי זה תמיד השתלם". מאז התחתית של 2009, הפסיכולוגיה הזו הוטמעה במוחם של המשקיעים בכל הזדמנות אפשרית, כאשר אירוע הקורונה היה לדוגמה בולטת במיוחד. איך זה עובד? הפסיכולוגיה הזו מחכה לאירוע שלילי שמוריד בין 5% ל-10%, או יותר, בשוק.

מחכים אז לסימן כלשהי (פונדמנטלי, חדשותי, או טכני) שמציין את סיום הירידות, ואז ניתן האור הירוק לכניסה חוזרת מאסיבית של הון למה שעבד עד כה. ועכשיו אלו מניות הטכנולוגיה הגדולות המכונות "מופלאות". זה בדיוק מה שקרה הפעם. הטריגר היה משבר ה-Carry Trade המבוסס על המטבע היפני, וכאשר זה נראה כפתור מדינית (הבטחת הבנק המרכזי היפני לא להעלות ריבית ולשמור על יין סביב 150), בעלי הכיס העמוק חזרו במהרה לבלוע מניות שאותן מכרו בשיא למי שהיה מוכן לקנות אותן.

כל זה כדי לומר: ההטיה החיובית כלפי שוק המניות האמריקאי קיימת בצורה ממשית מאוד. לכן, סקירה של הקרנות העוסקות בשוק הזה נראית מעניינת ומועילה, כאשר הקרנות האלו נבחרו מהטעמים הבאים: הן כולן מנוהלות, הן הגדולות בקטגוריה ("מניות בחו"ל-מניות גיאוגרפי-ארה"ב חשופת מט"ח"), ויש 5 כאלו, כאשר נבחרה קרן אחת בלבד מכל בית השקעות. בגלל תנאי אחרון זה נפסלו קרנות שהיו גדולות מספיק להיכנס לרשימה אבל, היו שייכות למנהל קרן שכבר היה מיוצג קודם. הבה נתחיל.

תשואות הקרנות



מן טבלת התשואות של הקרנות המוצגות (הגדולות בקטגוריה – עד 15-08-2024), ברור דבר אחד: הקרן של אלטשולר-שחם, אשר מנהלת תיק המבוסס על מניות מדד S&P500, מצליחה לעלות על כל הניסיונות של המנהלים האחרים. וזאת, למרבה הפלא, בכל הטווחים. כולל מאז תחילת השנה. וגם כאשר משווים את התשואות של הקרן של אלטשולר מול הממוצעים של הטבלה, אנו מוצאים הפרש משמעותי לטובתה של הקרן.

למעשה, אציין שרק שתי קרנות, מתוך החמישה, מצליחות להיות מעל הממוצע בכל הטווחים: הקרן של אלטשולר והקרן של אנליסט. שאר הקרנות רחוקות, לעיתים בצורה משמעותית, מהם. הקרן של איילון נמצאת במקום האחרון, בכל הטווחים, וזה הישג בפני עצמו. מעניין לציין את ההפרש בין הקרן הטובה (תשואה שנתית) של אלטשולר, וזו האחרונה של איילון: 30.90% מול 15.05%, דהיינו 50% פחות כמעט במדויק.

האם העובדה שאיילון הינה קרן חייבת הביאה אותה להיות אחרונה? נכון שמשטר המס שונה ובוודאי משפיע אבל, ההפרשים גדולים מדיי להסבר פשטני כזה. אם תראו את רשימת הקרנות בקטגוריה, ממוינת על פי גודל, תראו שאחרי איילון מגיעה קרן חייבת אחרת (קסם אקטיב ארה"ב חייבת), עם תשואה של 22.81% (שנתית – 15-08-2024), במקום ה-15.05% של איילון. כך שיש להניח שהתשואות באיילון נקבעו לרוב על פי הניהול, ולא על פי משהו אחר.

ממש מדהים לראות את הטבלה, אם נחשוב שמדד ה-S&P500 משמש לא מעט כנכס הייחוס הכללי לסוג זה השקעות. נקודה אחרונה: שימו לב לירידה, או לעמידה במקום, של התשואות משנתיים לשלוש שנים. זו תוצאה ישירה למה שקרה בשנת 2022 אבל, נציין שוב, שהקרן של אלטשולר (הקשורה ל-S&P500) ממשיכה להוביל גם בשלוש שנים, וזאת עם 37.31% מול 23.86% בממוצע, ומול 30.58% בקרן השנייה אחריה, דהיינו הקרן של קסם אקטיב.

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:






נתוני הקרנות והחשיפות




כאמור, פרמטר ראשוני לבחירת הקרנות היה גודלן. וכפי שניתן לראות מהטבלה, הן מושכות די הרבה הון למרות ההגדרה הכללית מאוד של הקטגוריה. מיטב עומדת בראש, עם 555.50 מיליוני שקלים, כאשר המספרים יורדים בהדרגה עד 111.7 מיליוני שקלים בקרן של אנליסט. שימו לב ש-3 מהקרנות שינוי מדיניות מאז הקמתן אבל, עם אינטרוול גדול בין ההקמה לשינוי, ועם די הרבה זמן מאז השיני ועד עכשיו.

לכן, מכל בחינה שהיא, ובמיוחד לצורך ניתוח והשוואה, אין הרבה חשיבות לעניין הזה, למרות שככלל, שינוי מדיניות אינו דבר חיובי כל כך בהיסטוריה של קרן. מנעד דמי הניהול אינו גדול בין הקרנות חוץ מאצל אחת: איילון מציעה עצמה עם 0.95% בלבד, מול 1.5%-1.75% בקרנות האחרות. לבסוף נציין שסטיית התקן של הקרנות, המשמשת קנה מידה של תנודתיות, אינו שונה משמעותית בין כל הקרנות כאשר זו של אלטשולר (הצמודה יותר מכולן למדד המניות העיקרי) הינה הגבוהה ביותר עם 1.83%. עובדה מעניינת בפני עצמה.

האם ניתוח החשיפות המעודכן ל-30-05-2024 נותן לנו ערך מוסף של מידע? לא ממש. כל הקרנות מושקעות כמעט ב-100% במניות (אנליסט נמצאת עם הרמה הנמוכה ביותר של 89.92%) כאשר החשיפה המט"חית נמצאת בהתאם, קרובה ל-100%. גם כאן הקרן של אנליסט נמוכה מכולן עם חשיפה של 83.38%, דהיינו נמוכה מהחשיפה המנייתית. מעניין. ברור שכל נתוני האג"ח מציגים עניין אדמיניסטרטיבי לניהול רזרבות מזומנים ותפעול. נציין רק ששתי הקרנות הקיצוניות ביותר בביצועים  (אלטשולר ואיילון) מחזיקות אג"ח עם דירוג AAA (אג"ח ממשלתי של ארה"ב).

לסיכום
בקטגוריה של הקרנות המנוהלות מול שוק המניות האמריקאי, ובין הגדולות שבקרנות האלו, זו שהייתה צמודה ביותר למדד עצמו הובילה בתשואה עבור כל הטווחים הנמדדים. זה מעניין, והאמת, לא מפתיע כל כך. ראינו ביצועים הרבה יותר טובים כאשר לקרנות (לא מהרשימה) הייתה מטרה סקטוריאלית (טכנולוגיה) כלשהי, או נושאית ייחודית (ביטקוין) אבל, כאשר היריעה היא כללית קשה להביא תשואה טובה יותר מהמדד, או למשהו שקשור באופן צמוד אליו. וכך, הקרן של אלטשולר שחם בראש, ואחריה הקרן של אנליסט. אלו השתיים מצליחות להיות מעל הממוצע של ה-5. כל השאר נמוכות מזה, כאשר הקרן של איילון פשוט מציגה תשואות של חצי (ברמה השנתית). יחד ננצח ובגדול!
x