הרווחים ברבעון השני למדד S&P 500 צפויים לעלות

הצפי בנויברגר ברמן הוא לעלייה של כמעט ב-11% לעומת השנה הקודמת

 

 

 
המתיחות הגיאופוליטי ממשיכה לעלות / צילום: Dreamstimeהמתיחות הגיאופוליטי ממשיכה לעלות / צילום: Dreamstime
 

ג׳וזף אמאטו, נשיא ומנהל השקעות ראשי בתחום המניות, נויברגר ברמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/08/2024

ימי הקיץ הם זמן להאט. עם קצת מזל, שווקי המניות יישארו יחסית רגועים. עם זאת, על רקע כל אי הוודאות והעלייה במתח הגיאופוליטי, אנו מבינים אם קשה להירגע. למרות שהתנודתיות הפתאומית שערערה את שווקי המניות לפני שבועיים, אנו צופים למים סוערים יותר לקראת הבחירות לנשיאות בארצות הברית בנובמבר. בינתיים, ההסלמה של הסכסוך במזרח התיכון ובאוקראינה מאיימת לערער את שווקי האנרגיה ולהעלות את פרמיית הסיכון של המניות, לפחות בטווח הקצר. מצד שני, דיווחים חדשים על האטה באינפלציה נראים כמספקים תחמושת לבנק הפדרלי להורדת הריבית בפגישה באמצע ספטמבר. אם הפד יקצץ את הריבית, המשקיעים צריכים לשקול להעביר את המזומנים בעלי התשואה הנמוכה לשימוש פרודוקטיבי יותר ככל שההזדמנויות יצוצו.
 
השקט שאחרי הסערה:

התנודתיות זינקה בתחילת אוגוסט כאשר העלאת הריבית המיוחלת של בנק יפן נפגשה עם דו"ח תעסוקה חלש בארה"ב, וכך הובילה לפתיחת פוזיציות קארי מסיביות בהן משקיעים לוו כדי לקנות מניות אמריקאיות. שווקי המניות העולמיים נמכרו במהירות, כולל ה Magnificent 7-בעוד מדד ה VIX-זינק.
 
למרות שהכלכלה האמריקאית עשויה להאט, היסודות הטובים התומכים בה לא השתנו באופן משמעותי. למעשה, הרווחים ברבעון השני למדד S&P 500 צפויים לעלות כמעט ב-11% לעומת השנה הקודמת (אם כי עדיין נוטים מאוד לשמות גדולים וטכנולוגיים). הוצאות הצרכנים נותרו יציבות באופן כללי, כפי שמעיד דו"ח מכירות הקמעונאות החזק בחודש יולי ובדיקה מדוקרת יותר של הדפס התעסוקה האחרון הראה כי מרבית החולשה נבעה מפיטורים זמניים ולא מאובדן עבודה קבוע.
 
וכך מה שהרגיש בהתחלה כסערה משתוללת הפך במהירות לסערה קצרה: נכון לכתיבת שורות אלו, מדד ה VIX-ירד מתחת ל-20 (קצת מעל הממוצע לטווח ארוך) ומדד S&P 500 השלים את כל שאיבד, אם כי מדד   Nikkei 225 עדיין מפגר מאוגוסט.
 
בינתיים, נתונים כלכליים חדשים ליולי ממשיכים לתמוך במבט הבונה שלנו. מדד האופטימיות של העסקים הקטנים של ה-NFIB, שמתעד את בריאותן של חברות שמעסיקות מחצית מכוח העבודה של המדינה, עלה מעט בחודש שעבר, והקדים את הציפיות. זהו נקודת נתונים חשובה מכיוון שעסקים קטנים סבלו במיוחד משיעורים גבוהים ותנאים פיננסיים הדוקים. באשר לאינפלציה, מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.9% מתון לעומת השנה הקודמת, וסלל דרך ברורה יותר לקיצוץ ריבית בספטמבר וליצירת רוח גבית למניות.
 
עליית המתח הגיאופוליטי לא צריכה להישכח:

עם זאת, אי אפשר שלא להזכיר שהעולם עדיין מקום מסוכן, והופתענו במידה מסוימת מכך שהשווקים לא הגיבו באופן מוחשי להסלמות האחרונות.
 
לדעתנו, הסכסוך בין ישראל לחמאס, שנמשך כעת עשרה חודשים, עלול להתרחב לאחר ההתנקשויות האחרונות במנהיגי חמאס בעזה ובאיראן, כמו גם במפקד צבאי של חזבאללה בביירות. באוגוסט, סוכנות הדירוג Fitch הצטרפה ל S&P ול-Moody’s בהורדת דירוג האשראי של ישראל, תוך שהיא מצהירה: "לדעתנו, הסכסוך בעזה יכול להימשך עד שנת 2025 ויש סיכונים להרחבתו לחזיתות אחרות."
 
בינתיים, הפלישה האחרונה של אוקראינה לשטח רוסי מצביעה על כך שהמאבק העקוב מדם שהחל בתחילת 2022 נותר עז, וכל שיחות השלום נעצרו.
 
גם כאשר האובדן האנושי הנורא ממשיך לעלות, אנו מאמינים שההשפעות הכלכליות הרחבות משני הסכסוכים יישארו מוגבלות בעיקר לשווקי האנרגיה. הסלמה נוספת באחד האזורים עשויה להתבטא במחירי דלק גבוהים יותר, שיכולים להחליש את התיאבון של הפד לקיצוץ ריבית.
 
הישארו ערניים:

בשבועות הקרובים אנו מעודדים משקיעים להסתכל מעבר לתיאטרון היומי של הפוליטיקה הפנימית ולשקול את הנוף הגיאופוליטי והכלכלי הרחב והשלכותיו הפוטנציאליות. עליית היציבות הגלובלית בשילוב עם מעבר הנהגה בוושינגטון יכולה להגביר את פרמיית הסיכון של המניות בשוק שעדיין סביר להניח שהוא על קצה העצבים.
 
באותו הזמן, אנו חושבים שמשקיעים ששמרו על מצב מזומנים בריא במהלך מחזור ההידוק המוניטרי האגרסיבי של הפד עשויים למצוא דרכים חדשות להשקיע את הכסף הזה ככל שיערי הריבית לטווח הקצר ייפלו. לדוגמה, לאחר המכירה האחרונה, מניות יפניות נראות מוכנות במיוחד להניב תשואות אטרקטיביות לטווח ארוך.
x