מה למדנו מפרוטוקול דיוני ה-Fed?

נכון יותר יהיה לצפות להורדות ריבית מדודות, הדרגתיות ותוך כדי הפוגות, מאשר להורדות חדות ורציפות יותר. כך מעריכים בבנק מזרחי טפחות

 

 
הריבית בארהב / תמונה: Canvaהריבית בארהב / תמונה: Canva
 

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/08/2024

מה למדנו מפרוטוקול דיוני ה-Fed? תרשומת דיוני ה-Fed מאותתת: הריבית בשלה לרדת, אך הקצב יהיה הדרגתי וזהיר והמשק עדיין חזק מספיק כדי לעשות זאת.

מתרשומת דיוני ה-Fed עולה נקודה מעניינת – הסביבה הפיננסית כיום, כפי שהיא מוכוונת, בין השאר, על ידי המדיניות המוניטארית, היא כזו שמבחינת הצמיחה הכלכלית אינה מעלה ואינה מורידה קרי, מבחינה זו המדיניות כבר לא מרסנת כשהייתה. זאת, טרם הורדת הריבית המסתמנת לחודש הבא וההורדות המדודות והדרגתיות שתבואנה, להערכתי, בעקבותיה.

בהיבט זה, נכתב כי הפעילות הכלכלית עודנה צומחת ואיתנה, למרות שקצב הצמיחה איטי במידה ראויה לציון מאשר במחצית השנייה של השנה שעברה. התנסחות זו מאותתת לשוק כי ה-Fed אמנם ער להאטת המשק, אך ודאי לא סבור כי הוא ניצב לפתחו של מיתון חריף , כפי שניתן היה להסיק מתגובתו המבוהלת של השוק לנתוני דוח התעסוקה הפושרים של חודש יולי.

ה-Fed אף טורח להדגיש כי אמנם התוספות החודשיות של מקומות העבודה חדשים מתמתנות להן (ופרסום נפרד מאתמול אף תיקן בדיעבד את נתוני החודשים האחרונים כלפי מטה), אך הן נמשכות. שיעור הבלתי מועסקים אכן עלה, לדבריו, אך נותר נמוך. זו נקודה חשובה המראה כי שוק העבודה היה קודם לכן במצב של תעסוקה מלאה ועל אף הנתון האחרון, נקודת הפתיחה שלו גבוהה .

אשר לאינפלציה – גם כאן ה-Fed טורח למתן את ההתלהבות מהנתונים האחרונים. נכון, היא נמוכה בהרבה משהייתה בתחילת השנה, אך עדיין גבוהה במידת מה מיעד יציבות המחירים שה-Fed חותר אליו קרי, אין מקום למדיניות של הורדות ריבית חדות ומהירות . גם כאן "נקודת הפתיחה" הייתה גבוהה.

בסקירה צוין כי תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ירדו, לאחרונה, תוך שהירידה מתמקדת באיגרות החוב הקצרות יותר, מה שמצביע על כך שלהערכת השוק ה-Fed יהיה פעלתן יותר בחודשים הקרובים; זאת, לאחר שבניגוד לציפיות דומות מתחילת השנה, אז הסתמנו 6-5 הורדות, הריבית נותרה, למעשה, ללא שינוי. ה-Fed, אם כך, רומז לשוק כי מוקדם לצפות לפעלתנות כזו מצדו.

זו נקודה חיונית והדעת נותנת שנגיד ה-Fed, פאוול, ירחיב לגביה בנאומו בכנס ג'קסון בסוף השבוע – אירוע מכונן הנחשב ציון דרך וצופה פני עתיד. מכל מקום, הדגש יושם, להערכתי, על המשך נקיטת מדיניות תלוית נתונים ודומה כי השוק הפנים זאת היטב. לראיה, נכתב בתרשומת, תשואות הפדיון גילו רגישות חזקה לנתונים כאלו. אנו נציין את התגובות החזקות לנתוני התעסוקה והאינפלציה של החודש האחרון והטלטלות שרשם השוק בעקבותיהם.

פרט לנושא התלות בנתונים, שאמורה לגרום לשוק לא למהר ולחזור על "התלהבות היתר" שפקדה אותו בתחילת השנה, עולה בתרשומת נקודה נוספת, המצריכה זהירות והיערכות להורדות ריבית מדודות והדרגתיות, יחסית. מדובר בכך שציפיות האינפלציה לטווחים הארוכים יותר לא השתנו כמעט ולכל היותר רשמו ירידה צנועה.

בתרשומת צוין כי בהתאם למדידות השונות, נגזרת הורדה אחת של הריבית בחודש הבא, עוד אחת לפחות בהמשך השנה והורדות נוספות בשנה הבאה.

בסקירה צוין כי הורדת הריבית שרבים סבורים כי תתחולל בחודש הבא כבר הוליכה לעליות ראויות לציון של מניות של חברות קטנות ובינוניות במונחי שווי שוק, נוכח רגישותן הגבוהה יותר לגובה הריבית. מנגד, החברות הגדולות יותר ובפרט חברות הטכנולוגיה רשמו ביצועי חסר.

אשר למדיניות צמצום המאזן של ה-Fed, שהחל בד בבד עם גל העלאות הריבית הקודם, הדבר הוליך לעליית מה של הריביות על עסקאות ה-Repo's והעיד על ביקוש לאג"ח ממשלת ארה"ב לצרכי נזילות. להערכת ה-Fed, פעילות זו התמתנה קלות מאז הודעת הריבית הקודמת והתמתנותה תורגש יותר בהמשך השנה.

בשורה התחתונה, ה-Fed מאותת לשוק כי אכן הגיעה העת להקלה מוניטארית, לאחר המתנה ממושכת שישב על הגדר, וזאת גם תחת הזהירות העמוקה שאפיינה אותו מאז חדלה הריבית לעלות. אולם, זהירות זו תימשך וכך גם המדיניות תלוית הנתונים, כך שנכון יותר יהיה לצפות להורדות ריבית מדודות, הדרגתיות ותוך כדי הפוגות, מאשר להורדות חדות ורציפות יותר. מנות של רבע אחוז עדיין סבירות יותר מהפחתות של חצי אחוז בתנאים הנוכחיים.

x