קרן נאמנות במוקד || הראל איתן אסטרטגיות

היא מובילה בתחומה, עם תנודתיות נמוכה מאוד ודמי ניהול שלא ניתן להתחרות בהם; קרן למי שמעוניין להוסיף מבט שונה על השוק האמריקאי בתיק ההשקעות שלו; הגבלה יחידה: גודל מינימלי של השקעה

 

 

 
קרן נאמנות במוקד - הראל איתן אסטרטגיות / תמונת אילוסטרציה: Canvaקרן נאמנות במוקד - הראל איתן אסטרטגיות / תמונת אילוסטרציה: Canva
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/08/2024

הפעם, משהו קצת שונה מהרגיל. כאשר אנו נכנסים לעידן של קרנות הגידור שניתן להשקיע בהן דרך חלון ההזדמנויות של קרנות נאמנות רציתי לתת מבט על הקרנות המקומיות הוותיקות שעסקו באסטרטגיות השקעה. אלו הן סוג של קרנות שהציבור הרחב ממעט להגיע אליו אבל, שיכולות להיות ממש מעניינות למי שמתמצא, חוקר את הנושא, ונותן לחלק הזה שבתיק את כמות הסיכון הראויה.

בכל אופן, ישנן כאלו ותיקות למדי, וכאלו חדשות יחסית, ובמיוחד ניתן לחלק אותן לממונפות ולאלו שאינן משתמשות במינוף כמאיץ תשואה. יש לומר מיד: אין כאן אחידות כלל בין הקרנות שיושבות באותה קטגוריה. הסיבה היחידה שהן מקובצות תחת קבוצה אחת היא שהן אינן מגדירות את ניהול ההשקעות בצורה "מסורתית" אלא כאסטרטגיה מיוחדת.

האם השקעה על בסיס של 20% חשיפה מנייתית ו-80% במשהו אחר אינה אסטרטגיה גם היא? בוודאי שכן. אבל, יש מוסכמות שנקבעו ואינני כאן כדי לריב עם הגדרות וחלוקות. הקרן שלפניכם נבחרה בגלל שהיא הייתה הטובה בקטגוריה של הלא ממונפות (עד ה-20-08), כמו כן, תראו בהמשך שיש לה סטיית תקן נמוכה באופן מפתיע.

בנוסף, ניתן להבין את רוב שיקולי האסטרטגיה מתוך התיק המוצג. כאמור, מי שירצה להעמיק בחלק הזה של שוק הקרנות הישראליות יעשה טוב עם עצמו אם יקדיש מראש זמן למחקר וניתוח לפני שייעשה משהו בפועל. הבה נתחיל.

פרטי הקרן


הקרן מגיעה אלינו מבית הראל, והיא די חדשה עם תאריך הקמה של אביב 2022, כאשר היא לא שינתה מאז מדיניות השקעה. היקפה קטן יחסית, עם 16.4 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-4 מבין 7 הקרנות בקטגוריה (מהגדולה לקטנה), כאשר הגדולה מכילה כ-151 מיליוני שקלים.

דמי הניהול שלה נמצאים במקום הטוב ביותר עבור המשקיעים: 0% (!) ומי שמיד יאמר: ומה עם שיעור הוספה? או משהו אחר מסתתר? אז נאמר שאין כאלו. אבל, ישנה מגבלה אחת: הכמות המינימאלית להשקעה היא של 250,000 שקלים. ההנחה היא שלקוחות כאלו יהיו יציבים, סבלניים, ובעלי תבונה יותר גדולה. תכונות שימנעו מהם לנוע פנימה והחוצה בתזזיתיות רגשית תכופה מדי.

כמו שציינתי לעיל, החלק המעניין בקרן (חוץ מהאסטרטגיה) היא סטיית התקן שמשמשת לנו קנה מידה לתנודתיות שלה. זו עומדת על 1.05% בלבד, כאשר זו קרן שכולה מנייתית, וזה ממש נמוך. כמו כן, כבר ציינתי שתנודתיות זו לא מנעה מהקרן להיות המובילה בתחומה (עד ה-20-08) עם תשואה שנתית של 16.24%.

לבסוף, נציין שהחשיפות מאשרות את הכוונות: 82.70% מניות, כאשר 89.82% חשיפת המט"ח מכוונת להשקעה חו"לית, ולא מקומית. מפתיע קצת היקף האג"ח של 7.27% עם דירוג AAA, דהיינו ממשלתי (כנראה אמריקאי) או דומה לו. האם הכמות הגדולה הזו היא חלק מהאסטרטגיה, או רזרבה לניהול האדמיניסטרטיבי? מעניין.

ביצועי הקרן



הגרף השנתי נראה קצת מוזר, אם חושבים על סטיית תקן של 1.05% בלבד, אבל אלו המספרים. בכל אופן, רואים היטב שיש כאן קפיצות הנובעות מביצועי האסטרטגיה, וזה אלמנט שבהחלט צריכים לקחת בחשבון כאשר חושבים על השקעה בכלי זה.

ההשוואות יהיו די פשוטות: הקרן של הראל מול מדדי ארה"ב, והקרן של הראל מול חברותיה בתחום. ומבלי לייצר Spoiler גדול מדי אומר כך: לגבי ההשוואה מול מדדי ארה"ב, העניין פשוט: ככל שהטווח ארוך יותר, ביצועי הקרן פחות טובים. בטווח של חודש, היא דווקא מובילה אותם.

מדוע? כי מי שייכנס לתיק ההשקעות שמוצג בדף הקרן ימצא שהאסטרטגיה היא של חלוקה שווה של שווי עבור המניות הנמצאות בו. דבר שנגד מאוד את רוב התקופה של השנתיים האחרונות, כאשר השוק האמריקאי התרכז בקבוצה קטנה של מניות עם שווי שוק ענק (ה"מופלאות") וויתר על רוב יתר השוק. בהשוואה מול המתחרות העניין גם פשוט למדי: היא מובילה בכל הטווחים (!). הנה הגרפים עבור שנתיים, מתחילת השנה, וחודש:











גיוסים ופדיונות



החלק הפחות נחמד בכל הניתוח הזה נמצא בנושא הגיוסים. על בסיס היקפי הגיוסים, מאז הקמת הקרן, אנו רואים שהיא עדיין לא נמצאת בראדאר של המשקעים. לכן, ניתן להסביר את הגידול של עקומת שווי נכסי הקרן על ידי הגידול בנכסים שבתיק, ולא מגיוס כספים חדשים. על פי הביצועים של הקרן, היינו מצפים למשהו קצת שונה, במיוחד לאור דמי הניהול האטרקטיביים.

הנה הגיוסים של המתחרות מול הקרן:



למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5135041
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/98

המון הצלחה לכולם!

 
x