יו"ר הפד, פאוול, בג`קסון הול: הגיע העת לשנות את הכיוון, הריבית תרד

פאוול בנאום שנשא בסימפזיון חצי-שנתי ג'קסון הול, עדכן שמדיניות הפד עומדת להשתנות - הריבית תרד | הקצב עדיין לא ידוע | נחיתה רכה נראית באופק | עוד אמירות מהנאום של פאוול היום בג'קסון הול

 

 
פאוול בנאום מבטיח לגבי המשך הכלכלה והורדת הריבית | איור: FUNDERפאוול בנאום מבטיח לגבי המשך הכלכלה והורדת הריבית | איור: FUNDER
 

משה מימון, מומחה שווקים פיננסיים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/08/2024

את הנאום שלו פאוול החל באמירות שמסכמות את המצב הנוכחי של השווקים. אינפלציה יורדת, שוק העבודה מפסיק להיות הדוק, ושהפד לא צופה לחץ אינפלציוני משוק העבודה.

פאוול אמר שרמת הביטחון שלו בהגעה ליעד ה-2% גבר. אחרי שבתחילת השנה היתה הפסקה בכיוון של הירידה באינפלציה, היא נמצאת כעת בכיוון החיובי כלפי היעד שהפד קבע.

ב-6 החודשים האחרונים, האבטלה עלתה, לא בשל פיטורים, אלא בשל צמצום בהעסקת עובדים ומשרות חדשות שחברות פותחות להעסקת עובדים. מצב שוק התעסוקה היום פחות הדוק משהיה לפני הקוביד. 

אמירה חשובה של פאוול - הפד לא מבקש, וגם לא יקבל בברכה התקררות נוספת בשוק העבודה.

בסך הכל הכלכלה מתקדמת בכיוון הרצוי. הסיכון להתחדשות האינפלציה נחלש, ולעומת זאת הסיכון לעלייה באבטלה גבר.

אמירה חשובה של פאוול - הגיעה השעה שמדיניות הפד תשתנה (The time has came for policy to adjust). זו האמירה אולי המובהקת ביותר מפאוול לגבי הורדת הריבית.
הכיוון ברור, וקצב הורדות הריבית תלוי בנתונים, באיזון בין הסיכונים השונים. "נעשה כל שביכולתנו לתמוך בשוק עבודה חזק, תוך עידוד יציבות מחירים".

עוד אמירה חשובה של פאוול על נחיתה רכה - "יש סיבה טובה להעריך שהכלכלה תמשיך לצמוח". כלומר פאוול מעריך נחיתה רכה.
לדעתו, רמת הריבית הנוכחית מאפשרת לפד מרווח תמרון מספק כדי להגיב במקרה של שינוי בתנאים.

המשך הנאום, היה סקירה היסטורית מאז תחילת קוביד, וההשפעה של קוביד על האינפלציה. הקפיצה באינפלציה, וההפתעה בכך שהאינפלציה תהיה זמנית. הפד אמר שהם ציפו שהאינפלציה תרד מהר יותר, וזה לא קרה.

הפד המשיך וציין, מעין ניצחון על האינפלציה. והנאום הזה מהווה מעין סקירה של הפעולות של הפד. שוב, הדגיש את העובדה ששוק העובדה נכון להיום לא מהווה מקור לחשש להתפרצות אינפלציונית.

פאוול ציין כי הפד עמד בלחצים כבדים, חשש כי המודלים של הפד לא יציגו את הירידה הדרושה באינפלציה. לרבות העיגון של יעד האינפלציה, והציפיות לאינפלציה. הפד ציין כי מה שסייע לפד להילחם באינפלציה היה רמת האמינות שהשווקים, והצרכנים מייחסים לפד. אמינות שנרכשה על פני שנים רבות של פעילות הפד בשווקים.

פאוול ציין כי רמת האינפלציה הנוכחית, הגיעה לרמה שרבים מהאנשים החיים היום, לא זוכרים בכלל אינפלציה כזו.

המשמעות של הנאום היא הורדת ריבית וודאית בספטמבר. הקצב עדיין לא ברור. האם תהיה הורדת ריבית נוספת בנובמבר, או שרק בדצמבר. כלומר האם אנחנו מחכים לירידה של 0.75% עד סוף השנה או 0.5% עד סוף השנה.
x