S&P500 לאן? סטיות מאיימות בטווח הקצר והארוך

יעד המהלך העולה הנוכחי ייקבע המון לגבי עומק ומהות התיקון המתבקש שיקרה כנראה בעונתיות הבעייתית שלפנינו; פירוט תובנות על המדד עבור העתיד הקרוב והרחוק

 

 

 
S&P500 לאן? / תמונה: dreamstimeS&P500 לאן? / תמונה: dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/08/2024

כמו שאמרו רבים בארה"ב ביום שישי (23-08): "The FED has now pivoted. Now What?". כפי שציין עמיתי המלומד משה מימון במאמרו על נאום פאוול, ראש הבנק המרכזי האמריקאי התווה עכשיו עתיד של הורדת ריביות במקום העלאות או שמירה על המצב הקיים. הקצב אינו ידוע עדיין, וכנראה בנוי משיקולים שינבעו מ"נתונים" הנמצאים בידיים של הפדרל רזרב. אגב, האם ידעתם שבפדרל רזרב ישנו המספר הגדול של PHD בכל ארגון ממשלתי בעולם? אלו בוודאי יתנו תובנות, למקבלי ההחלטות בארגון.

וכך, אחרי שנים, כן, שנים, של בלבולי מוח בדבר המועד שבו המדיניות תשתנה, הגענו עכשיו להצהרה המקווה. דבר שהתקבל בצורה מושלמת בשוק (שוב...) על ידי עליות במניות (S&P500 – 1.15% ובאג"ח הממשלתי – TLT – 0.65%) ביום שישי (23-08). ומה עכשיו באמת? האם ההורדה בספטמבר תהווה סוג של קאטארסיס לכל התקוות שהתממשו? ומכאן, ישאלו עצמם המשקיעים: מדוע הפד בעצם מוריד את הריבית? האם הוא יודע משהו שאנחנו לא יודעים, ושלפנינו מיתון או שפל כלכלי? האם שוק העבודה כבר נמצא במשבר (אחרי ההתאמה שנעשתה במספרים לאחרונה)? ומה כל זה אומר לגבי העתיד המיידי והארוך טווח של השוק?

על השאלות הפונדמנטליות נענה במסגרת אחרת. מה גם שיש מחלוקת בין אלו שעדיין מאמינים ביכולת של הפד לנווט את הכלכלה. לדעתי, השפעת הצד הפיסקאלי (הוצאות ממשלתיות בצורה של תוכניות תקציביות, או הטבות לאוכלוסיה, משפיעות הרבה יותר) יחד עם פדיון נזילות המוחזקת בפד, הן המפתח להמשך הצריכה, ועקב כך, להמשך הצמיחה. לעומת זאת, אנו יכולים לעסוק בצד הטכני של הדברים, וזאת משתי נקודות מבט: הקצרה והארוכה. תראו בהמשך שיש אלמנט משותף מפתיע למדי בין שתי ההסתכלויות האלו.

נתחיל בגרף יומי של מדד S&P500, כדי ללמד אותנו על הטווח הקצר:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

בגרף הזה אנו רואים את הירידה המדהימה והמסודרת שנעשתה מה-16-07-2024 עד סביבת 5100 שמהווה את הרמה העמוקה ביותר של סרגל Fibonacci: 78.6%. אבל, בדיוק! הירידה הזו נעשתה בצורה הקלאסית ביותר של 3 גלים (ABC), אחרי שכפי שהראיתי במאמרים קודמים, העלייה מ-4900 ועד 5670 נעשתה בצורה של 5 גלים עולים. בקיצור, מבנה של ספרי לימוד ממש. כמו כן, ניתן להבחין בעלייה החוזרת, שבה אין אפילו נר אחד אדום, מאז ההתייצבות, והתחלת העלייה האמיתית (5200).

המדד הגיע כבר עכשיו לקרבת שיא כל הזמנים, ולמרות העליה היפה של יום שישי (23-08- 1.15%) הוא עדיין לא פרץ אותו. יש לציין נקודה חשובה: פריצה לשיא כזה, מבלי שהמקדי יעבור את 76.20-76.40 יהווה סטייה שלילית חמורה ומאיימת לגבי העתיד בין המומנטום והמחיר. סיכום הדברים: המדד מחק בצורה מדהימה את הירידה של יולי, ועומד עכשיו לקבוע פסגה כפולה, כאשר השיא החדש יכול להיות עם סטייה שלילית, או ללא סטייה. החלטתו של המדד תהיה ממש קריטית, כאשר כבר נכנסים לעונתיות קשה של ספטמבר-נובמבר, שכוללת גם בחירות בארה"ב.

מעבר ליום-יום, חשבתי שיהיה ממש מועיל לראות גם גרף ארוך טווח באמת של המדד. הנה גרף חודשי שלו, מאז 2008 ועד עכשיו:


הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת  TradingView

הגרף הזה (הנמצא בסקאלה לוגריתמית) מדהים בפשטותו ובמסר שהוא אומר לנו.
ראשית, לפנינו שוק שמאז התחתית של 2009 נמצא בתעלה עולה עקבית מאוד, ומשמעותית מאוד. איך אנו יודעים זאת, על בסיס התגובות של המשקיעים, כאשר מגיעים לגבולותיה (החיצוניים או הפנימיים) של התעלה. אין זה מקרה מיוחד שיש כאן שני סטים של גבולות.

המסחר ה"רגיל" נעשה במסגרת קווי המגמה המהווים את הגבולות הפנימיים, וראו כמה פעמים יש תגובה אליהם, כאשר המחיר נוגע בהם. לאחרונה: בתחתית של ירידות 2022! רק בשני המקרים המחיר יצא מהגבולות הפנימיים: בקורונה (מטה) ובשיא של 2021 (מעלה), דהיינו כאשר קורה משהו שאינו בגדר ה"רגיל" אלא סוג של ברבור שחור.

איפה נמצא עכשיו המדד? קרוב מאוד לגבול העליון הפנימי! זה יעד ברור (5650-5700), שכנראה מכוונים אליו רבים לפני תיקון ממשי מטה. אבל, ישנה אפשרות שהיעד האמיתי הנוכחי הוא הגבול העליון המוחלט (הגדול) שעומד בין 6000-6500. מה ההבדל הממשי ההגיוני בין שני המקרים? במקרה של היפוך בגבול הפנימי, התיקון יכול להימשך עד הגבול הפנימי התחתון של אותה עת. הגעה שתראה כהזדמנות קנייה אדירת מימדים.

לעומת זאת, הגעה לגבול העליון המוחלט, ותיקון משם, יכוון להגעה לגבול התחתון, וזה יהיה הרבה יותר רציני, אם חושבים שאז הוא יהיה סביב 4000-3500, דהיינו הרבה מעבר לגבולות של מה שקרוי "שוק דובי". שם, יהיה הרבה יותר קשה פסיכולוגית "לקנות את התחתית". בכל אופן, הדבר המעניין במיוחד שאנו יכולים לציין כאן היא הסטייה השלילית הפוטנציאלית בין המחיר והמומנטום. כמו זו שראינו גם ברמה היומית. אם המחיר יקבע שיא חדש, והגעה לאחד הגבולות, מבלי לעבור את 437 במקדי, אזי, תהיה סטייה שלילית מאיימת במיוחד שתכניס הרבה שחקנים ללחץ. במיוחד כאשר יתחיל התיקון המתחייב מטה. ביחד ננצח, בגדול, ולעיני כל העולם המפקפק!

 
x