נגיד בנק ישראל שיגר מכתב מזהיר ונוקב לנתניהו

נגיד בנק ישראל פרופ` אמיר ירון שיגר מכתב חריף לראש הממשלה נתניהו בביקורת על התנהלות הממשלה בנושא הכלכלי. הנגיד מציין כי הורדת הדירוג של ישראל משקפת גם הערכה של ניהול המדיניות הכלכלית הנוכחית, ומזכיר לראש הממשלה כי הוא עדיין ממתין לפגישה בנושא ההתאמות הנדרשות

 

 
נגיד בנק ישראל, פרופ` אמיר ירון / צילום: פאנדרנגיד בנק ישראל, פרופ` אמיר ירון / צילום: פאנדר
 

LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/08/2024

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שיגר בשבוע שעבר (א') מכתב נוקב לראש הממשלה, נתניהו, שבו הוא מביע את דאגתו מהמצב הכלכלי שנוצר במדינת ישראל וקורא לנתניהו לגלות אחריות ולפעול לתיקון המצב.

"כפי שהדגשתי בפגישתנו, המציאות הביטחונית הנוכחית יחד עם אי הוודאות והאתגרים הכלכליים הנלווים אליה, מחייבים את הממשלה לנקוט במדיניות פיסקלית אחראית ומאוזנת", כותב נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון במכתבו לראש הממשלה, ומוסיף, "שמירה על מסגרת התקציב לשנת 2024 וקידום סדור של תהליך בניית התקציב לשנת 2025 הינם קריטיים לשימור יציבות המשק וחיזוק המוניטין של הכלכלה הישראלית.

"בנוסף", מציין הנגיד במכתבו, "אישור התקציב במועדו יאפשר התמודדות טובה יותר עם אתגרים תזרימיים ויפחית את הצורך בכלים תקציביים חריגים . כמו כן, שילוב כלל הגורמים המקצועיים בגיבוש התקציב, כמקובל, חיוני לתהליך מתכלל להבטחת תקציב מאוזן ואחראי".

יידרשו צעדים משמעותיים להגדלת ההכנסות

עוד כותב הנגיד במכתבו לנתנינהו, "בפגישתנו, ציינתי כי במסגרת אישור התקציב לשנת 2025 תידרש הממשלה לבצע התאמות בעלות אופי פרמננטי בסדר גודל של כ- 30 מיליארדי ₪, כאשר היקף זה מבוסס על תחזית ההוצאות הנוכחית.

"לאור סדר הגודל של ההתאמות הנדרשות ומבנה התקציב, מעבר לקיצוץ הוצאות, יידרשו צעדים משמעותיים להגדלת ההכנסות. כמו כן, חשוב לשלב שינויים מבניים מחוללי צמיחה התומכים במדיניות הפיסקלית.

"אדגיש כי ביצוע ההתאמות הללו חיוני לשמירה על יחס חוב-תוצר בר קיימא ולשמירת אמינותה הפיסקלית של ישראל".

חברת הדירוג FITCH הורידה את דירוג האשראי של ישראל

הנגיד מזכיר לראש הממשלה את הורדת הדירוג של ישראל ומציין כי הדבר נובע בין היתר, מניהול המדיניות הכלכלית הנוכחית. "בשבוע שעבר חברת הדירוג FITCH הורידה את דירוג האשראי של ישראל והציבה תחזית שלילית. זאת, בהמשך להורדות דירוג קודמות והצבת תחזית דירוג שלילית על ידי שתי חברות הדירוג האחרות (Moody's ו- S&P). הורדת הדירוג נובעת בחלקה מהמציאות הביטחונית, אך היא משקפת גם הערכה של ניהול המדיניות הכלכלית הנוכחית ושמה דגש על מתווה המדיניות העתידי, כפי שציינו החברות בדוחותיהן.

"התפתחויות אלו מחזקות את הצורך בקידום אישור התקציב, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות. צעד זה יקטין את אי הוודאות בשווקים, יתרום ליציבות הכלכלית ויאפשר גיבוש צעדים מושכלים ואפקטיביים.

"בנוסף, יש חשיבות רבה לעמידה בהתחייבויות פיסקליות קודמות, לרבות צעדי המדיניות שכבר הוכרזו ונכללו בהערכות ובתחזיות של גורמי השוק והמוסדות הפיננסיים הבינלאומיים.

"ראוי לציין כי ההתאמות הפרמננטיות שבוצעו בתקציב 2024 העבירו מסר חיובי של אחריות פיסקלית לשווקים הפיננסיים, והן זכו להערכה משמעותית בדו"חות של חברות הדירוג, וגופים בינלאומיים.

"זאת, חרף העובדה כי הרכב ההתאמות לא היה בהכרח אופטימלי, והיה מקום לשלב בו יותר צעדים מעודדי צמיחה. כינוס הוועדה לבחינת בניין הכוח ותקציב הביטחון היה צעד חיובי וחשוב. זהו מהלך שיכול לתרום לראייה ארוכת טווח של צרכי הביטחון ולסייע בבניית תקציב מאוזן ואחראי לאורך זמן. חשוב להדגיש כי התנעת עבודת הוועדה אינה גורעת מהצורך החיוני לקדם את תהליך אישור התקציב לשנת 2025 על כל היבטיו".

תזכורת לנתניהו: טרם נקבעה פגישה לדיון בהתאמות הנדרשות

"בתום פגישתנו, קבעת כי תתואם פגישה נוספת בראשותך ובהשתתפות כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים במסגרתה יידונו סדרי הגודל של ההתאמות הנדרשות, והחלופות השונות לביצוען", מזכיר הנגיד לראש הממשלה נתניהו, במכתב, "מאז חלפו מספר שבועות, ונוכח האמור אני רואה חשיבות רבה בקביעת פגישת המשך לקידום תהליך התקציב".

לסיכום, כותב הנגיד במכתבו, כי "קידום התהליך לאישור תקציב חד שנתי לשנת 2025 יתרום לחיזוק אמינותה הפיסקלית של ישראל בשעה זו, ויסייע ליכולות הנדרשות לשם עמידה באתגרים
המורכבים הניצבים לפתחנו".

x