ה-S&P 500 מתקרב לשיאו השנתי

ה-S&P 500 מתקרב לשיאו השנתי וה-VIX עומד סביב 15.7; נאום פאוול בכנס ג'קסון הול בסוף השבוע האחרון העניק דחיפה חיובית לשווקים; סקירה שבועית

 

 

 
S&P 500 מתקרב לשיאו השנתי / איור: פאנדרS&P 500 מתקרב לשיאו השנתי / איור: פאנדר
 

כריסטיאן נולטינג, כלכלן ראשי דויטשה בנק
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/08/2024

סקירת השווקים השבועית

לפני הכל, השוקים רושמים התאוששות רחבה וירידה בתנודתיות מאז התיקון בשבוע הראשון של אוגוסט, כאשר ה-S&P 500 מתקרב לשיאו השנתי וה-VIX עומד סביב 15.7. נאום פאוול בכנס ג'קסון הול בסוף השבוע האחרון העניק דחיפה חיובית לשווקים, העלה את ציפיות הורדת הריבית והביא את מטבע היין להיסחר אל מול הדולר מתחת ל-144.

פאוול הודה כי "הגיע הזמן שהמדיניות תתכוונן מחדש" תוך חזרה על המסר כי כלכלת ארצות הברית צפויה להימנע מגלישה למיתון. מיקוד הפד עובר  כעת לעבר שוק התעסוקה מאינפלציה, כאשר פאוול מתחייב "לעשות כל מה שצריך כדי לתמוך בשוק תעסוקה חזק". הורדת ריבית בספטמבר היא כעת בלתי נמנעת, אך גודל ההפחתות צפוי להיות תלוי בנתונים הכלכליים הנכנסים.

העדכון על היקף המשרות הלא חקלאיות שנוצרו בשנה האחרונה, הצביע על היקף נמוך בשיעור של-818 אלף משרות, תומכים בדעה לפיה שוק העבודה אכן מתקרר. בין היום לבין ישיבת ה-FOMC ב-18 בספטמבר, נתוני מדד ההוצאה הפרטית לחודש יולי, דוח התעסוקה החודשי ומדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט צפויים להניע את התמחור מחדש בנוגע לסביבת הריבית.

בינתיים, ייתכן והכלכלה בגוש היורו קיבלה דחיפה זמנית מהאפקט האולימפי כאשר מדד מנהלי הרכש של סקטור השירותים יצא חזק מהצפי ברמה של 53.3. עם זאת, פעילות הייצור נותרה חלשה והצמיחה בשכר התמתנה, גורמים אשר עשויים לחזק את האפשרות להפחתת ריבית נוספת של ה-הבנק המרכזי האירופי בספטמבר. יתר על כן, הפוליטיקה תמשיך להיות בכותרות, בין אם בארה"ב או באירופה עם פרסום סדר היום המדיני של המפלגה הדמוקרטית, בעוד צרפת עדיין מחפשת פתרון למבוי הסתום הפוליטי.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט עלו בכ-2% בשני ימי המסחר האחרונים על רקע תקוות להפחתת ריבית והסלמה במזרח התיכון. השבוע, פרסום הדוחות והתחזית מ-Nvidia ייבחנו בקפידה על ידי המשקיעים בניסיון לגבש תובנות לגבי המצב הכללי בשוק השבבים ואלו עשויים להוביל לתנודות משמעותיות בשווקים.

יומן אירועים:

שני:

ארצות הברית- מדד פעילות סקטור הייצור של שלוחת הפד בדאלאס (אוגוסט)

גוש היורו- ציפיות האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה ושלוש שנים.

גרמניה- סנטימנט העסקים של IFO.

שלישי:

ארצות הברית- ביטחון צרכנים של CB (אוגוסט).

גרמניה- השקעות הוניות (רבעון 2), תוצר לרבעון השני.

רביעי:

ארצות הברית- בקשות למשכנתאות

גוש היורו- היצע הכסף (יולי).

גרמניה- מדד ביטחון הצרכנים של GFK (ספטמבר).

חמישי:

ארצות הברית- תביעות שבועיות לדמי אבטלה, תביעות מתמשכות לדמי אבטלה, הוצאה פרטית, תוצר לרבעון השני, מדד מחירי התוצר (רבעון 2)

גוש היורו- ביטחון צרכנים (אוגוסט סופי).

שישי:

ארצות הברית: הכנסה/ הוצאה פרטית (יולי), מדד מחירי ההוצאה הפרטית (יולי), מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ותחזית אינפלציה לשנה, חמש ועשר שנים (אוגוסט).

גוש היורו: מדד המחירים לצרכן (אוגוסט), שיעור האבטלה (יולי).

ארצות הברית: מדד מחירי ההוצאה הפרטית לחודש יולי, קריאת התוצר לרבעון השני

רגע השיא של הנתונים הכלכליים בארצות הברית השבוע, יתרחש ביום שישי, כאשר יפורסם מדד ההוצאה הפרטית החודשי לחודש יולי – מדד האינפלציה המועדף של הפד. הצפי הוא כי הן הקצב השנתי והן הקצב החודשי יישארו ללא שינוי מהנתונים של חודש יוני, שעמדו על 2.6% לשנה ו-0.2% לחודש בהתאמה. בניגוד לפחדים ההולכים וגדלים ממיתון לפני כמה שבועות, זרימת הנתונים האחרונה סייעה לחזק מחדש נרטיב של "נחיתה רכה". ועדיין ישנם כמה נתונים חשובים שצפויים לצאת בשבועות שלפני ישיבת הבנק המרכזי האמריקאי.

ביום חמישי, אנו מצפים לקריאה נוספת של התמ"ג לרבעון השני לאחר שההערכה המוקדמת הראתה שיעור צמיחה שנתי  של 2.8% – כפול מקצב הצמיחה שנרשם ברבעון הראשון. לצד זאת, נתון הזמנות מוצרים ברי קיימא והשקעות הוניות ראשוניות ליולי צפויות לצאת ביום שני, מדד ביטחון הצרכנים של CB ביום שלישי ומדדי פעילות פדרליים אזוריים יחד עם נתונים משוק הדיור יפורסמו במהלך השבוע.

שורה תחתונה: בהנחה שהנתונים הכלכליים ייצאו פחות או יותר בהתאם לציפיות, הפד עשוי לצבור מספיק ביטחון  כדי להתחיל להסיר חלק מהמדיניות המוניטרית המרסנת.

גוש היורו- נתוני אינפלציה ראשוניים לחודש אוגוסט.

הנתן העיקרי במסגרת פרסום הנתונים הכלכליים בגוש היורו השבוע יהיה ביום שישי, עם פרסום מדדי המחירים לצרכן (CPI) הראשוניים של אוגוסט, זאת לאחר שהנתונים עבור חודש יולי הגבירו את החששות לגבי "הקילומטר האחרון הקשה" עבור הבנק המרכזי האירופי במטרתו  להוריד את האינפלציה, כאשר מדד המחירים לצרכן הכללי עלה בעשירית האחוז ל-2.6% לשנה, בעוד מדד מחירי הליבה עמד על קצב עלייה שנתי של 2.9% – ללא שינוי מהחודשים הקודמים. בצד החיובי, האינפלציה בסעיפי בשירותים, שזוכה למעקב צמוד, ירדה ב-0.1 נקודות האחוז לקצב שנתי של-4.0%.

היום נקבל את תוצאות הסקר החודשי של ציפיות הצרכנים אודות האינפלציה של הבנק המרכזי האירופי, אשר  ישפוך אור מהי רמת האינפלציה שהצרכנים בגוש היורו חוזים על פני 12 החודשים הבאים ושלוש השנים הבאות. יתר על כן, היצע הכסף M3 צפוי להתפרסם ביום שלישי, כאשר נקבל את תוצאות הסקר החודשי של הנציבות האירופית על מצב הרוח הכלכלי כמו גם מדד ביטחון הצרכנים בגוש היורו ביום חמישי. לבסוף, שיעור האבטלה של יולי יפורסם ביום שישי.

שורה תחתונה: מדד CPI לא חיובי עשוי לסבך את העניינים עבור הבנק המרכזי האירופי.

גרמניה: חולשה מתמשכת בסקטור הייצור

בניגוד לצרפת, שם ניתן לראות השפעות חיוביות משמעותיות של המשחקים האולימפיים על הנתונים הכלכליים, ההשפעה של טורניר הכדורגל EURO 2024 שערך בגרמניה הייתה די מתונה, אם כי היא כן אמורה לספק תמיכה מסוימת בהתאוששות הכלכלית. נתוני התמ"ג הסופיים של הרבעון השני השבוע, לצד מגמות הביקוש המצרפי, צפויים להצביע על הצריכה פרטית כמנוע ראשי, בשל הגידול החיובי בשכר והתמתנות האינפלציה.

מגמת הירידה באינפלציה צפויה לקבל אישור על ידי נתוני מדד המחירים לצרכן ביום חמישי. נתון היקף ההשקעות צפוי לאשר את הירידה המתמשכת, זאת בהתחשב בסנטימנט הרע מזה זמן רב במגזר הייצור כפי שניתן לראות במדד מנהלי הרכש האחרון כמו גם בנתון האקלים העסקי של Ifo שיתפרסם ביום שני. יתר על כן, ההשפעות החיוביות הקשורות למזג האוויר בהשקעות בדיור מרבעון ראשון צפויות להתפוגג ברבעון השני.

שורה תחתונה: קטגוריות המבוססות על שירותים צפויות להחזיק את הכלכלה הגרמנית במסלול התאוששות איטי, זאת למרות חולשה מתמשכת במגזר הייצור.

יפן: צריכה ואינפלציה במרכז העניינים.

יפן צפויה לפרסם את נתון המכירות הקמעונאות לחודש יולי, ביטחון הצרכנים לחודש אוגוסט ונתוני האינפלציה של טוקיו ביום שישי. ביטחון הצרכנים הלך והשתפר בהדרגה בחודשים האחרונים וצריכת משקי הבית התאוששה על רקע עליות השכר הגדולות בתחילת השנה. אנו חושבים שגם ביטחון הצרכנים וגם נתון המכירות הקמעונאות יכולות להמשיך ולרשום שיפור. אינפלציית הליבה של מדד המחירים לצרכן בטוקיו טיפסה במשך שלושה חודשים רצופים לקצב שנתי של-2.2% ביולי.

בעוד שנקודת ההסתכלות של הבנק המרכזי היפני עשויה להיות יונית כעת לאחר העלאת הריבית ביולי, אנו חושבים שעדיין עליות ריבית  נוספות אפשריות, זאת בהתחשב בלחצי האינפלציה המתמשכים בכלכלת יפן.

שורה תחתונה: הבנק המרכזי היפני עשוי לנקוט בגישה של "המתנה והתבוננות" בטווח הקצר, זאת לאחר שהעלאת הריבית הניצית בסוף יולי גרמה לתנודתיות משמעותית בשוק. עם זאת, העלאות ריבית נוספות בהחלט אפשריות, זאת בהתחשב בלחצי האינפלציה המתמשכים והשיפור בכלכלה המקומית.

נחושת: למעלה למטה וחזרה למעלה

לאחר שהגיעו לשיא במאי, מחירי הנחושת נסוגו באופן משמעותי, ונפלו ביותר מ-15%. ההשפעות של האופטימיות המונעת על ידי בינה מלאכותית וסגירת פוזיציות שורט שהביאו את המחיר לרמתו הגבוהה ביותר מזה שנתיים התפוגגו מאז, כאשר חששות המשקיעים כעת מתמקדים בביקוש הסיני (50% מהביקוש הגלובלי) בהתחשב בנתונים הכלכליים החלשים לאחרונה. עם זאת, מחירי הנחושת נראים כאילו הם פרצו מהמגמה היורדת שלהם לאחרונה, ועלו בחזרה מעל USD9000/t כאשר מדדי הביקוש החזקים החלו שוב להיות במרכז הבמה ולהכתיב את המגמה.

מחוץ לשימוש הקצה של שוק הנדל"ן, האינדיקטורים שיוצאים מסין נותרים תומכים. ישנו עידוד משמעותי לעבר תשתית טעינה יעילה של רכבים חשמליים בעוד הייצור של NEV (רכב אנרגיה חדשה) גדל מאז תחילת השנה בשיעור של כמעט 29% עד יולי בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. הממשלה אף הגדילה את סובסידיות הטרייד אין עבור כלי רכב כדי לעדד את הביקוש לאוטו. 

ההוספות של קיבולת אנרגיות מתחדשות ממשיכות בקצב חזק עם קיבולת סולארית מותקנת שרשמה גידול של 52% ביוני בהשוואה לתקופה המקבילה לפני שנה וקיבולת הרוח רשמה גידול של 20% באותו פרק זמן. העסקה האחרונה בין ההנהלה לאיגוד העובדים הרחיקה את האיום של שביתה פוטנציאלית ב-ESCONDIDA, מכרה הנחושת הגדול ביותר בעולם. עם זאת, אנו לא מצפים שההיצע הכולל יכביד על המחירים, זאת מאחר וצמיחת ההיצע צפויה להישאר יציבה.

למעשה, זהו הנתון הסיני היחידי שמהווה משקולת על מחיר הנחושת. אנו מצפים שההיפוך התדיר בסנטימנט יישאר מאפיין של שווקי הנחושת. עם זאת, המסלול הכללי של מחירי הנחושת צפוי להיות מוכתב על ידי הביקוש הבסיסי החזק לנחושת בטווח הבינוני.

x