ללא שינוי בפעם החמישית ברציפות: ריבית בנק ישראל נותרת ברמה של 4.5%

בנק ישראל הותיר את הריבית גם הפעם ברמה של 4.5%, זו הפעם החמישית ברציפות. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "אי הוודאות הפיסקלית משתקפת גם בפערי התשואות הגבוהים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב"

 

 
נגיד בנק ישראל, פרופ` אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל, עיבוד: פאנדרנגיד בנק ישראל, פרופ` אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל, עיבוד: פאנדר
 

משה מימון, מומחה שווקים פיננסיים, FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/08/2024

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה גם היום (ד') להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%.

נזכיר כי בהודעת הריבית הקודמת, הודיע בנק ישראל שהוא צופה שהריבית תרד רק פעם אחת במהלך ארבעת הרבעונים הבאים. בכך שינה בנק ישראל את קצב הורדות הריבית הצפוי, והאט משמעותית את קצב הורדות הריבית. 

בין הנימוקים של בנק ישראל להותרת הריבית על כנה, מצוין כי מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ובחודשים האחרונים בפרט, גברו אי הוודאות הגיאופוליטית והשפעותיה על המשק. אלו, לצד אי הוודאות הפיסקלית, משתקפות גם בפערי התשואות הגבוהים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב ובמרווחי ה- CDS שקרובים לרמות שיא.

בנוסף לכך, האינפלציה נמצאת בחודשים האחרונים במגמת עליה ושוהה מעט מעל הגבול העליון של היעד. העלייה בקצב האינפלציה משקפת בעיקר את העלייה בקצב השינוי של מחירי הרכיבים הבלתי-סחירים.

עוד צוין בבנק ישראל כי מאז החלטת הריבית האחרונה, השקל נותר ללא שינוי מול הדולר ונחלש בכ-3% מול האירו וב- 1.4% במונחים נומינליים אפקטיביים.

בשוק הדיור נמשכת העלייה במחירי הדירות ובביצועי המשכנתאות. המגבלות על פעילות ענף הבנייה נוכח המלחמה עדיין משמעותיות והפעילות בענף הבינוי מתאוששת באיטיות.



השפעת התנהלות שוק ההון על החלטת הריבית

בבנק ישראל מציינים כי בשוק ההון, מדדי המניות המקומיים עלו בתקופה הנסקרת, עם זאת, ביצועי החסר של שוק המניות המקומי ביחס לעולם מפרוץ המלחמה עדיין משמעותיים. 

בשוק האג"ח הממשלתיות נרשמה ירידת תשואות אך היא הייתה מתונה יותר מהמגמה העולמית.

קצב גידול האשראי העסקי בחודשים האחרונים איטי יותר בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה ובנתוני הקצה (יוני) האשראי לעסקים גדולים עלה, ולשאר המגזר העסקי הצטמצם מעט.

ישנה עלייה מסויימת באינדיקטורים שונים לסיכון באשראי העסקי ובאשראי הצרכני למשקי בית שמקורו בחברות כרטיסי האשראי, אך הרמות אינן גבוהות בהשוואה לעבר.

הורדת דירוג האשראי של ישראל

בתקופה הנסקרת הודיעה חברת פיץ' על הורדת דירוג האשראי של ישראל מ + A ל A עם אופק "שלילי".

כפי שהסבירה סוכנות הדירוג, ההחלטה שיקפה את המציאות הביטחונית, אך גם הערכה של ניהול המדיניות הפיסקלית, ושמה דגש על מתווה המדיניות העתידי. 

לאור העלייה באי הוודאות הגיאופוליטית פרמיית הסיכון של ישראל, כפי שהיא נמדדת באמצעות המרווח בין איגרות החוב הממשלתיות הנקובות בדולרים והאג"ח הממשלתיות של ארה"ב, נותרה גבוהה ואף עלתה לרמת שיא במהלך התקופה הנסקרת. 

גם מרווח ה- CDS ל- 5 שנים עלה ומוסיף לשהות ברמות גבוהות.

הערכות מוקדמות של הפרשנים

הפרשנים העריכו מראש שבנק ישראל לא ישנה את הריבית. רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי-טפחות, העריך כי הריבית תישאר ללא שינוי והציב את הדגש על עמדתו של בנק ישראל על תמונת המצב הכלכלית המורכבת – ריביות האג"ח הממשלתי ש'התנתנקו' מהריבית של ממשלת ארה"ב, פרמיית הסיכון של המשק שעלתה.

בדויטשה בנק העריכו כי בנק ישראל ישאיר את הריבית על כנה, לאור עליית המתחים הגיאופוליטיים עם חיזבאללה ואיראן, עליית האינפלציה, סיכונים לגירעון תקציבי, והתנודתיות בשווקים הפיננסיים כאיום על היציבות המאקרו-כלכלית. דויטשה בנק מציינים את האינפלציה כחשש המרכזי של בנק ישראל, ומדד יולי הביא את האינפלציה ל-3.2%,מעל הגבול העליון של בנק ישראל. 

x