בשורה למייפי הכוח: אפוטרופוסים יורשו להשקיע את כספי החסויים בשוק ההון

הרפורמה בהשקעת כספי חסוי בישראל אושרה ותאפשר למיופה כוח להשקיע בשוק ההון את הכספים שהוא מנהל עבור החסוי שלו ללא צורך באישור מבית משפט

 

 

 
רפורמה בהשקעת כספי חסוי /  תמונה: dreamstimeרפורמה בהשקעת כספי חסוי / תמונה: dreamstime
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/08/2024

בשורה משמחת למייפי הכוח בישראל. הרפורמה בהשקעת כספי חסוי בישראל אשר פורסמה ב-8 באוגוסט השנה, ומטרתה להטיב עם משפחות רבות של חסויים שאינם מסוגלים לנהל את ענייניהם, אושרה. 

במסגרת הרפורמה נקבעו שורה של תקנות חדשות המביאות לשינוי דרמטי בהשקעת כספי חסוי בישראל ומרחיבות משמעותית את דרכי ואפשרויות ההשקעה גם מעבר לפיקדונות בנקאיים ואג"ח מדינה (כפי שהיה נהוג עד היום).

הרפורמה נכנסת לתוקף לאחר שבמהלך למעלה מעשור התפתחו בשוק מוצרי השקעה סולידיים רבים שהוצעו לציבור ומהווים תחליף יעיל לפיקדונות בנקאיים. ברקע הדברים, משרד האוצר קבע כי כספי הפנסיה של הציבור ינוהלו בשוק ההון, לרבות חשיפה גבוהה לשוק ההון עבור חוסכים צעירים לפנסיה (המודל הצ'יליאני - מותאם גיל). לפני כשנה וחצי אף שינה משרד האוצר את מתכונת האג"ח המיועדות כך שיהיו חשופות באופן מלא לשוק ההון. באופן דומה קבעה המדינה כי כספי תוכנית חסכון לכל ילד יכללו העדפה מלאה לניהול בשוק ההון. אי לכך, נותרה בודדה האנומליה שקבעה עד לאחרונה מגבלות כבדות מאוד על השקעת כספי חסוי בשוק ההון, וזאת בסתירה מוחלטת לכספים אחרים של הציבור אותם התיר האוצר לפני שנים רבות להשקיע במוצרים שונים בשוק ההון. 

במסגרת המגבלות שהיו קיימות עד התקנות החדשות הרי שככל שהאפוטרופוס של כספי החסוי רצה לנהל את הכספים בשוק ההון – היה עליו לפנות לבית משפט.

תותר השקעת הכספים של החסוי במוצרי ואפיקי השקעה נוספים המנוהלים על ידי בתי השקעות

התקנות החדשות, במסגרת הרפורמה, קובעות כי מעתה למיופה הכוח תותר השקעת הכספים של החסוי, גם במוצרי ואפיקי השקעה נוספים המנוהלים על ידי בתי השקעות ללא כל צורך בקבלת אישור מבית משפט. התקנות החדשות מעניקות למעשה סמכות לאפוטרופוס להשקיע את כספי החסוי (וכן כספים בהתאם לייפוי כוח מתמשך ללא הנחיות מקדימות בהשקעות) במגוון רחב של מוצרי השקעה, בין השאר: קרנות נאמנות, קרנות סל, קופות גמל, ניהול תיקים ועוד, כאשר המגבלות הרלוונטיות החדשות מתייחסות לשיעור החשיפה לסיכון. 

השקעות במדדים בישראל ובחו"ל

בין המגבלות בתקנות החדשות ביחס להשקעת כספים שאופק ההשקעה שלהם הוא שנתיים ומעלה, נקבע כי ניתן יהיה להשקיע עד 20% במניות במדד ת"א 125 כאשר עד למחציתן ניתן להשקיע במניות שבמדדים מסוימים בחו"ל, ביניהם, נאסד"ק, S&P500 , דאו ג'ונס, ניקיי 225 ועוד; עד 35% אג"ח קונצרני בדירוג שלא יפחת מ-AA; עד 10% במט"ח; בנוסף כמובן לאג"ח מדינה ותוכניות חיסכון שקליות (המנוהלות על ידי בנק, מבטח, קופת גמל, חברי בורסה שאינם בנקים ועוד), ללא מגבלה.

כמו כן, ניתן יהיה לבצע את כלל ההשקעות גם באמצעות קרן נאמנות, קרן סל, קופת גמל או מכשיר פיננסי דומה אחר בכפוף לתקנות מסוימות.
x