"ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי על רקע אי הוודאות המתמשכת"

גורמים במשק מתייחסים להחלטת בנק שראל להותיר את הריבית על כנה ברמה של 4.5%

 

 
תגובות בנושא ריבית בנק ישראל / Image-by-Gerd-Altmann-from-Pixabayתגובות בנושא ריבית בנק ישראל / Image-by-Gerd-Altmann-from-Pixabay
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/08/2024

התייחסויות להחלטת הריבית של בנק ישראל

מתן שטרית, כלכלן ראשי, הפניקס: "כצפוי, ריבית בנק ישראל נותרה ללא שינוי על רקע אי הוודאות המתמשכת, העלייה בסביבת האינפלציה והמצב הפיסקאלי שפחות מעודד מיום ליום.
לראייתנו, במצב הנוכחי בו המלחמה נמשכת, האפשרות להפחתת ריבית יורדת מהשולחן לפחות עד סוף השנה, זאת על אף שבארה"ב צפויים להפחית את הריבית בהחלטה הקרובה ובאירופה התהליך כבר יצא לדרך. מעבר לאי הוודאות הגבוהה, נציין כי האינפלציה בעולם מתקררת ועושה את דרכה ליעד, בעוד שבישראל האינפלציה מאיצה ואף עלתה מעל הגבול העליון של יעד המחירים. בנוסף, תחזיות האנליסטים בממוצע נמצאות בגבול העליון של יעד המחירים (3%), כשהסיכונים להערכתנו מוטים בעיקר כלפי מעלה ממספר כיוונים – עלייה מהירה במחירי שכירויות, ביקוש מקומי חזק יחסית, שוק עבודה הדוק, מחירי תובלה גבוהים שמפעילים לחץ על צד המוצרים, עלייה מהירה בכסף הפנוי של הציבור, הסיטואציה הפיסקאלית והנעלם הגדול – שער החליפין (דולר-שקל).

"גם בשווקים מבינים כי הריבית לא צפויה לשנות כיוון כל כך מהר, כאשר לפי תמחור הריבית בשוק הריביות (תלבור), הריבית עשויה לרדת פעם אחת במהלך השנה הקרובה".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: "בנק ישראל הודיע על הותרת הריבית ללא שינוי ברמה של ½4 אחוז; זאת, בהתאם לכל הציפיות.

"נזכיר כי לאחרונה ירדה הריבית ב-¼ אחוז ב-1.1.2024".

"בשורה התחתונה, חזר בנק ישראל על הצורך לפעול לייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות. זאת, נוכח המשך הלחימה ולצד חתירה ליציבות מחירים ותמיכה בפעילות המשק. לפיכך תוואי הריבית ימשיך להיות תלוי בהתכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקאלית. זו מדיניות תלוית – נתונים, כמקובל בעולם. ובכל הפרמטרים שצוינו – אין התקדמות ואף חלה נסיגה.

"הודעת הריבית הבאה תימסר ב-9.10.2024. קודם לכן יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. אנו מעריכים כי הריבית תרד פעם אחת, לכל היותר, במהלך 12 החודשים הבאים.

"השוואה להודעת הריבית הקודמת מעלה, בהתאם להערכתנו, את אי הוודאות הפיסקלית לראש סדר היום. היא מצטרפת לאי הוודאות הגאופוליטית שצוינה בפעם הקודמת – והנחת העבודה לגביה אף החומרה. בנק ישראל תולה בשתיהן את פערי תשואות הפדיון הגבוהים בין אג"ח ממשלות ישראל וארה"ב. כאשר הוא אומר בסיפא כי מדיניותו מתמקדת בהפחתת אי הוודאות, זה כמובן איתות לכך שהריבית לא יכולה לרדת.

"כמו כן, מוזכרת בפתיח פרמיית הסיכון הגבוהה – מה שעלול, להערכתנו, להניע את חברות דירוג החוב לשקול הורדה נוספת של הדירוג. מאוד ייתכן כי אם הדברים לא ישתנו יעלה בנק ישראל את תחזיות הגירעון הפיסקלי שלו לשנים 2024 ו-2025 בתחזית הבאה, שתפורסם באוקטובר, אם לא קודם לכן.

"עוד 'נסיגה' נמצאת בהתייחסות לאינפלציה, עליה נכתב כי נמצאת מעל הגבול העליון של היעד ובמגמת עלייה, בעוד בהודעה הקודמת נכתב כי היא בסביבת הגבול. כמו כן מתאר בנק ישראל את אינפלציית המוצרים הבלתי סחירים בלשון של "עלייה בקצב השינוי" לעומת תיאור מתון יותר של "בלימת התמתנות" בהודעה הקודמת.

"כאן, להערכתנו, יש איתות שגם משיקולי אינפלציה – הגם שאולי נדחקו מעט נוכח הבעיות האחרות – יש פחות מקום לשקול הקלה מוניטארית.

"אשר למחירי הדירות, נכתב הפעם כי מגבלות צד ההיצע על הפעילות עדיין משמעותיות בעוד בפעם הקודמת בחר בנק ישראל להדגיש כי הן מתאוששות בהדרגה.

"גם בשוק העבודה פועלות מגבלות היצע – של עובדים – והוא פועל לעלייה בלחצי השכר דרך עלייה במספר המשרות הלא מאוישות. למעשה, בפירוט הגורמים העיקריים להחלטת הריבית "החליף" שוק העבודה את התוצר, עליו נאמר בפעם הקודמת כי התאוששותו התמתנה. אם תרצו, גם זה סימן לגישה לעומתית יותר.

"בשורה התחתונה, בנק ישראל מאוד משתדל, מחד, לחזור בצורה מסודרת על הגורמים החשובים שהשפיעו עד כה על החלטות הריבית, אך לתת להם ניסוח הדוק ומרסן יותר – איתות ברור לשוק כי במצב דברים זה, אם לא תשתפר אי הוודאות שצוינה בפתח הדברים הריבית תתקשה לרדת (ובתרחיש נמוך אולי אף תעלה מעט)".

נדב פסנדי, מנכ"ל אלדר משכנתאות: "בנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5%, כצפוי, לנוכח האינפלציה והאי-יציבות הגיאופוליטית בעקבות המלחמה. בעוד שבשווקים הגלובליים נרשמת דווקא נטייה להורדת ריבית, בישראל הוחלט לשמור על יציבות לנוכח האתגרים הכלכליים והביטחוניים. בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 9.07 מיליארד שקל והמשכנתא הממוצעת שנקלחה הגיעה לרמה של 1.013 מיליון שקל. כמו כן, 38% מהמשכנתאות שאושרו בחודש יולי נלקחו לרכישות דירה שמחירן גבוה מ-3 מיליון שקל , מה שמעיד כי שוק הנדל"ן נמצא במגמת התאוששות וממשיך לטפס. יחד עם זאת, לאחרונה התווספו שיקולים המונעים הורדת ריבית, כמו האינפלציה הגואה שעלתה ל-3.2% וקצב עליית המחירים בשוק הנדל"ן שממשיך להתגבר. ההחלטה של הנגיד להשאיר את אחוז הריבית משקפת גישה זהירה -מדובר במהלך שנועד לתמוך בצמיחה הכלכלית ובתנודתיות השוק. הערכתי היא כי לנוכח האינפלציה הגבוהה והסיכונים הגיאופוליטיים הרבים, ריבית בנק ישראל תישאר ברמתה הנוכחית עד סוף 2024, וכי הפחתת ריבית תתממש במהלך הרבעון הראשון של 2025, לקראת רבעון שני, כמובן בהנחה שהמצב הגיאופוליטי בישראל ישתפר או לכל הפחות לא תחול החמרה משמעותית".

דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן: "החלטת נגיד בנק ישראל להשאיר את הריבית על רמה של 4.5% מובנת לאור המדדים האחרונים והעליה בקצב האינפלציה השנתי, אשר פרץ את המסגרת שהגדיר בנק ישראל. פריצת קצב האינפלציה קשור להתנהלות הפיסקלית הלא אחראית של הממשלה והיא גורמת נזק רב לכלכלה הישראלית ולעסקים בכלל. השארת הריבית על כנה לא תשפיע באופן מהותי על הביקוש לדירות ועל שוק המגורים, שנמצא ממילא בתהליך התאוששות מואץ ומעוגן בביקושים גבוהים, הן מצד הרוכשים והן מצד המשקיעים אשר חזרו לאחרונה לשוק.

"מתחילת השנה, שוק המגורים התאושש יפה למרות המלחמה, וניתן לראות רכישות מוגברות מצד משקיעים, זוגות צעירים ומשפרי דיור. אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תמשיך ותתחזק במהלך השנה״.

x