דיסקונט: להערכתנו, בנק ישראל יעדכן מטה את תחזית הצמיחה ל-2024

בבנק דיסקונט מציינים כי הורדת ריבית אינה נראית באופק, ומוסיפים כי לאור האינדיקטורים השוטפים למצב הפעילות הכלכלית במשק המרמזים על המשך גידול מתון של הפעילות ביולי-אוגוסט, ההערכה היא שבנק ישראל יעדכן מטה את תחזית הצמיחה

 

 

 
בנק ישראל יעדכן מטה את תחזית הצמיחה. בנק דיסקונט / תמונה: Dreamstimeבנק ישראל יעדכן מטה את תחזית הצמיחה. בנק דיסקונט / תמונה: Dreamstime
 

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, בנק דיסקונט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/08/2024

כצפוי, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.5%. בנק ישראל שם דגש על עליה ברמת אי הוודאות הגיאופוליטית, עליה בפרמיית הסיכון של המשק, עליה בסביבת האינפלציה, הפיחות בשקל לצד תנודתיות גבוהה והצורך במדיניות פיסקאלית אחראית.  

בהשוואה להודעה הקודמת מחודש יולי, רואה בנק ישראל עליה בסביבת אינפלציה, עליה באי הוודאות הפוליטית, תנודתיות מוגברת בשוק המט"ח ורמת פעילות הנמוכה מקו המגמה.

בניגוד להודעה הקודמת בה ציין בנק ישראל כי האינפלציה מצויה בסביבת הגבול העליון של היעד, הרי שעתה, מציין הבנק המרכזי, כי סביבת האינפלציה נמצאת במגמת עליה בחודשים האחרונים, ומשקפת בעיקר את העלייה בקצב השינוי של מחירי הרכיבים הבלתי-סחירים (מחירים שמושפעים בעיקר מגורמים מקומיים).

לדברי בנק ישראל, גברה בחודשים האחרונים אי הוודאות הגיאופוליטית והשפעותיה על המשק. אלו, לצד אי הוודאות הפיסקלית, משתקפות גם בפערי התשואות הגבוהים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב ובמרווחי ה-CDS שקרובים לרמות שיא.

לנוכח נתוני הצמיחה ברבעון השני, שהפתיעו כלפי מטה כפי הנראה גם את בנק ישראל, נאמר כי רמת הפעילות במשק מצויה ברמה נמוכה מקו המגמה ואף מרמתה ברבעון המקביל ב-2023, ומושפעת במידה רבה ממגבלות היצע. בנוסף, האינדיקטורים השוטפים למצב הפעילות הכלכלית במשק מרמזים על המשך גידול מתון של הפעילות ביולי-אוגוסט. לאור זאת, להערכתנו, יעדכן בנק ישראל מטה את תחזית הצמיחה ל-2024 (מ-1.5% בהודעה מיולי), זאת, תחת ההנחה שנתוני הרבעון השני לא יעודכנו מעלה על ידי הלמ"ס.

מנגד, באשר לגירעון, מגלה בנק ישראל אופטימיות, וככל שלא תהיינה תוספות בלתי צפויות נוספות לתקציב הביטחון הוא צפוי לעמוד על 6.6% בסוף 2024. אנו מעריכים, כי הגירעון השנה צפוי להסתכם ב-7.2% תוצר.

הודעת הריבית תומכת בהערכה שלנו כי בנק ישראל לא ימהר להוריד ריבית, גם במצב בו הריבית בארה"ב תרד בקצב מהיר יחסית.

x