קרן נאמנות במוקד || סיגמא צמודה פלוס

קרן המהווה סוג של נירוונה פרמטרית, בקונטקסט של הסביבה הסולידית. כל זה מול נכס הייחוס ומול התחרות שמולה היא מצליחה לככב

 

 

 
קרן נאמנות במוקד - סיגמא צמודה פלוס	/ תמונת אילוסטרציה: Canvaקרן נאמנות במוקד - סיגמא צמודה פלוס / תמונת אילוסטרציה: Canva
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/08/2024

חברים יקרים, בואו נודה על האמת שהעליות שהיו מאז סתיו 2023 ועד עכשיו, בשוק האמריקאי במיוחד אבל גם אצלנו, היו די חזקות, ושהן כבשו שטח לא מועט. הרפורמה המשפטית, והמלחמה, גרמו נזק לביצועים המקומיים, אבל, לאחרונה, ביצועי החסר מתחילים להיסגר, ויש לציין שמדד ת"א 35 עבר את שיא כל הזמנים שלו לפני ימים אחדים.

אז מה הם הנכסים הפיננסיים העומדים לפנינו, שעדיין לא עשו מהלך מדהים קדימה? נכון מאוד: עולם האג"ח. על פי כנס ג"קסון הול האחרון, מדיניות הפד עשתה 180 מעלות לכיוון הורדות. עדיין לא ברור עד הסוף הקצב, אבל נתוני המקרו האמריקאיים מצביעים בהחלט על האטה, וזה מוביל להורדות עתידיות. אגב, נראה שהאג"ח שם עדיין לא הפנים את מלוא ההשפעה של השינוי הזה.

אצלנו, בנק ישראל מתעקש לראות את החצי כוס הריקה, לגבי הכלכלה הישראלית, והסכנות שיש במלחמה על המשק. אני, כשלעצמי, חושב שהמיתון הגלובלי ישפיע הרבה יותר עלינו בכיוון הדפלציוני, מאשר השפעות של אינפלציה מעלייה של פרמיית הסיכון עקב המלחמה. להוכחה, ראו את הדולר-שקל שיורד הרבה, כאשר חלק גדול מהירידה מיוחסת לקריסה של הדולר הגלובלי.

ולכן, דווקא הורדת ריבית הייתה הצעד המתבקש. אבל, מי אנחנו, כאזובי הקיר מול קובעי המדיניות.... כל זה כדי לומר: שוק האג"ח הממשלתי, המכיל עדיין רמות מחיר אטרקטיביות בגלל הריבית הגבוהה, מעניין. ואם נוסיף לכך אלמנט של אג"ח קונצרני, ואולי קמצוץ מנייתי, נקבל משהו לא רע בכלל. זוהי הקטגוריה, והקרן שלפניכם. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית סיגמא, והיא נחנכה בסוף 2018 (זמן ממש מעניין לשוקי המניות הגלובליים...). היא קרן שמכילה את מה שציינתי לעיל: סביב ה-10% מניות (8.46%), חשיפה מעטה לחו"ל (2.94% מט"ח), ו-87.21% אג"ח, עם דירוג של AA+ האומר לנו שרוב רובו של החלק הזה בתיק נמצא באג"ח הממשלתי. אגב, ראו את התיק בדף הקרן.

כאמור, השילוב הזה מעניין, ולדעתי מוביל, כאשר מדברים על החלק הסולידי של ההשקעות בארץ. גודלה של הקרן עומד על 148.4 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום ה-5 מבין 10 הקרנות בקטגוריה (מהגדולה לקטנה), ודמי הניהול שלה עומדים על 0.59%, הממקמים אותה במקום ה-8, מהיקרה לזולה מבין אותן 10 קרנות.

אבל, תראו מטה שיש לקרן הזו יתרון אחד גדול: היא המגייסת ביותר, ובקנה מידה, עם 20.17 מיליוני שקלים בדיווח האחרון. סטיית התקן נמוכה במיוחד עם 0.23%, וזה הגיוני לאור הנכסים שהיא מחזיקה. תשואה? 5.66% שנתית, הממקמים אותה במקום הראשון בדירוג מבין 10 הקרנות בקטגוריה. בקיצור: קרן מניבה (מקום ראשון שנתית), מגייסת (אמון משקיעים), עם עתיד (רק מקום  5 בגודל), זולה מיקום (8 מ-10), ועם תנודתיות נמוכה מאוד (סטיית תקן). לדעתי, סוג של נירוונה פרמטרית, בקונטקסט של הסביבה הסולידית.

ביצועי הקרן



הגרף של השנה האחרונה כבר מראה את המסלול היפה שעשתה הקרן. לדעתי, ניתן להשוות סוג זה של קרנות עם הקרנות הכספיות, פלוס תוספת של מניות ואג"ח קונצרני, או, לקרן של ה-10-90, כאשר הרבה מאוד מהתיק האג"חי נמצא באג"ח ממשלתי. מי שירצה, יוכל לעשות את המחקר בכיוון הזה...

בכל אופן, לפניכם שתי השוואות. הראשונה מביאה את הקרן של סיגמא מול קרן מחקה של תכלית, המדמה את התיק הזה, וההשוואה השנייה מראה את הקרן מול החברות הטובות שלה שבקטגוריה (אלו שהשיגו תשואה טובה שנתית). בשני המקרים הטווחים הם שלוש שנים, שנה, ושלושה חודשים.

לא ארחיב על כל גרף אבל, ניתן בהחלט לראות בהם את ההובלה של הקרן של סיגמא בהרבה מאוד מקרים. ואם היא לא בראש, היא נמצאת קרוב, בקבוצה המתקרבת לשיא. מקרה שונה אחד: שלוש שנים – השוואת קרנות – שבה "ילין לפידות מדינה צמוד קצר" עשתה פלאים בהחלט מול כל התחרות שלה. הנה הגרפים:









גיוסים ופדיונות



והגענו לחלק המשמח של הסקירה: הגיוסים. כאמור, הקרן הזה הצליחה לגייס הכי הרבה בדיווח האחרון. וזאת כאשר היא מביאה 20.17 מיליוני שקלים, מול 8.8 מיליוני בלבד, במקום השני אחריה. בגרף הגיוסים ניתן לראות את השינוי הדרמטי כלפי הקרן. שינוי שקרה באביב 2024 כאשר החלו המספרים הגדולים לדבר.

עד עכשיו, זה לא מפסיק, ואת זה ניתן לראות היטב בעקומת שווי נכסי הקרן. גיוסים מהווים את האלמנט הבולט ביותר של אמון משקיעים, ביחד עם גודל. לכן, זוהי נקודה מאוד משמעותית עבור הקרן הזו של סיגמא. הנה השוואת הגיוסים עם הקרנות האחרות, כאשר רואים את השינוי שקרה לטובת סיגמא לאחרונה:


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5128673
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/306

המון הצלחה לכולם!

 
x