דואר ישראל מכה את התחזיות אבל יורדת ברווחים

חברת דואר ישראל מדווחת על רווח נקי של 48 מיליון שקל ברבעון השני של 2024 ושומרת על רווחיות עקבית מאז יישום תוכנית ההבראה; החברה מכה את התחזיות שצפו הפסד ברבעון, אולם יורדת משמעותית מרווח של 152 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

 

 

 
דוד לרון, מנכ״ל דואר ישראל, צילום: ישראל שם טוב; דואר ישראל, תמונה: Dreamstime, עיבוד: פאנדרדוד לרון, מנכ״ל דואר ישראל, צילום: ישראל שם טוב; דואר ישראל, תמונה: Dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/08/2024

חברת דואר ישראל שומרת על רווחיות עקבית מאז הרבעון הראשון של 2023, על אף השפעת המלחמה על הפעילות הקמעונאית, שירותי מט"ח ופעילות הסחר המקוון הבינלאומי, ומדווחת על רווח נקי של 48 מיליון כולל רווחי הון ולאחר הפרשות חד פעמיות לפרישת עובדים. החברה צמחה בהכנסות בכלל מגזרי הפעילות לצד שיפור במדדי השירות ומעבר לתזרים חיובי.

לאחר תקופת הדו"ח, משלימה החברה את פירעון החוב למנהל הדואר הסיני, בשתי פעימות צמודות שמסתכמות בכ-170 מיליון ש"ח: החברה העבירה בחודש אוגוסט כ-130 מיליון ₪, והעברה של כ-40 מיליון ₪ נוספים תושלם בימים הקרובים. החזרים אלו משלימים את סגירת החוב של דואר ישראל לדואר סין, בהמשך להחזר של 100 מיליון ₪ ב-2023. החזרת יתרת החוב כעת מבוססת על מקורות עצמאיים של החברה, מציאות שהתאפשרה כתוצאה משיפור משמעותי במדדים הפיננסיים בשנה האחרונה. 

במהלך הרבעון השני, הושלם פיילוט של סוכנות הביטוח 'דואר ביטוח' להשקת פעילות בתחום ביטוחי הרכב ביחידות דואר נבחרות, ולאחר תקופת הדו"ח הורחבה הפעילות ליותר מ-100 יחידות דואר. החברה החלה לאחרונה להציע ביטוחי נסיעות בנוסף לביטוחי רכב, כאשר השיווק נעשה במודל 'סוכן אובייקטיבי' המיטיב עם הצרכן. 

מדדי השירות ממשיכים להשתפר, עם ירידה של 7% במספר התלונות על הדואר במחצית הראשונה של שנת 2024 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה בסך התלונות, לצד ירידה בזמני ההמתנה בסניפים ובשירות הטלפוני, מגיעה בהמשך למהלכים רוחביים ארגוניים וטכנולוגיים לשיפור השירות, בהשקעה כוללת שצפויה להסתכם בכ-100 מיליון ש"ח. 

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "ההישגים יוצאי הדופן של דואר ישראל בולטים במיוחד על רקע תקופת המלחמה והשפעתה על המשק. תכנית ההבראה יושמה בהצלחה והתוצאות הן מעבר ליעדים שקבענו, בזכות העובדים המסורים ושיתוף הפעולה שבין ההנהלה ונציגות העובדים למען המטרה המשותפת. השיפור ביכולות ובשירות הביא לכניסת לקוחות חדשים ולגידול בהכנסות בכל מגזרי הפעילות. כולנו ב'דואר ישראל' מצפים לכניסה מהירה של הבעלים החדשים לחברה, ומחויבים להצעיד אותה לעידן חדש של צמיחה והתחדשות."

מישאל וקנין, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל: "התוצאות הן פרי מאמץ של אלפי עובדים מסורים, שביצעו מהפך בחברה שרק לפני שנתיים עמדה על סף פשיטת רגל. המהפכה בדואר ישראל מוכיחה שאפשר גם אחרת ועד כמה חיוני לנתק את הפוליטיקה מהשפעה על חברות ששייכות לציבור ותפקידן להעניק שירות לציבור." 

קרן אצלאן, סמנכ"לית הכספים בדואר ישראל: השבוע ציינו אבן דרך משמעותית לחברה, עם השלמת הסדרת החוב לדואר סין, שרק לפני שנה וחצי עמד על כרבע מיליארד ₪. העובדה שנוכל לפרוע את יתרת החוב בהזרמת 170 מיליון ₪ בזמן קצר ממקורות עצמאיים, מעידה על חברה בריאה שזוכה לאמון מהמערכת הבנקאית. מתחילת 2023, החברה שומרת על רווחיות ומצליחה לשמור על צמיחה בהכנסות למרות השפעת המלחמה על הפעילות בסניפים, על שירותי המט"ח ועל תחום הסחר הבינלאומי, בין השאר בזכות הטמעת מודלים כלכליים בתמחור ובבניית מוצרים וגיוס לקוחות חדשים."

הרווח הנקי הסתכם ב-48 מיליון ₪ (2.5 מיליון ₪ בנטרול רווחי הון והפרשות חד פעמיות לפרישת עובדים) ברבעון השני של 2024, בהשוואה ל-152 מיליון ₪ (21 מיליון ₪ בנטרול רווחי הון והפרשות חד פעמיות לפרישת עובדים) בתקופה המקבילה אשתקד. תחזיות החברה צפו הפסד (בנטרול רווחי הון) ברבעון השני על רקע השפעת המשך המלחמה על תחום הסחר המקוון ועל הפעילות הקמעונאית ביחידות הדואר. 

הרווח התפעולי מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון השני של 2024 בכ-73 מיליון ₪ כולל רווחי הון ולאחר הפרשות חד פעמיות לפרישת עובדים, לעומת רווח תפעולי של 171 מיליון ₪ כולל רווחי הון וביטול הפרשות חד פעמיות לפרישת עובדים ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסות החברה הסתכמו ברבעון השני של 2024 לסך של 427 מיליון ₪ בהשוואה ל-413 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד, צמיחה של 3.5% בזכות חזרה מהירה לצמיחה בהכנסות הסחר המקוון עם הרחבת הפעילות מול לקוחות קיימים וחדשים בסחר הבינלאומי והפנים ארצי, וצמצום ההשפעה של המלחמה על הפעילות הקמעונאית ביחידות הדואר.

בחלוקה למגזרי פעילות, מגזר השירותים הפיננסיים (בנק הדואר) הציג עלייה של כ-6% בהכנסות, על רקע צמיחה בהכנסות משירותי עו"ש והמשך ההשפעה החיובית של ריבית בנק ישראל, ועל אף הפגיעה בפעילות המרות מט"ח בשל צמצום ביציאת ישראלים לחו"ל וירידה במספר העובדים הזרים בישראל בהשפעת המלחמה.  הכנסות מגזר שירותי דואר וקמעונאות צמחו בשיעור של 2.7% על רקע גיוס לקוחות חדשים בתחום הדואר וטיוב תמחור כלכלי לשירותים, ועל אף המגמה המתמשכת של ירידה בהיקף שליחת המכתבים והשפעת המלחמה על הופעות קהל ביחידות הדואר. מגזר שירותי הסחר חזר גם הוא למגמת צמיחה עם גידול של 2.6% בהכנסות בזכות הסכמים חדשים עם לקוחות בינלאומיים וחתימה על הסכמים חדשים עם לקוחות גדולים בתחום הסחר המקוון בישראל. 

החברה מדווחת על EBITDA  חיובי בסך 110 מיליון ₪ ברבעון השני של 2024 (65 מיליון ₪ בניכוי רווחי הון), לעומת EBITDA בסך 209 מיליון ₪ (45 מיליון ₪ בניכוי רווחי הון) בתקופה המקבילה אשתקד.

ברבעון השני של שנת 2024, לחברה היה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-26 מיליון ₪, בהשוואה לתזרים שלילי בסך 20 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד. 

אירועים נוספים בתקופת הדו"ח:

השלמת הפרטת דואר ישראל: ב-11 ביולי 2023, בהמשך לאישור צו האינטרסים למכירת דואר ישראל בוועדת השרים לענייני הפרטה, פרסמה רשות החברות הממשלתיות את 'נוהל המכירה' לדואר, ובכך נפתח באופן רשמי ההליך למכירת 100% מאחזקות המדינה בחברת הדואר למשקיע פרטי או קבוצת משקיעים. ב-25 ביולי התקיים כנס משקיעים ראשון בהשתתפות עשרות מתעניינים ברכישת הדואר, וב-8 באוגוסט התקיים כנס נוסף, דיגיטלי בשפה באנגלית, בו השתתפו עשרות מתעניינים נוספים. ב-12 בספטמבר הושלם השלב הראשון של הליך ההפרטה, בהגשת פניות על ידי משקיעים פוטנציאלים. לאחר בחינת הפניות, נפתח חדר המידע ל-9 קבוצות משקיעים שאושרו על ידי רשות התחרות ורשות החברות להתמודדות במכרז, והפקידו ערבות בהתאם. ב-16 במאי 2024 הוגשו הצעות מחיר לרכישת הדואר על ידי שתי קבוצות משקיעים, וב-19 במאי 2024 בחרה רשות החברות הממשלתיות בהצעה של קבוצת המשקיעים מילגם- הפניקס- ליימן שליסל לרכישת דואר ישראל בעבור 461 מיליון ₪. 

בימים הקרובים יושלמו האישורים הרגולטוריים הנדרשים והליך ה-Closing למכירה, והבעלות על חברת דואר ישראל תועבר מידי המדינה לרוכשים. 

חברת דואר ישראל פועלת תחת רישיון המפוקח על ידי משרד התקשורת, ומתוקף 'חוק הדואר' אשר מגדיר חובות ותקנים לפעילותה, כגון רמות שירות, פריסה אוניברסלית, פיקוח על מוצרים ועוד. הרגולציה המחייבת תמשיך לחול על דואר ישראל גם לאחר העברת הבעלות, בדומה לחברות עסקיות אחרות מתחומי התקשורת והפיננסים הפועלות בפיקוח רגולטורי הדוק מתוקף רישיון.   

פתיחת שוק הדואר לתחרות: במהלך שנת 2023, החלה חברת דואר ישראל ביישום הנדרש ממנה במסגרת פתיחת שוק הדואר לתחרות כחלק מהרפורמה בדואר שאושרה בשנת 2022. החברה פתחה החל מהרבעון הראשון של שנת 2023 מרכזי חלוקת דואר לשימוש מתחרים, וממשיכה לפעול על פי מתווה, תנאים ולוחות זמנים שהוגדרו על ידי משרד התקשורת. 

כניסה לתחום הביטוח: בחודש נובמבר 2023, הודיעה החברה על כניסתה לתחום הביטוח, ובמהלך הרבעון הראשון של 2024 הושקה סוכנות הביטוח 'דואר ביטוח', במודל 'סוכן אובייקטיבי' בתחומי הביטוח האלמנטרי. בשלב הראשון החברה פועלת בתחום ביטוי הרכב וביטוחי נסיעות לחו"ל. השקת סוכנות הביטוח היא חלק מהתוכנית האסטרטגית שגובשה במסגרת תכנית ההבראה לדואר, כאחד ממנועי הצמיחה לחברה במגזר הפעילות שלה בתחום הפיננסי. חברת דואר ישראל קיבלה רישיון מותנה להפעלת סוכנות ביטוח מרשות שוק ההון והביטוח באפריל 2022, ובמהלך 2023 השלימה את ההתקשרות עם חברות ביטוח מובילות בתחום האלמנטרי: מגדל, איילון, ביטוח ישיר, הראל וכלל. חברת וובי (Wobi) נבחרה לחברה המתפעלת שתטפל במכירה, בחיתום, ובמוקד השירות ללקוחות סוכנות הביטוח של דואר ישראל. 

דו"ח רווח והפסד  (אלפי ₪)


 

רבעון שני 2024

רבעון שני 2023

הכנסות ממכירות ומתן שירותים 

427,066

412,524

עלות המכירות ומתן השירותים 

388,773

349,970

רווח (הפסד) גולמי 

38,293

62,554

הוצאות מכירה ושיווק 

2,721

835

הוצאות הנהלה וכלליות 

36,326

21,785

הכנסות (הוצאות) אחרות, נטו 

74,006

130,877

רווח (הפסד) תפעולי 

73,252

170,811

הכנסות מימון 

2,206

6,145

הוצאות מימון 

26,171

23,989

מיסים על הכנסה 

1,200

1,200

רווח נקי (הפסד) 

48,087

151,767


הכנסות ממכירות ומתן שירותים  - על פי מגזרי פעילות (אלפי ₪)


הכנסות על פי מגזרים 

רבעון שני 2024

רבעון שני 2023

שינוי לעומת רבעון מקביל

שירותי דואר וקמעונאות 

135,774

132,146

2.7%

שירותי סחר 

138,301

134,732

2.6%

שירותים פיננסיים 

149,763

141,196

6%

אחר 

3,228

4,450

(27%)

סה"כ הכנסות 

427,066

412,524

3.5%


x