זכייה במכרז בהיקף הכנסות מצטבר של 1.5 מיליארד שקל

קבוצת אחים יעקובי YSB וחברת BlueGen מקבוצת ג'נריישן יבנו ויתפעלו את מתקן מיון הפסולת החדש בפארק המחזור חירייה

 

 

 
פיני ואמיר יעקובי, צילום: בני דויטשפיני ואמיר יעקובי, צילום: בני דויטש
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/08/2024

קבוצת אחים יעקובי- YSB וחברת BlueGen שבבעלות קרן ג'נריישן השותפים בחברה "דקל תשתיות", זכו במכרז בהיקף הכנסות מצטבר של 1.5 מיליארד ש"ח לעשר שנים לבניית והפעלת מתקן מיון פסולת בפארק המחזור חירייה עבור איגוד ערים דן.

המתקן החדש, יטפל ב-1,300 טון פסולת ביום, המהווים כ-42.9% מהפסולת היומית בגוש דן.

במסגרת המכרז, חברת דקל תהיה אחראית למשך 10 שנים, עם אופציה להארכה של שנתיים נוספות, על תפעול המתקן ומיון הפסולת וכן על הובלת הפסולת מהמתקן לאחר מיונו למטמנות.

המתקן החדש, שישרת את כל אזור גוש דן, יטפל ב-1,300 טון פסולת ביום מתוך 3,500 טון פסולת כללית המיוצרת באזור, המהווים כ-42.9% מהפסולת היומית בגוש דן. מתוך כמות זו, 40% מהפסולת, כ-600 טון ביום, צפויים לעבור לאחר מיון למחזור.

במהלך כל שנת פעילות, המתקן צפוי לקלוט כ-380,000 טון פסולת, מתוכם כ-150,000 טון יופנו למחזור והשאר, כ-230,000 טון, יועברו להטמנה.

תחנת המעבר שנבנתה בסמוך לסגירת מזבלת חירייה והביאה לסיום של 50 שנות הטמנת פסולת באתר, נחנכה מחדש ב-27 באוקטובר 2022 תחת השם החדש "מפרידן". השם מרמז על השינוי המשמעותי שעתידה התחנה לעבור בתוך שנתיים, ולהקמת מתקן טכנולוגי מתקדם לפסולת ביתית שכולל מערכות אופטיות מכאניות ברמה עולמית.

בימים אלה, נשלמות ההכנות לשלב השני בפרויקט, בו יותקנו מערכי מיון טכנולוגיים וחדשניים במבנה המחודש. השלב צפוי להסתיים בסוף שנת 2026, כאשר בסיום השדרוג, כל הפסולת שתגיע לשערי פארק המחזור תעבור מיון, ולא תנותב ישירות להטמנה. עלות הפרויקט בכללותו מוערכת בכ-110 מיליון ש"ח, בהשקעה משותפת של איגוד ערים דן והמשרד להגנת הסביבה. העלות לא כוללת את בניית מתקן המיון שיבנה ע"י חברת דקל תשתיות, והיבטי התפעול כוללים גם את תחנת המעבר וביצוע הובלות פסולת ממוינת למטמנות. 

פיני יעקובי, יו"ר קבוצת אחים יעקובי YSB: "הזכייה במכרז לבניית מתקן מיון הפסולת בחירייה היא הישג משמעותי עבורנו, ומצטרפת לפרויקטים נוספים של דקל תשתיות בתחום הטיפול בפסולת, כמו מתקן 'דיה' באשכול ומפעל הפסולת של חברת 'גרינט' בירושלים, המפעל הגדול ביותר במזרח התיכון. המתקן החדש בחירייה יאפשר טיפול יעיל ומקיף בפסולת של גוש דן, תוך הדגשה של מחזור וניהול סביבתי אחראי. אנו גאים להיות חלק מפרויקט זה, המהווה נדבך חשוב בשמירה על הסביבה ובשיפור איכות החיים של תושבי האזור".

ליהוא הכהן, מנכ"ל חברת BlueGen: "כחברה מובילה עם ניסיון רב בתחום המיון והמחזור, BlueGen גאה לקחת חלק בפרויקט הקמת והפעלת מתקן המיון בפארק המחזור חירייה. הפרויקט משקף את מחויבות החברה למימוש חזון הקבוצה לטיפול איכותי ומקצועי בפסולת למען הדורות הבאים, על ידי תהליכי מיון ומחזור מתקדמים שיביאו להקטנת ההטמנה. זהו מתקן תפעול נוסף לטווח ארוך שהחברה מקימה, שמצטרף לשאר פרויקטי הטיפול בפסולת שאנו מקימים ומתפעלים. מדינת ישראל נמצאת בפיגור ביחס למדינות מתקדמות בכל הנוגע לטיפול בפסולת, והמתקן החדש שיוקם, לצד הקמתם של פרויקטים משמעותיים נוספים בתחומי המיון והמחזור, יהוו נדבך משמעותי במאבק בזיהום הסביבתי והשקעה בעתיד ירוק יותר עבור כולנו." 
 
x