המשקיעים במניות, במדינה הזו, חזרו לחייך

שנתיים לאחר שהמטבע הבריטי צנח לשפל היסטורי מול הדולר, כלכלת בריטניה חוזרת לתפקד. הממשלה התחלפה, האינפלציה מוגרה, והליש"ט הבריטי החבוט זינק מאז אוקטובר 2022 ב-27% מול הדולר. גם המשקיעים במניות בריטיות חזרו לחייך

 

 

 
כלכלת בריטניה מתניעה מחדש / תמונה: Dreamstimeכלכלת בריטניה מתניעה מחדש / תמונה: Dreamstime
 

עמי גינזבורג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/08/2024

‏ רכבת ההרים שקרויה "כלכלת בריטניה" מתניעה מחדש
סתיו 22': כלכלת בריטניה נראית בדרך למשבר. מחירי הגז, החשמל והבנזין מרקיעים שחקים בגלל הסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה, ספקית האנרגיה הראשית של היבשת. 

האינפלציה מגיעה לרמה דו ספרתית – 10.1%. חודש לאחר מכן היא תעלה מדרגה נוספת ותגיע ל-11.1% - הרמה הגבוהה ביותר שנראתה בממלכה מאז תחילת שנות ה-80'. 

בנק אוף אינגלנד שהחל להעלות את הריבית באיטיות בדצמבר 21' מעביר הילוך. במקום העלאות ריבית של 0.25% בכל פעם הוא מתחיל להקפיץ את הריבית ב-0.5% ואף 0.75%. בין אוגוסט 22' לפברואר 23' מזנקת הריבית בבריטניה מ-1.25% ל-4%. חצי שנה לאחר מכן, ביולי 23' הריבית תגיע ל-5.25%.

במהלך המחצית השניה של 22' מבינים קברניטי הכלכלה של בריטניה שצעדי הריסון החריפים יובילו כמעט בהכרח להתכווצות בתוצר. התחזיות של בנק אוף אינגלנד מדברות על התכווצות בתוצר הבריטי שתתרחש במהלך 2023. 

האינפלציה בבריטניה והעלאות הריבית התכופות מגבירות את אי שקט חברתי. ארגוני עובדים רבים בממלכה פותחים בשביתות תוך כדי תביעות  להעלאת שכר כדי להתמודד עם יוקר המחיה.

ההתמודדות המהוססת עם האינפלציה המאיימת גובה מחיר מהמטבע הבריטי. בין מאי 21' לספטמבר 22' צונחת הליש"ט מרמה של 1.42 דולר לפאונד לרמה של 1.04 דולר לפאונד. מדובר בשפל הסטורי של הפאונד מול הדולר. צניחת הפאונד מאיימת לספק עוד שמן לגלגלי האינפלציה מאחר והיא מייקרת את המוצרים המיובאים לבריטניה, בעיקר חומרי גלם ומוצרי אנרגיה.


למרבה הצער, הממשלה הבריטית באותה עת נוקטת בצעדים פופוליסטיים תמוהים שרק מדרדרים את המצב. ראשת הממשלה הטרייה, ליז טראס, שהחליפה את בוריס ג'ונסון השנוי במחלוקת, מפרסמת בספטמבר 22' תוכנית כלכלית חדשה – שניכר כי היא לא ממש אפויה. התוכנית כללה בין השאר קיצוצי מס משמעותיים, דבר שהיה מחייב את הממשלה הבריטית למצוא מקורות תקציביים אחרים כדי לממן אותם. או לחילופין להגדיל את הגרעון וללוות כספים בשוק בתנאים מאוד לא אופטימליים. התנגדות של כלכלנים ופקידים בכירים לתוכנית של טראס יובילו להתפטרותה לאחר 45 ימים בתפקיד הרם – הכהונה הקצרה אי פעם של ראש ממשלה בריטי. במקומה מתמנה לתפקיד רישי סונאק.

צניחת הפאונד הבריטי בסתיו 22' מעלה אצל כלכלנים ושחקנים בשוק ההון את התהייה: האם אנו קרבים ליום השוויון בין הפאונד לדולר?

המחירים מתייצבים, הפופוליסטים משלמים בקלפי

אוגוסט 24': כמעט שנתיים חלפו מאז הגיע המטבע הבריטי לשפל הסטורי מול הדולר. מאז אותו יום יחסי הכוח בין צמד המטבעות הללו השתנו דרמטית. נכון להיום שווה הליש"ט הבריטית 1.32 דולר - תיסוף של כ-27% בתוך שנתיים. איך זה קרה?

קרו כמה דברים. אחד החשובים בהם הוא המהפך הפוליטי החריף שעבר על בריטניה. לאחר 14 שנים ברציפות מפלגת השמרנים מאבדת את השלטון למפלגת הלייבור. בבחירות שנערכו בחודש יולי האחרון זוכה מפלגת הלייבור ב-410 מושבים (מתוך 650). השמרנים מתרסקים ל-131 מושבים. המלך צ'ארלס ממנה את קיר סטארמר לראש ממשלה. הניצחון המוחץ של הלייבור משדר תחושה של חזרה למדיניות מתונה יותר, ללא שליפות מהמותן. 

שנית, מאמצי ריסון האינפלציה נשאו פרי. בריטניה כמובן לא מתמודדת לבד עם האינפלציה. כל העולם המערבי נמצא איתה באותה עגלה. כמעט כל הבנקים המרכזיים בעולם מעלים ריבית. בנק אוף אינגלנד נאלץ לבצע העלאות ריבית נחושות יותר בגלל שקצב האינפלציה בבריטניה גבוה יותר. 

באוגוסט 23' שבו מגיעה הריבית בממלכה לשיא - קצב האינפלציה כבר פוחת לכ-7%. העלאת הריבית משפיעה לרעה על כלכלת בריטניה, ובמיוחד על פעילות ענף הנדל"ן. החששות מפני מיתון מתגשמים במחצית השנייה של 23'. התוצר הבריטי מתכווץ ברבעון השלישי ב-0.1% וברבעון הרביעי ב-0.3%. על אף זאת, שיעור האבטלה בבריטניה נותר נמוך מאוד – פחות מ-4.4%. 

במחצית הראשונה של 24' גלגלי הגאות והשפל מתחילים להתהפך. הירידה בשיעור האינפלציה נמשכת ומסירה עננה גדולה מעל שמי הכלכלה. היא מתרחשת הן בזכות הריבית הגבוהה, שמדכאת חלק מהביקושים, והן בזכות פתיחת צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה העולמית – תהליך שלקח קרוב לשנתיים לאחר סגרי הקורונה החריפים של השנים 20'-21'. 


מדינות אירופה מוצאות חלופות לגז והנפט הרוסיים, מחיר הנפט חוזר מרמה תלת ספרתית לרמות של 70-80 דולר לחבית ומשבר האנרגיה שהטיל צל על כלכלת אירופה מסתיים. ואכן, שיעור האינפלציה בבריטניה חוזר בחודשים מאי-יולי 24' לרמה של 2%-2.2% בלבד. בפועל מדובר בחזרה ליציבות מחירים.

במחצית הראשונה של 2024 כלכלת בריטניה חוזרת לצמוח. לאט אמנם, אבל בכיוון הנכון. 0.7% ברבעון הראשון ו-0.6% ברבעון השני (במונחים שנתיים). ההקלה שחשים המשקיעים בבריטניה מתורגמת לעליות נאות במדד פוטסי 100 שבחודש מאי האחרון הגיע לשיא של כל הזמנים (8,445 נקודות). 

גם המטבע הבריטי מגיב לכך כמובן. הוא מתחזק בהדרגה מול. הדולר האמריקאי עד שלאחרונה הוא מגיע לרמה של 1.32 דולר לליש"ט – השער הגבוה ביותר מאז אפריל 22' .

התחזקות הליש"ט בחודשיים האחרונים מוסברת בעיקר דרך תחזיות הריבית בארה"ב ובריטניה. בנק אוף אינגלנד הקדים את ה'פד' האמריקאי והפחית החודש את הריבית ברבע אחוז (ל-5%). בארה"ב הריבית עדיין גבוהה יותר ועומדת על 5.5%. 

אבל מה שמשפיע כעת יותר חזק הן דווקא התחזיות קדימה. ראשית, קיימת הסכמה כי בספטמבר הקרוב יפחית ה'פד' את הריבית ב-0.25% ל-5.25%. מבדיקה שביצעה סוכנות הידיעות רויטרס עולה שהשווקים מתמחרים כעת הפחתת ריבית של 1% שלם בארה"ב עוד לפני תום השנה הנוכחית. על פי נתונים אלו הריבית בארה"ב תרד ל-4.50%  בסוף 24'. כלכלנים אחרים סבורים עם זאת שרוב הפחתות הריבית בארה"ב יידחו ל-2025. בבריטניה לעומת זאת השווקים מתמחרים כעת ירידה נוספת של 0.4% עד סוף 24'. אלו הערכות שמסבירות חלק מהאטרקטיביות היחסית של המטבע הבריטי.

ירידת הריבית שצפויה בבריטניה היא חדשות טובות גם למשקיעים במניות. היא תסייע כמובן לענף הנדל"ן הבריטי להתאושש ותשפר את מצבן של חברות רבות במדד פוטסי 100. בשונה ממדד S&P500 האמריקאי שכולל חברות טכנולוגיה גדולות ועתירות מזומנים במשקל גבוה, המדד הבריטי המוביל כולל בעיקר חברות של כלכלה "מסורתית". כאלו שפעילותן נשענת על מנופי חוב גבוהים. ירידת הריבית והתייצבות הכלכלה אמורות לסייע להן לגייס חוב בתנאים נוחים יותר, להקטין את עלויות המימון ולשפר את שולי הרווח שלהן.


x