וורן באפט נבדל מיתר המשקיעים בזכות היתרון הזה

וורן באפט חוגג 94 כשבמקביל ברקשייר האת`וויי עולה לשווי של טריליון דולר. מה היתרון שלו שהפך אותו לסיפור הצלחה?! ואיך זה קשור למספר 150?! If you’re going to dream, you might as well dream". Warren Buffett

 

 
וורן באפט / תמונה: פאנדר AIוורן באפט / תמונה: פאנדר AI
 

אודי אלוני ודניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/09/2024

להיות וורן באפט, זה הרבה מעבר להון של 146 מיליארד דולר. זה מעבר להיותו "האורקל של אומהה" או מייסד ומנכ"ל קונצרן אמריקאית-רב לאומי מהמצליחים בעולם. זה אפילו יותר מלהיות המשקיע האגדי והמפורסם ביותר של אמריקה. להיות וורן באפט זו גאונות על. כל היתר, הן "ההשלכות" שלה.

גאונות על היא זו שהופכת אדם חכם לאדם אשר ישנה את ההיסטוריה

סוגיית ה-IQ, תרצו או לא, היא סוגייה חורצת. אפשר להתווכח על זה, להתרעם, להתנצח, לזרוק סיסמאות ריקות על קיפוח, לטעון ש"כל אחד יכול, אם רק ירצה ויתאמץ", אבל כל אלו בטלים ב-60.

העובדה היא, וההיסטוריה מוכיחה זאת שוב ושוב ושוב, שהאנשים הגאונים, המהפכניים ופורצי הדרך, אלו שיכתבו בספרי ההיסטוריה וייזכרו לעד, הם אלו שמנת המשכל שלהם חוצה את רף ה-150. וכאן חשוב להדגיש – IQ של 150 ומעלה הוא מעבר לגאונות, הוא "גאונות על", והוא קיים אצל כ-2% מהאוכלוסייה בלבד.

אז איך כל זה קשור לוורן באפט? התשובה היא, באופן ישיר. 

ה-IQ של באפט מוערך בכ-155. באפט הוא גאון על ואין עוררין על כך. כלומר מלבדו עצמו. 

כך, בראיון שנתן ב-2011 בהודו, לשאלתו של אדם מהקהל, "מה הופך את וורן באפט למשקיע גדול - האם זה האינטליגנציה או המשמעת?", השיב באפט בפשטות, "כדי להיות משקיע גדול, אתה לא צריך להיות בעל מנת משכל מעולה. אם יש לך IQ 160, תמכור 30 נקודות למישהו אחר, כי לא תצטרך את זה בהשקעות. מה שאתה כן צריך זה את הטמפרמנט הנכון. אתה צריך להיות מסוגל לנתק את עצמך מהשקפות של אחרים או מדעות של אחרים".

ייתכן והייתה זו בין הטעויות הבודדות של וורן באפט, אחרי הכל, באופן אירוני, גאונים ממעטים לטעות.

וורן באפט - אגדת השקעות חיה ובועטת (ואפילו חוגגת יום הולדת 94)

באפט מייחס את הצלחותיו לכישורי יציבות רגשית, רציונליות, ויכולת גבוהה להתעלם מהסחות דעת. הכישורים המיוחדים האלו שלו מצטרפים לגאונותו המולדת, והמנעד השלם הזה, הוא שהופך אותו לאגדה בעולם ההשקעות.  

היום (שישי) חוגג וורן באפט את יום הולדתו ה-94, ויש לו סיבה נוספת למסיבה – אימפריית ההשקעות שלו, ברקשייר האת'וויי, חצתה את רף טריליון הדולר בשווי שוק, והפכה לחברה הראשונה בוול סטריט שאינה טכנולוגית והגיעה לרף הזה. כך החברה הצטרפה לראשונה למועדון היוקרתי אשר לרוב שייך רק לענקיות טכנולוגיה.

מניית ברקשייר האת'וויי עלתה השבוע (רביעי) ב-0.8% במסחר בוול סטריט, וחצתה לראשונה את שווי טריליון הדולר במסחר המוקדם. שווי המניה משך את אמון המשקיעים בחברת ברקשייר האת'וויי, אבל זה לא באמת הסיפור. הסיפור הוא וורן באפט.

וורן באפט רכש את ברקשייר האת'וויי ב-1964, והפך אותה בהמשך, מחברת ייצור טקסטיל לחברת אחזקות מגוונת. ב-1970 הפך באפט ליו"ר ובעל המניות הגדול ביותר של ברקשייר האת'וויי, כאשר מאז כניסתו של באפט לתפקיד, מניות ברקשייר עלו ביותר בכ-20% בשנה. אז הסיפור הוא וורן באפט. חד וחלק. 

המשקיעים מאמינים בו. הם נושאים אליו את עיניהם. באפט, אשר כונה בעבר "האורקל מאומהה" (עיר הולדתו), קיבע עם השנים את מעמדו המוצדק, כאגדת השקעות עולמית. 

בגיל 94, באפט ממשיך לשבור שיאים חדשים

חציית רף טריליון הדולר מוכיחה בפעם המי יודע כמה את גאונותו הפיננסית של וורן באפט.  יתרה מכך, היא מוכיחה שגם בהיותך בן 94, אתה עדיין יכול לשבור שיאים שטרם נופצו. רשימת ההישגים של באפט כידוע, היא כמעט בלתי נגמרת.

אז מה זה אומר להיות וורן באפט? 

מהי המשמעות של "גאונות על" בעולם ההשקעות?!

במאמר שכתב וורן באפט ב-1999 עבור מגזין Fortune, הוא ציין כי "המפתח להשקעה הוא לא להעריך עד כמה התעשייה הולכת להשפיע על החברה, או כמה היא תצמח, אלא לקבוע את היתרון התחרותי של כל חברה נתונה, ובעיקר, את עמידותו של היתרון הזה".

באפט ידוע בכך שהוא משקיע בחברות אשר לדעתו יש להן יתרון תחרותי מתמשך על פני חברות אחרות, ולאחר מכן מחזיק במניות שלהן במשך שנים כדי לאפשר לעלייה במחירים להגדיל באון דרמטי את ערך ההשקעה.

בשנת 2023, החוקרים של Insider Monkey בחנו את התיאוריה של באפט וחקרו 13 מניות של חברות הנחשבות לבעלות יתרון תחרותי משמעותי (Wide Moat), ביניהן Amazon ו- Meta Platforms. הם מצאו שלחברות בעלות היתרונות התחרותיים המתמשכים הפכו עם השנים למפעלים עסקיים בשווי של כטריליון דולר, ולשחקני מפתח בסקטורים בעלי ערך ובצמיחה גבוהה כמו מסחר אלקטרוני ובינה מלאכותית.

נזכיר, שאת התיאוריה הזו פרסם באפט כבר ב-1999. אמזון הייתה אז בחיתוליה, ומטא (פייסבוק לשעבר) עדיין לא הייתה קיימת בכלל. גאוניות על מתבטאת לא אחת, בזיהוי מוקדם מאוד של תגליות.

ההבנה החדה ויוצאת הדופן של וורן באפט בפיננסים ובחברות, באה לידי ביטוי כבר בשנות ה-50, כאשר שמו הלך לפניו ברכישה ומכירה של חברות.

"תשכח ממה שאתה יודע על קניית עסקים הוגנים במחירים נפלאים. במקום זאת, קנה עסקים נפלאים במחירים הוגנים"

אסטרטגיית ההשקעות שלו הייתה אז קניית חברות בעייתיות במחירים נמוכים, ובהמשך, כשהוא חבר לצ'ארלי מאנגר, הוא חידד את האסטרטגיה הזו כשמאנגר אמר לו את המשפט המשעשע אך הנכון כל כך: "תשכח ממה שאתה יודע על קניית עסקים הוגנים במחירים נפלאים. במקום זאת, קנה עסקים נפלאים במחירים הוגנים".

על אסטרטגיית ההשקעות פורצת הדרך הזו של וורן באפט שנקראת "השקעות ערך", בנו הוא וצ'ארלי מאנגר את ההון של ברקשייר האת'וויי. לאורך כל הדרך, הם התרחקו מטרנדים וחיפשו אחר חברות שהוערכו נמוך (ושהם סבורים היו שיש להן את פוטציאל הערך), והשקיעו בהן לטווח הארוך. 

ההתרחקות הזו מטרנדים אגב, באה לידי ביטוי בדבריו של וורן באפט כבר ב-1986, אשר לימים הפך לאחד מציטוטיו האלמותיים: "אנחנו פשוט מנסים לפחד כשאחרים חמדנים, ולהיות חמדנים רק כשאחרים מפחדים".

ולבסוף, אי אפשר לשאול "מה זה אומר להיות וורן באפט" מבלי להזכיר את הסרט הדוקומנטרי בשם "להיות וורן באפט" (Becoming Warren Buffett) בבימויו של פיטר קונהרדט שיצא לאקרנים ב-2017.

הסרט שיקף את חיי היום יום של "אגדת ההשקעות מאומהה", תוך שהוא עובר בין מצבים וסיטואציות שונות, למשל כשהוא בוחן את הדוחות הכספיים של החברה, מצ'טט עם סטודנטים ומבקר במכוניתו מקדונלד'ס (כמעט מדי יום). 

גם בסרט הדוקומנטרי (איך לא?!) מומחשת היטב גאוניות העל של האיש והאגדה. 

בדומה לפיזיקאים, למתמטיקאים וכמובן לכלכלנים, באפט אף הוא מתקשה להסתיר את העובדה שיותר נוח לו עם מספרים מאשר עם אנשים, שהוא פועל רוב בזמן כמו מחשב אנושי, ושהוא ופחות שולט במחוות פשוטות – למשל בפעם ההיא שאשתו חלתה וביקשה ממנו להביא לה סיר שיהיה ליד מיטתה, והוא הביא לה מסננת.

בתו אף היא אמרה במהלך הסרט, שהיא למדה עם הזמן איך לדבר עם אבא שבאמצע השיחה אתה עלול לאבד את הקשב שלו לטובת איזו מחשבה ענקית שעלתה לראשו.

גאוניות ההשקעות של וורן באפט ניכרת בכל היבט בהתנהלותו העסקית, ומקבלת ביטוי בכל צעד שהוא עושה, בכל החלטה, בכל רכישה ומכירה, ובכל דוח שהוא מוציא למשקיעים. אנחנו יכולים לדבר עליה בלי סוף, אבל נצטרך לעצור כאן, כיוון שכמו שבאפט היטיב לומר: "אני יכול לקנות כל מה שאני רוצה, בעצם. אבל אני לא יכול לקנות זמן".

אז לסיום, נזכיר פסקה מתוך ראיון, חכם, אמיץ ומשעשע עם וורן באפט, אשר כנראה ממחיש באופן הטוב ביותר את קו המחשבה הגאוני ומרחיק הלכת שלו:

מראיין: "לפני 50 שנה, כשהקמת את החברה הזו, האם אי פעם דמיינת שזו תהיה החברה החמישית בגודלה בעולם?

וורן באפט: "לא, לא, אבל אם הייתי חושב על זה, לא הייתי חושב במונחים של להיות החמישי, או הרביעי או השלישי".

מראיין: "היית רוצה להיות מספר אחת"?

וורן באפט: "כלומר, אם אתה כבר הולך לחלום, אז תחלום"!


📌 מזל טוב וורן באפט, ממו"ל ועורך פאנדר אודי אלוני

האיש אשר עד למשבר 2008 היה ידוע רק בקהילת העסקים, הפך במשבר 2008 לאיש העשיר בעולם, ולאייקון עולמי של ניהול השקעות בסגנון ערך הפשוט לכאורה.

ספרים רבים נכתבו על דרכו של וורן באפט לפסגת העושר העולמי ונראה שהסוד שלו עדין לא נחשף לחלוטין למרות שהאיש מדברר ללא הפסקה את שיטות ההשקעה שלו.

וורן באפט ושותפו צ'ארלי מאנגר הגיעו לישראל בהזמנת סטף ואיתן ורטהיימר שמכרו לבאפט את חברת ישקר שהייתה בבעלותם. הגעתו של וורן לארץ ריגשה את הקהילה העסקית בארץ ורבים עלו לירושלים לשמוע ולפגוש אותו. אותי ההגעה שלו ריגשה במיוחד כמי שלמד אודותיו בתחילת שנות האלפיים ואף כתב עליו תרם הגעתו. 

כמי שניהול השקעות היה המקצוע שלו (הרישיון שלי מוטלה מתוקף העובדה שמזה שנים איני מנהל השקעות עבור אחרים), המפגש שלי עם וורן באפט וצ'ארלי מאנגר שותפו, בשנת 2006, סיפק לי עושר רב של תובנות להשקעות ולחיים. זאת לצד האפשרות לספר על וורן באפט כמי שהכיר אותו באופן אישי ואף ליווה אותו למשך יום שלם אחד בספטמבר. אז וורן באפט היה עדיין "בחור צעיר", בן 76.

אחד הדברים שבלטו באותו היום הייתה הרגישות של וורן באפט לאנשים סביבו. ההתעקשות שלו למשל, לפגוש את אביו של גלעד שליט, שהיה עובד 'ישקר' ובאותם ימים שהה "בחופשת מאבק" להשבת בנו גלעד מן בשני.

5 דברים שאפשר לספר על וורן באפט

1. וורן באפט ידוע בכינוי "האורקל מאומהה" בזכות יכולתו יוצאת הדופן להשקיע בצורה מוצלחת לאורך זמן. הוא בנה את רוב הונו מהשקעות ארוכות טווח בחברות בעלות ערך גבוה, כשהוא מקפיד על אסטרטגיות השקעה פשוטות ומתמשכות.

2. באפט הוא המנכ"ל והבעלים של ברקשייר האת'וויי, חברת אחזקות שמחזיקה בבעלות על חברות רבות ומגוונות, כולל GEICO, Dairy Queen, BNSF Railway ועוד. תחת הנהגתו, ברקשייר האת'וויי הפכה לאחת החברות הגדולות והמשפיעות ביותר בעולם. ביום רביעי השבוע חצתה מניית ברקשיר את רף ה 1 טריליון דולר והיא אחת מ-10 החברות הגדולות ביותר במדד S&P500.

3. באפט התחייב לתרום את רוב הונו לצדקה. הוא יזם בשיתוף עם ביל ומלינדה גייטס את "The Giving Pledge", יוזמה שבה מיליארדרים מתחייבים לתרום לפחות חצי מהונם למטרות צדקה במהלך חייהם או לאחר מותם. וורן תרם עד היום מעל 50 מיליארד דולר, ואילולי תרומות אלו היה ודאי האיש העשיר בעולם כיום.

4. למרות הונו העצום, באפט ידוע בסגנון חייו הפשוט והצנוע. הוא עדיין מתגורר באותו בית באומהה שרכש בשנת 1958, ומעדיף לנהוג במכוניות פשוטות ולא יוקרתיות. צניעותו באה לידי ביטוי גם בהוקרה שהוא מעניק לשותפו ז"ל צ'ארלי מאנגר, כשהוא מגדיר אותו כ'אדריכל בארקשי התאווי' ואינו לוקח את מלוא הקרדיט לעצמו. 

5. באפט מאמין בחשיבות החינוך הפיננסי והניהול הכלכלי הנבון. הוא מקדיש זמן רב להרצאות וכתיבת מכתבים לבעלי המניות של ברקשייר האת'וויי, במטרה לשתף את הידע והחוכמה שלו בהשקעות ובניהול כספים. 

לסיום, ברצוני לברך את ווורן שימשיך להיות בריא ומאושר ושימשיך לכתוב את מכתביו השנתיים המעשירים את כולנו.

יום הולדת שמח וורן באפט, איש יקר ומוכשר. אל תפסיק לחלום🙏🏼

 

בתמונה מימין: וורן באפט ואודי אלוני

PHOTO warren buffett and udi Aloni 18.09.2006  

x