אג"ח סין: צעדים נוספים להצלת שוק הנדל"ן

ההחמרה בהידרדרות במכירות הדירות החדשות אינה מפתיעה, לנוכח הצעדים החלקיים שהממשלה נוקטת כדי לבלום את המשבר בענף הנדל"ן

 

 

 
אג״ח סין / צילום: Dreamstimeאג״ח סין / צילום: Dreamstime
 

כלכלני יוליוס בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/09/2024

ראלי אוגוסט בשוקי המטבעות של אסיה: התחזקות מהירה מדי, רחוק מדי

היואן הסיני התחזק לשיא של יותר משנה מול הדולר האמריקאי, בעוד שמטבעות השווקים המתפתחים באסיה נהנו מראלי במהלך אוגוסט על רקע סגירת עסקאות carry trade והיחלשות הדולר. ההנחה היא כי המטבעות האסייתיים ימשיכו להיות מושפעים מגורמים חיצוניים, כמו תחושות סיכון גלובליות והציפיות להפחתות ריבית בארה"ב בטווח הקרוב. עם זאת, אנו סבורים שהראלי האחרון היה מהיר מדי ועבר את גבול הסביר, מה שעשוי להוביל לנסיגה לאור הערכתנו שהשוק מתמחר יתר על המידה הפחתות ריבית בארה"ב.

סגירת עסקאות carry trade, יחד עם היחלשות הדולר והגברת הביטחון שהפדרל ריזרב יתחיל בקרוב בהפחתות ריבית, הובילו לעלייה בערך המטבעות האסייתיים במהלך אוגוסט. הבאט התאילנדי והרופיה האינדונזית הובילו את המגמה, שניהם עלו בכ-5% מול הדולר האמריקאי בחודש זה. ביום שישי, היואן הסיני הגיע לשיא של יותר משנה, נסחר ב-7.08 מול הדולר האמריקאי, כאשר יצואנים סיניים מימשו דולרים שהחזיקו כדי לנצל את התשואות הגבוהות בארה"ב, והמירו אותם לאחר שהפער בתשואות הצטמצם והדולר נחלש.

למרות האפשרות שהמטבעות האסייתיים ימשיכו להתחזק בטווח הקרוב לאור התנודתיות בשווקים, אנו מאמינים שהראלי האחרון היה מהיר מדי ולא תואם את היסודות הכלכליים. אמנם הסבירות להפחתות ריבית בארה"ב בספטמבר גדלה, ויש סיכוי שהפד יבצע יותר משלוש הפחתות של 25 נקודות בסיס עד סוף השנה אם שוק העבודה יתקרר יותר מהצפוי, אך לדעתנו השוק מתמחר יתר על המידה את מספר ההפחתות בשנה הקרובה. התאמת ציפיות השוק עשויה להוביל להתחזקות מחודשת של הדולר. בנוסף, בשל החולשה הכלכלית בסין והכוחות הדפלציוניים המקומיים, ייתכן שהיואן ייחלש שוב בחודשים הקרובים, מה שעלול להפעיל לחץ על יתר המטבעות האסייתיים.

לאור ההתפתחויות האחרונות, עדכנו את תחזיותינו למטבעות באסיה, אך אנו מעריכים שרוב מטבעות השווקים המתפתחים באזור יאבדו חלק מהתחזקותם האחרונה.

סופי אלטרמט כלכלנית ביוליוס בר

אג"ח סין: צעדים נוספים להצלת שוק הנדל"ן; ההידרדרות במכירת דירות מעמיקה

ההחמרה בהידרדרות במכירות הדירות החדשות אינה מפתיעה, לנוכח הצעדים החלקיים שהממשלה נוקטת כדי לבלום את המשבר בענף הנדל"ן. עם ביטול הדרגתי של ההנחיות למתן מחירי דירות חדשות במספר ערים, המחירים צפויים לרדת ולהתאים לביקוש האמיתי. אנו לא רואים בהקדמת תהליך ההנחות על המשכנתאות בשבועות או חודשים מהלך מכריע בביקוש, אך זה עשוי להקל את הנטל על בעלי המשכנתאות הקיימים ולהפחית את עלויות ההחזקה של נכסים בשוק המשני, ובכך לצמצם את היצע הדירות בשוק זה.

ביום שישי האחרון (30 באוגוסט) הודיעה סין כי היא שוקלת לאפשר לכלל המשכנתאות הקיימות, בסך של כ-5.4 טריליון דולר, להינתן בריביות נמוכות יותר מהשוק הנוכחי. כיום, המשכנתאות בסין מתעדכנות בתחילת השנה. למרות שהריביות כבר ירדו לרמות נמוכות ביותר, גם אם התעדכון יתקיים כבר בספטמבר, מדובר בהקדמה של שלושה חודשים בלבד. ההצעה הנוכחית מצטרפת לחבילת ההצלה של מגזר הנדל"ן שהושקה במאי השנה. בסוף השבוע, סין פרסמה נתוני מכירת דירות לאוגוסט, שהצביעו על העמקת השפל, עם סימנים מועטים לכך שהמגזר הגיע לתחתית. על פי נתונים ראשוניים מ-China Real Estate Information Corp, שווי המכירות המוסכמות של מאה היזמים המובילים ירד בכ-24% לעומת שנה שעברה, לעומת ירידה של 17% ביולי. ברור שהשפעת חבילת ההצלה של מאי נחלשה בשל ירידה בציפיות למחירי הדירות. ביטול ההנחיות על מחירי דירות חדשות בלפחות עשר ערים, במטרה לאפשר ליזמים להוריד מחירים ולהתאימם לשוק המשני, צפוי להוביל להעמקת הירידה, ככל שרוכשי דירות ימתינו למציאות טובות יותר. מצב זה יחריף את בעיות התזרים של יזמים הנתונים במצוקה כספית, שמקווים להתאוששות במכירות כדי להימנע מחדלות פירעון, בעוד שיזמים שכבר פשטו רגל יתקשו עוד יותר להימנע מפירוק. במרבית המקרים, התשלומים יוארכו שוב.

מבחינת אמצעי ההספקה, הממשלה שוקלת אופציה מימונית חדשה שתאפשר לממשלות מקומיות לרכוש דירות לא מכורות ולהפוך אותן לדיור בר-השגה כדי לסייע בהפחתת מלאי הדירות. ההצעה תאפשר לממשלות המקומיות לממן את רכישות הדירות באמצעות אג"ח מיוחדות. על פי נתוני בלומברג, לסין היו 382 מיליון מטרים רבועים של דירות חדשות לא מכורות נכון ליולי 2024.

היואן החוץ-יבשתי (CNH) התחזק ב-2.2% מול הדולר האמריקאי באוגוסט ועלה ב-0.56% ביום חמישי האחרון (29 באוגוסט). סוחרי מטבעות סבורים שההתחזקות האחרונה של היואן נובעת מגורמים חיצוניים, בעיקר השינויים בתמחור השוק בעקבות הפחתות הריבית המהירות של הפד ובחירות בארה"ב.

מגדלנה טאו, אנליסטית אסיה בבנק ניהול העושר "יוליוס בר"

השקעות ברות קיימא: סגירת מעגלים חומריים עם ויאוליה

מול כמות משמעותית של פליטות גזי חממה, חברת ויאוליה מתכננת להפחית את הפחמן על ידי הרחבת עסקי המיחזור שלה, מעבר לטיפול בפסולת ומים, כך שיכללו גם סוללות ליתיום, פלסטיק וייצור ביוגז. בנוסף, מגזר ייצור האנרגיה של החברה מתחזק באמצעות אופטימיזציה של זרמי החשמל כדי להפוך אותם לגמישים יותר. לאור ההיסטוריה המוצלחת של החברה בחדשנות, הנובעת מממשל תאגידי חזק וכוח עבודה יעיל, ובשל הצורך הדחוף בפתרונות הללו אל מול שינויי האקלים, צפויה ויאוליה להיות תורמת מרכזית לכלכלה מעגלית בעתיד.

בשנים הקרובות, מתכננת חברת השירותים הציבוריים הצרפתית, ויאוליה, לפתח את מומחיותה המובילה בתחום המיחזור, שהתפתחה במשך 170 שנה מטיפול במים לטיפול בפסולת, במטרה להתמודד עם צרכי המיחזור וההפצה הדחופים של ימינו. אלה כוללים ייצור ביואנרגיה מזרמי פסולת והפצת אנרגיה גמישה במטרה למנוע הצפת יתר של רשתות החשמל. בתחום המים, השימוש במי שפכים מטופלים - שמגיעים לאיכות מי שתייה במקרים רבים - צפוי להתבצע באזורים רבים יותר ככל שהלחץ על מקורות המים יגבר עקב שינויי האקלים. בנוסף, החברה עובדת על הגברת המיחזור של סוללות ליתיום מרכבים חשמליים ועל התאמת מיחזור הפלסטיק כך שיכלול סוגים שונים של פלסטיק, כולל מוצרים המורכבים ממספר סוגי פלסטיק.

באמצעות כל שירותיה, ויאוליה היא תורמת מרכזית בסגירת מעגלים חומריים רבים הנדרשים לכלכלה מעגלית. עם זאת, החברה פולטת כמות גדולה של גזי חממה, בעיקר מתאן המגיע מאתרי ההטמנה שלה וייצור אנרגיה מפחם בעסקי החימום האזורי. עם זאת, ויאוליה נוקטת צעדים להפחתת הפחמן באמצעות הפסקת השימוש בפחם באירופה עד 2030, על ידי לכידת CO2 מאתרי טיפול בפסולת ולכידת פליטות מתאן לשימוש כביוגז. בנוסף, מיחזור פלסטיק מוגבר ומלא יותר יפחית את פליטת גזי החממה הנפלטים משריפת פסולת. יחד עם צעדים נוספים להפחתת פליטות, כמו הגברת היעילות ופחמוניזציה של צי החברה, החברה פועלת להפחתת פליטות בכ-40% עד 2032, ותוכנית הנטו-אפס שלה אושרה לאחרונה על ידי יוזמת Science Based Targets. באמצעות שירותיה, היא כבר השפיעה באופן משמעותי על הסביבה על ידי הפחתת זיהום וחומרים רעילים. בנוסף, היא מקדמת את המגוון הביולוגי במקומות רגישים באתריה והכניסה אותם לניהול אקולוגי.

סוזן ג'והו, כלכלנית ביוליוס בר

x