מיליארדי שקלים ינותבו לשיקום הצפון

משרד הבינוי והשיכון מציג תכנית ראשונית לשיקום ופיתוח הצפון בהשקעה של מיליארדים; זינוק בהיקף המשכנתאות ביולי; הסוף לסחבת של יזמים; סיוע מוגדל בשכ"ד לזכאים, ועוד חדשות נדל"ן

 

 

 
זינוק בהיקף המשכנתאות ביולי / צילום: Dreamstimeזינוק בהיקף המשכנתאות ביולי / צילום: Dreamstime
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/09/2024

 אלפי דירות נוספות באזור הכי מבוקש

באזור מהיקרים במדינה, תוספת של אלפי דירות שכמובן לא מיועדות לציבור הרחב בגלל מחירן הגבוה. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תפרסם עשרה מכרזים לבניית 7,100 דירות  ברובע שדה דב בצפון-מערב תל אביב. כ-1,600 מהדירות  מיועדים לפרויקטים להשכרה ארוכת טווח, יתר הדירות  הן דירות למכירה רגילה.

 עלייה בהיקף המשכנתאות

לפי בנק ישראל בחודש יולי היקף הלוואות המשכנתא  שהציבור לקח מהבנקים למשכנתאות היה  כ- 9 מיליארד שקל, מדובר בזינוק של 17% לעומת חודש יוני. מדובר גם בסכום החודשי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2022, אז לפני שנתיים היה היקף מכירות הדירות גבוה בהרבה מהמצב היום.  מה שמאפיין את נוטלי המשכנתאות בחודשים האחרונים זו העובדה שהמשכנתא לצורך רכישת דירה יד שנייה ולא דירה חדשה. להבדיל מרכישת דירה חדשה  במבצעי הקבלנים, במקרה של דירת יד שנייה הכסף נידרש במלואו  לתשלום למוכר. האם זו מגמה? כנראה שכן לאור החששות מהתייקרות הדירות הצפוי לאור בעיות היסוד של ענף הנדל"ן שרחוקים מפתרון ובראשם המחסור בעובדים, התייקרות חומרי הגלם והתשומות, והביקוש  שעולה על ההיצע.

נגמרה החגיגה

לראשונה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפרסמת את השכר המומלץ למארגנים בפרויקטים של התחדשות התעריפים  לגבי שכר המארגנים מתייחסים למידת המעורבות והאחריות של המארגנים בפרויקטים אותם הם מקדמים ובהתאם לגודל הפרויקטים המקודמים.  בפרויקטים אותם מלווה המארגן עד לבחירת היזם, טווח השכר יהיה בין 5,000-12,000 ₪ כאשר שירותי המארגן כוללים גם הליך תחרותי לבחירת היזם במכרז, טווח השכר יהיה 8,000-15,000 ₪.  כאשר המארגן מלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 16,000-24,000 ₪.
ככל שהמארגן פועל לקידום התכנון ומלווה את הדיירים עד לקבלת הדירה החדשה, טווח השכר יהיה 25,000-30,000 ₪, בתוספת עלויות התכנון . התעריפים המומלצים הם ביחס לפרויקטים בסדר גודל של כ-80 יחידות דיור קיימות, והתעריף יעלה או ירד בהתאם למספר היחידות מתחת או מעל 80 יח"ד.

הגיע הזמן - בהשקעה של מיליארדים, משרד הבינוי והשיכון מציג תכנית ראשונית לשיקום ופיתוח הצפון

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, נפגש עם פורום ראשי רשויות קו העימות בצפון, במפגש הוצגה תכנית המשרד, לקידום פיתוח ושיקום האזור בהשקעה של מיליארדים ₪ . ולאחר חודשים של עבודת מטה מאומצת ושיח עם ראשי הרשויות בקו העימות בצפון, הוצגה התכנית לראשי הרשויות תוכנית ראשונית לשיקום ופיתוח הצפון. התכנית שמה דגש על שיקום ההתיישבות הכפרית הכוללת 95 יישובים בקו העימות, הממוקמים במרחק של 0-9 ק"מ מהגבול. כמו כן בערים קריית שמונה ושלומי, עיקר התכנית נוגעת לגיבוש הטבות לעידוד חזרת התושבים לערים אלו ואכלוסן בתושבים חדשים. לאור הנזק העצום ברבים מהיישובים בעיקר על קו הגבול, ומניסיון העבר וההווה, אנחנו קצת ספקניים בלשון המעטה אם ומתי תצא התוכנית לפועל..

סיוע מוגדל בשכ"ד לזכאים

משרד השיכון והבינוי הודיע כי החל מ- 1.9.24 יפתח מסלול חדש לסיוע מוגדל בשכר דירה לאלו הזכאים לדיור הציבורי לאורך כל תקופת הזכאות. התוכנית "שכירות יציבה ובטוחה", מיועדת לכלל הזכאים, ובכל היישובים. במסגרת התוכנית החדשה של משרד הבינוי והשיכון, תוכנית "שכירות יציבה ובטוחה", זכאי לדיור ציבורי, יוכל לבחור במסלול של סיוע מוגדל בשכר דירה ללא הצעת דירה. הזכאי יוכל לקבל סיוע מוגדל לאורך כל תקופת הזכאות ולשכור דירה באופן פרטי במקום שבו ירצה לגור. יש לציין כי זכאי שיבחר במסלול זה, לא יוצעו לו דירות דיור ציבורי מאחר ולא יהיה חלק מתור הממתינים. עד כה, זכאי שהמתין לדיור ציבורי יכול היה לממש סיוע מוגדל בשכר דירה אך במידה וסירב לשתי הצעות למעבר לדירת דיור ציבורי, הסיוע המוגדל בשכ״ד בוטל. זכאי שיבחר במסלול החדש, לא יוצעו לו דירות והסיוע יישאר מוגדל ויתקבל באופן שוטף לאורך כל תקופת הזכאות.

הסוף לסחבת של יזמים

פורסמו תקנות הקובעות סכום תשלום אחיד ליזם שעסקה עמו בוטלה על ידי בעלי הדירות. התקנות גובשו על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) במשרד המשפטים, יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לאחר היוועצות עם אנשי מקצוע הפועלים בשוק. המטרה למנוע את כבילתם של בעלי דירות בעסקאות התחדשות עירונית שאינן מקודמות בזמן סביר, ומה הפתרון המוצע? החקיקה שאושרה במסגרת חוק ההסדרים מאפשרת לבעלי דירות, במקרה שבו היזם מתעכב בקידום עסקה, על פי לוחות הזמנים שנקבעו, להחליט ברוב קולות על ביטול העסקה. במצב זה, קובע החוק, אם ביטל בעל דירה עסקה, לא יראו אותו כמי שהפר התקשרות והיזם יהיה זכאי לתשלום כפי שייקבע בתקנות.

17 מתחמי פינוי בינוי עם אלפי דירות

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, הכריז על 17 מתחמים לפינוי בינוי, כאשר 14 מהמתחמים אשר הוכרזו מקודמים ב"מסלול מיסוי", מסלול המיועד למתחמים בהם התכנון מבוצע ביוזמת יזם פרטי, ו-3 מתחמים הם מתחמים שמקודמים ב"מסלול רשויות מקומיות", שבמסגרתו מתבצע תכנון המתחם על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. 

המתחמים כוללים 2,180 יחידות דיור קיימות, אשר יהרסו ויוחלפו ב 8,163 יחידות דיור חדשות. המתחמים שבתכנון הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כוללים 2,573 יח"ד, ובהם 2 מתחמי פינוי בינוי בשכונת פנחס ספיר במגדל העמק. זאת במסגרת פעילות הרשות לקידום מתחמי פינוי בינוי בערי פריפריה המאופיינות בסיכון סייסמי מוגבר, מהלך הכולל 25 מתחמי פינוי בינוי המקודמים בימים אלה. 

ההכרזה על מתחם כמתחם לפינוי-בינוי מקנה ליזם את הטבות המס הקבועות בחוק, שהינן חיוניות למימוש הפרויקט, וכן מחילה עליו את ההסדרים הקבועים בחוק בנושא "דייר סרבן". הכרזה במסלול מיסוי מתבצעת בשלב מתקדם יחסית של הפרויקט, לאחר שהתכנית הופקדה להתנגדויות על ידי מוסד התכנון המוסמך לאשרה, ולאחר שהיזם השלים חתימה על הסכמי פינוי-בינוי עם בעלי דירה בפרויקט בהיקף של 67% לפחות, כך שמדובר במתחמים המצויים ברמת בשלות גבוהה לביצוע.

הרשימה המלאה של המתחמים מפורסמת באתר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

תוספת של 3,400 דירות בלוד

הוועדה המחוזית מרכז אישרה להפקדה תכנית בניינית בלוד, שתחליף את תמ"א/ 38 שכידוע תוקפה פג בחודש אוגוסט. התכנית קודמה ע"י הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית לוד, התכנית הבניינית של לוד תאפשר תוספת של כ- 3,400 יח"ד במתחמים שונים. בשלב הראשון תתאפשר הוצאת היתרים לטובת התחדשות וחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה בהיקף של עד  650 יח"ד ובהמשך בהתאם לכושר הנשיאה של התשתיות העירוניות והשטחים הציבורים. התכנית קובעת את מסלול ההתחדשות של הבניין, בין אם בחיזוק ותוספת ובין אם בהריסה ובנייה מחדש, ומאפשרת איחוד חלקות ותוספת שטחי ציבור במפלס הקרקע. התכנית חלה על מבנים קיימים המשמשים למגורים, ואינה חלה על מבנים המיועדים להריסה, מבנים לשימור ומבנים צמודי קרקע. לוד זוכה לאחרונה לביקושים בגלל קירבתה לתל אביב והמחירים שעדיין נמוכים יחסית לאזורים אחרים במרכז.

 
x