חוזים עתידיים חדשים על מדדי ת"א: השקעה שמתרגמת פערי ביצועים לרווחים

הבורסה השיקה השבוע את החוזים העתידיים החדשים על מדד ת״א-35, מדד ת״א-90 ומדד ת״א בנקים-5 שיאפשרו למשקיעים לבנות אסטרטגיית השקעה המנטרלת מצבי שוק ומתרגמת את פערי הביצועים בין המדדים לרווחים

 

 

 
יניב פגוט, צילום: ניקי וסטהפליניב פגוט, צילום: ניקי וסטהפל
 

יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, הבורסה לני"ע
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/09/2024

החוזים העתידיים החדשים של הבורסה יאפשרו לכם לתרגם את ההפרשים בין המדדים לאסטרטגיית השקעה. 

משקיע אשר סבור כי מגמת הביצועים של המדדים המובילים תתהפך ומדד ת״א-90 ישוב להוביל את טבלת הביצועים של המדדים המקומיים, יוכל לעשות שימוש אופטימלי בחוזים העתידיים החדשים ולבנות אסטרטגיית השקעה המנטרלת מצבי שוק ומתרגמת את פערי הביצועים בין המדדים לרווחים וכמובן גם ההיפך הוא הנכון, כלומר, משקיע הסבור כי מדד ת"א-35 יגדיל פערי ביצוע אל מול מדד ת"א-90 יכול לתרגם הנחת עבודה זו על מנת לגרוף רווחים, אך חשוב לזכור שאם ההנחות שגויות ניתן גם להפסיד.

מדד ת״א-35 עלה בשיעור של כ- 11.5% מתחילת 2024, בעוד מדד ת"א-90 עלה בכ-6.1%, קרי, מדד המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסת ת"א עשה תשואה גבוהה בכ- 76% ממדד מניות השורה השנייה, בפרק זמן של שמונת החודשים האחרונים. 

התשואה המצטברת של מדד ת״א-35 בשלוש השנים האחרונות עומדת על כ- %18.4 בעוד מדד ת״א-90 עלה בכ-%4 בלבד. ביצועי היתר של מדד ת״א-35 ביחס למדד ת״א-90 אינם מובנים מאליהם, שכן בהתבוננות של 5 שנים אחורה, היה זה דווקא מדד ת״א-90 שעלה ב- %61.6  בעוד מדד ת״א-35 הוסיף 34%  בלבד. בנסיבות אלו ניתן לומר כי חל מהפך, גרסת בורסת ת"א. מדד ת״א-35 המרכז את המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה המקומית נתמך מתחילת 2024 במגמה חיובית במרבית המניות הדואליות, בדגש על מניות הפועלות בענף השבבים ומניית טבע וכן מגמה חיובית במניות הבנקים, הנתמכות בביצועים חזקים ובנוסף, עליות חדות במניית שופרסל שהחליפה בעל שליטה. 

היעדר חשיפה ישירה למניות הבנקים במדד ת"א-90 והיעדר חשיפה למניות הטכנולוגיה הדואליות ולמניית טבע שביצועיה הכבידו קשות על המדד במשך תקופה ארוכה, ומנגד חשיפה גבוהה למניות נדל״ן מניב, מסבירים את היפוך המגמה בביצועי המדדים. 

הנקודה המעניינת היא שהיקף הנכסים בקרנות הסל על מדד ת"א-90 עומד על כ-8.5 מיליארד ש״ח והמשקיעים זוכרים לו חסד וממשיכים להגדיל חשיפה אליו גם בשנת 2024 בה צמח היקף הנכסים במדד בכ-1.5 מיליארד ש״ח, בעוד הנכסים הפאסיביים העוקבים אחר מדד ת"א-35 עומדים על כ-5.6 מיליארד ש״ח, לאחר שגם השנה המשקיעים פדו כ- 1.6 מיליארד ש"ח מאחזקותיהם במדד. בעולם מן הסתם הקונבנציה היא כי היקף הנכסים העוקבים אחר מדדי מניות הבלו צ׳יפ עולה לעין שיעור על היקף הנכסים על מדדי השורה השנייה והשלישית ואולם בישראל כמו בישראל יש סדר אחר. מדד ת"א-125, מדד היחס המוביל בישראל ומנהל כ-18 מיליארד ש״ח מרכז אחזקה במניות מדד ת״א-35 ומניות מדד ת״א-90 פדה אף הוא כ-2 מיליארד ש״ח מנכסיו מתחילת השנה, מה שמדגיש את האמון של המוסדיים המקומיים דווקא במדד ת"א-90 שהוא מדד הנתפש כמדד בעל קשר הדוק יותר ממדד ת"א-35 לפעילות הכלכלית בישראל.

זו ההזדמנות לציין כי ב- 1 בספטמבר, 2024 השקנו בבורסה  את החוזים העתידיים על מדד ת״א-35, מדד ת״א-90 ומדד ת״א בנקים-5. החוזים העתידיים הושקו בליווי עושה שוק מוביל אשר מחוייב לספק ציטוטים איכותיים באופן רציף. משקיע אשר סבור כי מגמת הביצועים של המדדים המובילים תתהפך ומדד ת״א-90 ישוב להוביל את טבלת הביצועים של המדדים המקומיים, יוכל לעשות שימוש אופטימלי בחוזים העתידיים החדשים ולבנות אסטרטגיית השקעה המנטרלת מצבי שוק ומתרגמת את פערי הביצועים בין המדדים לרווחים נאים וכמובן גם ההיפך הוא הנכון, כלומר, משקיע הסבור כי מדד ת"א-35 יגדיל פערי ביצוע אל מול מדד ת"א-90 יכול לתרגם הנחת עבודה זו על מנת לגרוף רווחים. מכירת חוזה עתידי אחד ורכישת חוזה עתידי אחר היא חלופה אפקטיבית להשאלה ומכירה בחסר של עשרות מניות, על מנת לייצר פוזיציה מתאימה. נציין כי החוזה העתידי על מדד ת"א-90 הוא הנגזר הראשון בבורסה על מניות ת"א-90 בו בזמן שעל מדד ת"א-35 קיימות אופציות נזילות מזה שנים רבות ובאמצעותן ובשילוב עם החוזה העתידי ניתן לבנות אסטרטגיית השקעה מגוונות.   

משקיע אשר אינו מיומן דיו במסחר בחוזים עתידיים, יוכל לבצע הגדלה של מדד מניות אחד על חשבון מדד מניות אחר, באמצעות השקעה בקרנות סל וקרנות מחקות, בהתאם להערכותיו לגבי הביצועים העתידיים. 

החוזה על מדד בנקים-5 מאפשר אף הוא בניית מגוון אסטרטגיות השקעה ממונפות הבנויות על ביצועים יחסיים של מדדי הדגל בבורסת תל אביב, לצד יצירת חשיפה כיוונית על מדד זה וגידור פוזיציות קיימות. מניות חמשת הבנקים הגדולים הם מהמניות הנזילות ביותר בבורסת תל אביב ועל רווחיות המערכת הבנקאית המקומית נאמרו הררי מילים ולפיכך החוזה העתידי הוא כלי עבודה יעיל לתרגום אסטרטגיית השקעה, שמטרתה ליהנות מפערי ביצועים בין מדדי מניות שונים. במקביל מאפשר החוזה למנף את ההשקעה על הבנקים המקומיים ולמכור בחסר באופן ממונף מניות אלו, כאשר כל משקיע יכול לפעול לפי הערכותיו ואהבת הסיכון שלו. 

נגדיל ונאמר כי החוזים העתידיים על מדדי המניות המרכזיים בבורסת תל אביב יאפשרו למשקיעים לתרגם בצורה טובה את הנחות העבודה שלהם ביחס לפערי הביצועים בין מדד  S&P 500 ומדד הנאסד״ק לביצועי של מדדי המניות בתל אביב.

משקיע הסבור כי המדדים של שוק המניות בארה״ב יוסיפו להציג תשואת יתר אל מול מדדי הדגל של תל אביב יכול לתרגם זאת לאסטרטגיית השקעות מניבה ולהיפך.

החוזים העתידיים על מדדי המניות של בורסת תל אביב יוכלו להחליף בעת הצורך השקעות במניות בהשקעה החוזה בשילוב איגרות חוב וכך בתרחיש של ירידת ריבית ו/או ירידה בסיכון, החברות יוכלו ליהנות מרווחי הון ו/או מהצטמצמות מרווחי חוב. 

לסיום נציין, כי בתחילת חודש אוגוסט האחרון השקנו את מדד קומבו ת"א-90 ות"א בנקים-5 המאפשר חשיפה במדד אחד הן למניות במדד ת"א-90 והן למניות חמשת הבנקים הגדולים, אשר משקלם במדד מוגבל ל 35%  ובכך המדד החדש יאפשר תוסף חשוב למדד ת"א-90 המוכר. אנו מצפים כי עד סוף השנה הנוכחית ישיקו עוקבי המדדים קרנות סל אשר יעקבו אחר מדד זה, שצפוי להשתלב בשורה אחת עם מדדי הדגל של הבורסה. 

החוזים החדשים על מדד ת"א-90 ומדד בנקים-5 ישפרו את כושר ההתכסות של עוקבי המדדים ויספקו כושר מעקב טוב יותר בעבור המשקיעים ולכך גם צפוייה להצטרף עשיית שוק על מניות ת"א-90 במימון משמעותי של הבורסה וזאת על מנת לתמוך בסחירות ובנזילות על החוזים העתידיים. 

x