הוסרה המגבלה על היקפי שינוע המטענים בנמל מספנות ישראל

לפי התיקון לכתב ההסמכה של הנמל, שנחתם על ידי שרת התחבורה ושר האוצר, רף מגבלת שינוע המטענים בנמל מספנות ישראל יעודכן בשנת 2024 מ- 5% מהיקף המטענים המשונעים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת ל- 9%. החל משנת 2025 תוסר המגבלה על היקפי הפעילות לחלוטין (למעט כלי רכב ביבוא)

 

 

 
צביקה שכטרמן, מנכ״ל תעשיות מספנות ישראל, צילום: דרור גילצביקה שכטרמן, מנכ״ל תעשיות מספנות ישראל, צילום: דרור גיל
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/09/2024

נמל מספנות ישראל נערך להגדיל את היקפי פעילותו בהשקעה בהקמת ממגורות ומערכות פריקה מתקדמות ומהירות וחיבור הנמל למסילת הרכבת הארצית. עם השלמת הקמת פרויקט הממגורות ומתקני הפריקה האוטומטיים ופרויקט החיבור למסילת הרכבת, יתאפשר לנמל לפרוק מטענים נוספים ולשנעם לכלל רחבי המדינה וכן להגביר את קצבי הפריקה ולטפל בהיקפים גדולים יותר של מטענים.  

צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל: "הסרת המגבלה שהוטלה עלינו עם הקמת הנמל היא בשורה משמעותית וסיומו של משא ומתן שארך שנים רבות.  מהלך זה יוביל להגברת התחרות בנמלי ישראל ויסייע להורדת יוקר המחייה לצרכן הישראלי, לאור ההתייעלות בשיטות וקצבי הטיפול במטענים.  נוסיף לפעול בכדי להביא גם להסרתה של המגבלה הנותרת על ייבוא רכבים. מהלכים אלו וההשקעה הנרחבת של הנמל בהקמת הממגורות וחיבור הנמל למסילת הרכבת יאפשרו לנו להעניק שירותים נוספים ללקוחותינו ולהרחיב את היקפי הפעילות".

חברת תעשיות מספנות ישראל בע"מ דיווחה היום על הסרת המגבלות על שינוע מטענים בנמל מספנות ישראל, לאחר שנים ארוכות בהן פעלה החברה להסרת המגבלות המוטלות על היקפי שינוע המטענים בנמל החברה, המופעל על ידי חברת נמל מספנות ישראל בע"מ, חברה בת בבעלות מלאה של החברה. החברה מדווחת כי משרדי התחבורה והאוצר חתמו על תיקון לכתב ההסמכה של הנמל, במסגרתו נקבע המתווה להסרת מגבלת שינוע המטענים. 

לפי המתווה, בשנת 2024 יועלה רף מגבלת שינוע המטענים החלה על הנמל מ- 5% מהיקף המטענים המשונעים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת ל- 9%. החל משנת 2025 ואילך תוסר המגבלה האמורה לחלוטין. עם זאת, על הנמל תמשיך לחול המגבלה המונעת ממנו לשנע מטעני כלי רכב חדשים בייבוא.  לעמדת הנמל, כפי שהובעה לאורך כל הדיונים מול הגורמים הרלוונטיים, יש מקום להסיר את כלל המגבלות על פעילותו ולאור זאת החברה תמשיך ותפעל ככל שיידרש על מנת להסיר גם מגבלה זו.  

כפי שתואר בדוח התקופתי שפרסמה תעשיות מספנות ישראל, הגדלה של היקפי הפעילות בנמל מספנות ישראל תלויה בהשלמת הקמת פרויקט ממגורות הגרעינים וההשקעה באמצעים טכנולוגיים ובמתקנים אוטומטיים, אשר יאפשרו ניצול יעיל יותר של רציפי הפריקה ושטחי האחסנה.  בהתאם, החברה פועלת להשלמת הקמת פרויקט ממגורות הגרעינים בשטחה וחיבור הנמל למסילת הרכבת הארצית.

החלטת משרד התחבורה ומשרד האוצר ועדכון כתב ההסמכה בהתאם נתקבלה לאחר שנים ארוכות של ניהול הליכים שקיימה החברה אל מול רשויות ומשרדי הממשלה, וכללו בין היתר הליך משפטי בבית המשפט הגבוה לצדק.  מגבלה זו הושתה על הנמל עם הקמתו, בהתאם לדרישת ההסתדרות הכללית, וזאת לצורך הגנה על עובדי הנמלים הממשלתיים. עם הקמתו, בחר נמל מספנות ישראל להתמקצע בטיפול במטען כללי ומטעני צובר ולאורך הזמן צבר נתח שוק משמעותי בתחומי פעילותו, תוך שהוא מתמקד במתן ערך ממשי ללקוחותיו ושירות בלתי מתפשר.  כחלק מאסטרטגית הפיתוח של הנמל, החליטה החברה לפעול להקמה של טרמינל ממגורות ומתקני פריקה אוטומטיים למטעני גרעינים, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים, אשר צפוי להתחיל פעילותו במהלך שנת 2025.  כמו כן פועלת החברה להשלמת חיבור הנמל למסילת הרכבת הארצית, מה שיאפשר לנמל לשנע באמצעות הרכבת מטענים לכל רחבי הארץ ולספק ללקוחותיו שירותים נוספים.  

x