פרשת סלייס גמל: אנשים שוכנעו להעביר לסלייס גמל 550 מיליון שקלים בתמורה להלוואות שקיבלו

כך טוען הממונה על שוק ההון בדוח שהעביר לוועדת הכספים. לטענתו, סוכני ביטוח וגורמים אחרים עסקו בכך בידיעת החברה.

 

 

 
550 מיליון שקלים בתמורה להלוואות שקיבלו / צילום: Dreamstime550 מיליון שקלים בתמורה להלוואות שקיבלו / צילום: Dreamstime
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/09/2024

פרשת סלייס ממשיכה להסתבך. רשות שוק ההון טוענת כי 550 מיליון שקלים שהשקיעו עמיתים בקרנות החוץ של סלייס, היו בעקבות הלוואות שנתנו להם בתמורה מהקרן בתנאים נוחים.

"לכאורה, בידיעת החברה, סוכני ביטוח וגורמים אחרים שכנעו עמיתים להעביר את כספי הפנסיה והחיסכון שלהם לקופת גמל בניהול אישי בחברה ולהשקיע את הכספים בקרנות, אשר לפחות חלקן היו קשורות ואף בבעלות של אותם סוכני ביטוח או אותם גורמים. בחלק משמעותי מהמקרים, התמורה לעמיתים עבור העברת הכספים הייתה מתן הלוואה לעמית בתנאים נוחים על ידי הקרן. כלומר, אנשים שנזקקו להלוואה שוכנעו להעביר את הכספים הפנסיונים שלהם לקופת גמל בניהול אישי ולהשקיע את כספיהם בקרנות בתמורה להלוואה בשיעור של כ-30% מהסכום שהעביר העמית לקרן. יצוין, כי היקף הכספים של עמיתים בקופת גמל בניהול אישי המנוהלות בחברה ואשר השקיעו בקרנות חוץ לעיל עומד על כ-853 מיליון שקלים, כאשר מתוכם כ- 550 מיליון שקלים הועברו לקרנות אשר גייסו עמיתים לצורך קבלת הלוואות".

כך קובע הממונה על שוק ההון עמית גל, בדוח שהועבר לאחרונה לוועדת הכספים לפי בקשתה לקראת דיון נוסף בפרשת סלייס גמל. יש לציין, כי רוב הכספים מתוך 853 מיליוני השקלים, טרם אותרו.

לטענת גל, "בחלק משמעותי מהמקרים, התמורה לעמיתים עבור העברת הכספים הייתה מתן הלוואה לעמית בתנאים נוחים על ידי הקרן. כלומר, אנשים שנזקקו להלוואה שוכנעו להעביר את הכספים הפנסיונים שלהם לקופת גמל בניהול אישי ו'להשקיע' את כספיהם בקרנות בתמורה להלוואה בשיעור של כ-30% מהסכום שהעביר העמית לקרן".  

עוד עולה מהדוח, כי הרשות זיהתה לאורך שנתיים, טרם קריסתה של סלייס , אי סדרים חמורים בחברת הגמל שהייתה אז בבעלות משפחת גולדברג וטוקטלי אי הסדרים בתחילה נגעו לחריגה בגבולות השקעה ובגביית יתר של דמי ניהול ועל כך הטילה הרשות עיצום בהיקף של כ-2 מיליון שקל פעמיים. 

x