הקפאות שכר, מדרגות מס ופגיעה קצבאות: תוכנית התקציב של האוצר ל-2025

שר האוצר הציג היום את עיקרי תוכנית התקציב לשנת 2025 וקבע את יעד הגירעון מתחת ל-4%. בין הצעדים שיופעלו: הקפאות שכר, מדרגות מס וקצבאות, וכן שורת צעדי חיסכון והתייעלות במשרדי הממשלה ובשירות הציבורי בסכום כולל של כ-35 מיליארד שקלים. ביטוח לאומי בתגובה: "את הקיצוצים יש לעשות ממקורות אחרים ולא על גבם של החלשים בחברה"

 

 
שר האוצר בצלאל סמוטריץ` / צילום: נגה מלסה, לע״משר האוצר בצלאל סמוטריץ` / צילום: נגה מלסה, לע״מ
 

דניאל דותן, עורכת משנה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/09/2024

תקציב 2025 יוצא לדרך

לאחר סדרת דיונים והתייעצויות שקיים שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בחודשיים האחרונים, בתוך ומחוץ למשרד האוצר, ועם ראש הממשלה ובנק ישראל, כינס אתמול השר סמוטריץ' את הנהלת משרד האוצר ופרס בפניהם את התקציב והתכנית הכללית שגיבש לשנת 2025 והנחה אותם על לוחות הזמנים לקידומו. 

במסיבת עיתונאים שקיים, לצד בכירי משרדו, במשרד האוצר בירושלים, הציג היום (ג') שר האוצר את עיקרי התקציב והתכנית הכלכלית.

יעד הגירעון מתחת ל 4%

תחת הכותרת "תקציב 2025 - ממלחמה לצמיחה" קבע שר האוצר את יעד הגירעון מתחת ל 4% באופן ששומר על יציבות ביחס החוב לתוצר בשנת 2025 ומכנס אותו לתוואי ירידה בשנים שלאחר מכן. שר האוצר הגדיר את צעדי ההתכנסות הכוללים הקפאות שכר, מדרגות מס וקצבאות, וכן שורת צעדי חיסכון והתייעלות במשרדי הממשלה ובשירות הציבורי בסכום כולל של כ-35 מיליארד שקלים. צעדי ההתכנסות הורכבו באופן שיוצר שוויון בנטל ומכניס את כלל חלקי החברה הישראלית מתחת לאלונקה, בצורה מדודה ומבלי להיכנס למחלוקות ציבוריות שאינן נכונות בשעת מלחמה.

התכנית הכלכלית הנלוות לתקציב כוללת ארבע רגליים עיקריות: צעדי האצה בתחום ההייטק, התייעלות המגזר הציבורי, מאבק בהון השחור וגיוון מקורות ההון של הכלכלה הישראלית.

ביום חמישי יוצג התקציב לאישורו של ראש הממשלה וצוותו ובמקביל יחלו במשרד האוצר בשיח אינטנסיבי עם המשרדים לגיבוש התקציב. שר האוצר הנחה על שיתוף המשרדים ועל מתן מקסימום גמישות לשרים לקביעת סדרי העדיפויות וייעדי ההתייעלות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "ניהול כלכלה בשעת מלחמה הוא אתגר הדורש אחריות לאומית, שיקול דעת ומקצועיות. גם בשנת 2025 נמשיך במדיניות האזרחית המרחיבה שאנו מובילים מאז פרצה המלחמה, מדיניות הכוללת מענה רחב למפונים ולניצולים, למילואימניקים ולבעלי העסקים באזורי המלחמה ולשיקום ופיתוח יישובי קו העימות בדרום ובצפון. זאת בכדי לשמור על החוסן הלאומי ועל יכולת העמידה הנחושה של העורף, כתנאי הכרחי לניצחון בשדה הקרב. לצד זאת נמשיך לשמור על אחריות תקציבית ועל המסגרות הפיסקליות ולהעביר מסר של אמון, אחריות ויציבות לשווקים ולמשקיעים בכלכלה הישראלית. המדיניות הכלכלית שלנו מוכיחה את עצמה בחוסן הלאומי, בשקל החזק, בבורסה העולה, בשוק התעסוקה המהודק, בגידול בהכנסות המדינה ממסים, בנגישות הגדולה שלנו לחוב, בהתאוששות המהירה של ההייטק, ועוד. אני משוכנע כי ראש הממשלה וכלל חבריי לממשלה ולקואליציה יגלו את האחריות הנדרשת בכדי להמשיך במדיניות הזו ולהעביר תקציב אחראי ומוטה צמיחה שיאפשר לנו להעלות בע"ה את המשק הישראלי ממלחמה למסלול צמיחה מואץ".

תגובת הביטוח הלאומי על מסיבת העיתונאים שהתקיימה בדבר תקציב 2025: "הביטוח הלאומי מתנגד לפגיעה בקצבאות לנכים, קשישים, סיעודיים, מובטלים וכיו"ב. את הקיצוצים יש לעשות ממקורות אחרים ולא על גבם של החלשים בחברה".

x