שטר נאמנות להנפקת איגרות חוב: המשמעות של שיטת חישוב הפיננסית

בשטר נאמנות להנפקת איגרות חוב על ידי תאגיד מדווח נקבעה אמת מידה פיננסית המחושבת על בסיס נתונים מהדוחות הכספיים. האם על התאגיד לדווח בשטר גילוי לגבי הגדרות הרכיבים של אמת המידה ואת אופן החישוב? רשות ניירות ערך מפרסמת שאלות ותשובות בסוגיות הנוגעות ליישום דיני ניירות ערך ודיני תאגידים

 

 
לוגו רשות ניירות ערךלוגו רשות ניירות ערך
 

רשות ניירות ערך
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/09/2024

רשות ניירות ערך מפרסמת שאלות ותשובות בסוגיות הנוגעות ליישום דיני ניירות ערך ודיני תאגידים.

עמדות סגל הרשות המובאות להלן הינן עמדות מקצועיות המשקפות החלטות ועמדות של הסגל בסוגיות הנוגעות ליישום דיני ניירות ערך ודיני תאגידים. תוכן העמדות המפורסמות מנחה את הרשות והסגל בהפעלת סמכותם והציבור יוכל להשתמש בהן ולהחילן בנסיבות דומות

אמות מידה פיננסיות

שאלה: בשטר נאמנות להנפקת איגרות חוב על ידי תאגיד מדווח נקבעה אמת מידה פיננסית המחושבת על בסיס נתונים מהדוחות הכספיים, נתוני Non Gaap, או מדדים תפעוליים או פיננסיים מקובלים, לרבות תוך ביצוע התאמות לנתונים כאמור (להלן – אמת המידה). האם על התאגיד לכלול בשטר הנאמנות גילוי לגבי הגדרות הרכיבים של אמת המידה ולהדגים את אופן חישוב אמת המידה? 

תשובה: כן. 

בהתאם להוראות נהוגות בשטרי נאמנות להעדר עמידת תאגיד באמת מידה הקבועה בשטר הנאמנות יש לרוב נפקות מהותית על זכויות מחזיקי איגרות החוב. בכלל זה, על זכות מחזיקי איגרות החוב להעמיד את איגרות החוב לפירעון מיידי או על גובה הריבית שעל התאגיד לשלם להם. מכאן שקיימת חשיבות רבה כי אמת המידה וכל אחד מרכיביה יוגדרו בשטר הנאמנות בבירור, כך שיצטמצם מרחב שיקול הדעת הפוטנציאלי באופן חישוב אמת המידה וכדי להמעיט ככל הניתן צורך עתידי בפרשנות של שטר הנאמנות לגביה. בהירות זו תאפשר למחזיקי איגרות החוב ולנאמן גם להעריך את נאותות החישוב של אמת המידה על ידי התאגיד במסגרת הגילוי הנדרש מהתאגיד לגביו בדיווחיו בהתאם להוראות הדין ועמדות סגל הרשות. 
על כן,  לעמדת סגל הרשות, בעת הנפקת איגרות חוב והתקשרות בשטר נאמנות הכולל אמת מידה, כמו גם בעת שינוי אמת מידה, על התאגיד להגדיר את אמת המידה ורכיביה באופן ברור, מפורש ובהיר. בכלל זה, באמצעות הדגמה מספרית של אופן חישוב אמת המידה, בהתבסס על נתוני הדוחות הכספיים העדכניים של התאגיד. 

[אוגוסט 2024]

הערכות שווי

שאלה: תאגיד פרסם דיווח לזימון אסיפה כללית לאישור עסקה בהתאם להוראות תקנות ניירות ערך (עסקה בין חברה לבין בעל שליטה בה), התשס"א-2001 ("תקנות עסקה עם בעש"ט") או תקנות ניירות ערך (הצעה פרטית של ניירות ערך בחברה רשומה), התש"ס-2000 ("תקנות הצעה פרטית"). התאגיד כלל בדיווח חוות דעת מקצועית, כמשמעותה בתקנות אלו וציין כי מדובר ב"חוות דעת אינדיקטיבית", שלא שימשה את הדירקטוריון בקביעת התמורה וכי הדירקטוריון לא בחן אותה או לוקח אחריות לגביה. האם ניתן לכלול בדוח הסתייגויות כאמור בקשר לחוות הדעת?

תשובה: לא. 

על פי תקנה 9 ותקנה 15 לתקנות עסקה עם בעש"ט ותקנות הצעה פרטית, בהתאמה, צירוף חוות דעת מקצועית לדיווח על זימון האסיפה נדרש בנסיבות בהן שווי התמורה בעסקה נקבע גם בהסתמך עליה. לפיכך, חזקה שחוות דעת אשר צורפה לדיווחים כאמור הינה כזו ששימשה בקביעת התמורה וככזו נבחנה ואושרה על ידי האורגנים הרלוונטיים בתאגיד. למותר לציין כי צירופה של חוות דעת כאמור יעשה ללא כל הסתייגות ביחס אליה ולאחריות של החברה לאמור בה.  

שאלה: תאגיד צירף לדיווחיו הערכת שווי מהותית מאוד או כלל בדיווחיו גילוי אודות הערכת שווי מהותית, כהגדרת המונחים בתקנות ניירות ערך ("דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 ("תקנות הדוחות"). הגילוי בדבר הערכת השווי כלל התייחסות לפיה היא 'ראשונית', 'מבוססת על בדיקה ראשונית' או 'אינדיקטיבית'. האם ניתן לכלול בדיווח התייחסות מסוג זה?

תשובה: לא. הערכת שווי מהותית מוגדרת בתקנות הדוחות כ- "הערכת שווי, שעשה התאגיד עצמו או גורם אחר (להלן – מעריך השווי) של נכס, התחייבות, התקשרות, הון, פעילות, הכנסה או הוצאה... אשר שימשה בסיס לקביעת ערכם של נתונים בדיווח, לרבות עדכון של הערכת שווי קודמת ולרבות קביעה כי אין צורך בשינוי ערכם של נתונים בדיווח." קרי, הערכת שווי כאמור, לרבות הערכת שווי מהותית מאוד, שהתאגיד כלל התייחסות לגביה בדיווחיו או צירף אותה לדיווח, בהתאמה - שימשה בסיס לתאגיד לקביעת ערכים של נתונים בדיווחיו. לפיכך חזקה שחוות דעת אשר צורפה לדיווחים כאמור הינה כזו ששימשה כבסיס בקביעת ערכים בדוחותיה הכספיים וככזו נבחנה ואושרה על ידי האורגנים הרלוונטיים בתאגיד. למותר לציין כי כל התייחסות לחוות הדעת בדיווחי התאגיד  תעשה ללא כל הסתייגות ביחס אליה ולאחריות התאגיד לאמור בה. יובהר שהאמור אינו מתייחס להערכות שווי וחוות דעת מקצועיות שצורפו לדיווחי החברה בעקבות מדידת סכומים ארעיים בדוחות הכספיים בהתאם להוראות סעיף 45 לתקן דיווח כספי בינלאומי 3 "צירופי עסקים". 

[אוגוסט 2024]

הסכם מקדים

שאלה: עם תחילת משא ומתן לרכישת נכס או פעילות תאגיד התקשר בהסכם סודיות (NDA) או בהסכם על פיו הוא מתחייב להימנע מניהול משא ומתן עם גורמים אחרים (No Shop). האם הסכמים מסוג זה מהווים "הסכם מקדים" הטעון דיווח ("הסכם מקדים"), כהגדרת מונח זה בתוספת החמישית לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידים), התש"ל-1970 (להלן- "התקנות")?

תשובה: לא. 

הסכם מקדים מוגדר בסעיף 1(2) בתוספת החמישית לתקנות כ"הסכם עקרונות, מזכר הבנות, זיכרון דברים או הסכם בעל אופי דומה, בין בכתב ובין בעל-פה, הכולל את הסכמות הצדדים לעיקרי תנאי העסקה".

לעמדת סגל הרשות, הסכמות בדבר אופן ניהול המשא ומתן והתנהלות הצדדים במהלכו (כדוגמת התחייבות לסודיות או התחייבות להימנע מניהול משא ומתן עם גורם אחר במהלך תקופה מוגבלת) אינן בגדר הסכמות בדבר עיקרי תנאי העסקה. על כן, הסכמים המסדירים הסכמות מסוג זה בלבד אינם עולים כדי "הסכם מקדים". 

[אוגוסט 2024]

RUN-OFF

שאלה:  
תאגיד התקשר בעסקת מיזוג או ביצע הצעה פרטית של ניירות ערך ("העסקה") שבעקבותיה התחלפה השליטה בחברה ובמסגרתה נקבע, בין היתר, שבעל השליטה בחברה המכהן בה כנושא משרה יסיים את תפקידו. האם רכישת פוליסת ביטוח מסוג Run Off  על ידי החברה לצורך כיסוי התחייבויות החברה בגין פעולות בעל השליטה בתפקידו כנושא משרה בחברה עובר לעסקה ("הפוליסה"), ניתנת לאישור בהתאם להוראות תקנה 1ב(א)(5) לתקנות החברות (הקלות בעסקאות עם בעלי ענין), התש"ס-2000?

תשובה: 
כן. בכפוף להתקיימות התנאים המנויים בתקנה האמורה.

[אוגוסט 2024]

גילוי בעסקת מיזוג

שאלה: חברה ציבורית שהנפיקה גם ניירות ערך המירים למניות מדווחת על מיזוג מהותי שכתוצאה ממנו תהפוך לחברה פרטית. 

א. האם על החברה לכלול בדיווח מידע בדבר היחס בין התמורה המוצעת למניה והתמורה המוצעת לניירות ערך הניתנים למימוש או ההמירים למניות במסגרת המיזוג לבין מחיריהם בבורסה בדומה למידע הנדרש בעניין זה במסגרת מפרט הצעת רכש?

ב. במסגרת הדיווח, החברה ציינה את הפרמיה שתמורת העסקה משקפת ביחס למחיר המניה של החברה בבורסה, ללא דילול. האם על החברה לציין גם את הפרמיה ביחס למחיר המניה של החברה בבורסה, בדילול מלא?

תשובה:
א.  כן. 

לעמדת סגל הרשות תוצאת המיזוג עבור בעלי ניירות הערך שקולה במהותה לתוצאת השלמת הצעת רכש לרכישת שיעורי החזקה דומים בחברה, ככל שהייתה מבוצעת. בהתאם לתקנה 37ו לתקנות ניירות ערך (דו"חות תקופתיים ומיידיים), התש"ל–1970 דוח על מיזוג מהותי נדרש לכלול כל פרט הנוגע למיזוג העשוי להיות חשוב למשקיע סביר לצורך קבלת החלטת השקעה באסיפה הכללית של החברה. 

תקנה 10 לתקנות ניירות ערך (הצעת רכש), התש"ס-2000 מונה נתונים בקשר למחיר ניירות הערך של החברה במהלך המסחר בבורסה בחתכים והתאמות שונים שעל המציע בהצעת רכש לכלול במסגרת מפרט הצעת רכש. 

לעמדת סגל הרשות נוכח חשיבות נתונים אלו לציבור המשקיעים בכל הנוגע להצעת רכש והמחיר המוצע במסגרתו, הרי שנתונים אלו מהווים גם פרט העשוי להיות חשוב למשקיע סביר הנוגע למיזוג, ולכן על החברה לכלול התייחסות אליהם במסגרת הדיווח על מיזוג מהותי.  
ב. כן.

[אוגוסט 2024]

חישוב יתרת עודפים צפויים

שאלה: תאגיד שפועל בתחום הנדל"ן היזמי הציג בדוח התקופתי מידע בדבר הרווח הגולמי הצפוי ויתרת העודפים הצפויה למשיכה ביחס לפרויקטים מהותיים מאוד ופרויקטים שאינם מהותיים מאוד.

א. האם על התאגיד לפרט את ההתאמות בין הרווח הגולמי הצפוי לבין יתרת העודפים הצפויה למשיכה ומהן ההתאמות שעל התאגיד לפרט?
ב. האם על התאגיד לעדכן בדוחות העיתיים את הערכותיו לגבי הרווח הגולמי הצפוי, יתרת העודפים הצפויה למשיכה, ומועד המשיכה הצפוי?
ג. האם על התאגיד לדווח בדבר סטיות מהותיות ברווח הגולמי הצפוי של פרויקט או בקצב התקדמות השיווק הצפוי של פרויקט ביתרת התקופה עד להשלמתו, ביחס לנתון שנמסר לגורם מממן של הפרויקט? 

תשובה: 

א. כן, ביחס לפרויקטים מהותיים מאוד. 

לעמדת סגל הרשות על הרווח הגולמי הצפוי שהתאגיד כולל גילוי לגביו לשקף את הרווח הגולמי החשבונאי כפי שהוא מוכר בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים (להלן: "הרווח הגולמי"). לעיתים קרובות נתון זה שונה מהותית מסכום העודפים הצפויים למשיכה ולכן על התאגיד להציג את כל ההתאמות בין הרווח הגולמי הצפוי לבין יתרת העודפים הצפויה למשיכה.

ב. כן.

לעמדת סגל הרשות, על התאגיד לכלול גילוי בדוחותיו העיתיים ככל שחל שינוי מהותי ברווח הגולמי הצפוי או ביתרת העודפים הצפויה בפרויקטים של התאגיד, לרבות הערכה מעודכנת של התאגיד ביחס להון עצמי נוסף שיידרש להזרים לפרויקט, או  שינוי במועד המשיכה הצפוי. 

לעניין זה, שינוי העולה על 20% ברווח הגולמי הצפוי או ביתרת העודפים הצפויה בפרויקטים שאינם מהותיים מאוד ושינוי העולה על 10% בפרויקטים מהותיים מאוד מהווים שינוי מהותי. במסגרת גילוי כאמור על התאגיד לפרט את מהות השינוי והסיבות לשינוי; להציג את הרווח הגולמי הצפוי העדכני או את יתרת העודפים הצפויה העדכנית ולציין את מועד המשיכה העדכני של יתרת העודפים הצפויה, ככל שרלוונטי.

ג. כן. 

לעמדת סגל הרשות על התאגיד לכלול גילוי כאמור במקרים בהם קיימת סטייה מהותית ברווח הגולמי הצפוי או בקצב התקדמות השיווק הצפוי של פרויקט ביתרת התקופה עד להשלמתו, ביחס לנתון שנמסר לגורם מממן של הפרויקט. 

לעניין זה סטייה מהותית תתקיים כאשר קיימת סטייה כאמור בשיעור העולה על 20% בפרויקט שאינו מהותי ובשיעור של 10% בפרויקט מהותי מאוד. במקרים בהם קיימת סטייה מהותית כאמור על התאגיד להסביר גם את הסיבות לסטייה, ההיקף שלה ומידת השפעתה על התאגיד.

[אוגוסט 2024]

שינוי עסקי התאגיד

שאלה: תאגיד מדווח השלים עסקה למכירת מלוא פעילותו העסקית, שהייתה בתחום התעשייה ועסקה לרכישת תאגיד הפועל בתחום הנדל"ן ("התאגיד הנרכש"). העסקה אושרה באסיפה הכללית של בעלי המניות במהלך חודש פברואר 2024 על בסיס דוחות כספיים של התאגיד הנרכש ליום 30 בספטמבר 2023 והעסקה הושלמה בחודש אפריל 2024. במהלך חודש מאי 2024 התאגיד ביקש לפרסם דוח הצעת מדף לגיוס הון או חוב מהציבור, עוד בטרם פרסם דוחות כספיים פרופורמה או (דוחות כספיים של התאגיד הנרכש לשנת 2023). 

א. האם התאגיד נדרש להיתר רשות ניירות ערך לצורך פרסום דוח הצעת מדף? 
ב. האם התאגיד נדרש לצרף לדוח הצעת המדף דוחות כספיים פרופורמה או דוחות כספיים של פעילות הנדל"ן לשנת 2023?

תשובה:
א. כן. 

בהתאם לכלל 2(7) לכללי ניירות ערך (מקרים שבהם פרסום דוח הצעת מדף יהיה טעון היתר מאת רשות ניירות ערך), התשע"ו-2016, הצעת ניירות ערך של חברת מעטפת או של תאגיד מדווח ששינה את עיקר עסקיו לאחר קבלת היתר לתשקיף מדף או שבכוונתו לעשות שימוש בתמורת ההנפקה לצורך רכישת נכסים או פעילות שיהוו לאחר ההנפקה את עיקר עסקיו, טעונה היתר הרשות. בנסיבות עניינו של התאגיד נדרש אם כן היתר לפרסום דוח הצעת המדף.
ב. כן. 

בנסיבות שבהן תאגיד שינה את עיקר פעילותו ומעוניין לגייס הון או חוב מהציבור, בהעדרם של דוחות כספיים מסוג זה אין בידי ציבור המשקיעים, ששוקל אם להשתתף בהנפקה, מידע עדכני על פעילותו החדשה של התאגיד ועל כן אין ביכולתו לקבל החלטת השקעה מושכלת. בהתאם, סגל רשות ניירות ערך הודיע לתאגיד כי לצורך הנחת דעת הרשות - כנדרש בהתאם להוראות סעיפים 23א(ז) ו- 21 לחוק ניירות ערך - על התאגיד לפרסם את מלוא המידע הנדרש בדו"ח תקופתי של התאגיד ליום 31.12.2023 בהתאם לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידים), התש"ל-1970, ובכלל זה דוחות כספיים פרופורמה או דוחות כספיים של פעילות הנדל"ן, לפי העניין, לשנת 2023. פרסום כאמור נדרש עובר לפרסום דוח הצעת המדף ובהתאם למועדים שנקבעו בעמדת סגל משפטית מספר 103-31.

[אוגוסט 2024]

x