הנפט צנח לרמת 60 דולר לחבית

הנפט הצטרף לגל הירידות שטלטל את השווקים מאז אתמול. המחירים ירדו בצורה חדה, כאשר המדד האמריקאי צנח אף הוא לרמת 60 דולר לחבית

 

 

 
הנפט נוגע ב-60 דולר לחבית / תמונה: Canva, עיבוד: פאנדרהנפט נוגע ב-60 דולר לחבית / תמונה: Canva, עיבוד: פאנדר
 

כלכלני יוליוס בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/09/2024

סחורות

נפט: נוגע ב-60 דולר

הירידות בשוק הרחב השפיעו על מחירי הנפט, כאשר המדד האמריקאי אף ירד לרמות הגבוהות של 60 דולר לחבית. שמועות על חידוש מהיר מהצפוי של ייצור הנפט המוגבל מלוב הוסיפו ללחצים. פעולות גידור בשוק החוזים העתידיים ככל הנראה הגבירו את התיקון במחירים. התמונה הכללית בשוק נותרה זהה: הביקוש נותר מדשדש, הייצור ביבשת אמריקה ממשיך לעלות, ושוק הנפט צפוי לעודפי היצע בשנה הבאה. אנו מעריכים שהמחירים יישארו בטווח הנמוך של 70 דולר בטווח הארוך.

הנפט הצטרף לגל הירידות שטלטל את השווקים מאז אתמול. המחירים ירדו בצורה חדה, כאשר המדד האמריקאי צנח אף הוא לרמת 60 דולר לחבית. בין ההסברים לירידות, היו דיווחים רשמיים מלוב, לפיהם ייתכן שייצור הנפט יחזור לשגרה מוקדם מהצפוי. המדינה, אשר מצויה בתוהו ובוהו פוליטי סביב הנהגת הבנק המרכזי, המפקח על הכנסות הנפט, תורמת אמנם רק אחוז אחד מההיצע העולמי – כלומר כ-1.2 מיליון חביות ביום – אך עדיין יש לה תפקיד משמעותי בשוק, כאשר כרגע כמחצית מהייצור שלה מוגבל. כמו תמיד, התנועה החדה אתמול ככל הנראה הוגברה על ידי פעולות גידור בשוק החוזים העתידיים. המצב הכללי בשוק הנפט נותר ללא שינוי: הביקוש במערב ובעולם הסיני רדום, והייצור, בעיקר ביבשת אמריקה, מתרחב. שילוב הגורמים הללו מצביע על עודפי היצע הצפויים עד סוף השנה ובשנה הבאה. עד כמה יכולים מחירי הנפט לרדת? סביר להניח שייצור הנפט מפצלי שמן ייעצר או אף יתהפך אם המחירים יגיעו לאזור הנמוך של 60 דולר, מה שיאיין את העודפים הצפויים. עם זאת, תעשיית פצלי השמן הפתיעה השנה בצמיחה מהירה מהצפוי בתפוקה, דבר שהוביל לירידה חלקית בעלויות הייצור. מדינות אופ"ק ככל הנראה יידחו או יקטינו את הפסקת קיצוצי התפוקה שהתחייבו לה, בתנאי שיתאים למצב השוק, אך הודעה כזו לא בהכרח תדחוף את המחירים מעלה, שכן השוק עשוי להתמקד ביכולת הייצור העודפת שנותרה. כפי שנאמר קודם לכן, נראה שהפרק הבא בסאגת "מדינות הנפט מול תעשיית פצלי השמן" מתהווה. לא סביר שמדינות הנפט יאפשרו אובדן של נתח שוק באופן קבוע. אנו שומרים על עמדה נייטרלית וצופים שהמחירים יישארו בטווח הנמוך של 70 דולר בטווח הארוך.

רוברט רוקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור בבנק העושר "יוליוס בר"

מניות

אסטרטגיית אסיה: מדינות ASEAN מתמודדות טוב יותר עם הירידות הנוכחיות

השווקים במדינות ASEAN (איגוד מדינות דרום מזרח אסיה) הצליחו לעמוד טוב יותר מול הירידות האחרונות שמונעות מטכנולוגיה. אנו סבורים כי משקיעים ישתמשו בגוש האזורי הזה כמעין מקלט בטוח בהשוואה לאזורים הצפוניים יותר באסיה, כמו טייוואן ודרום קוריאה, המושקעים רבות בטכנולוגיה.

בשבוע שעבר ציינו ש-ASEAN תתחיל להוביל בתקופה של קיצוצי הריבית של הפד. מהלך זה אמור להפחית את הלחץ על מטבעות האזור, ובכך ליצור הזדמנות לבנקים המרכזיים ב-ASEAN להתחיל בסבבי הפחתת ריבית כדי לעודד צמיחה. היחלשות הדולר האמריקאי עשויה גם לעודד תנועת הון לשווקים מתעוררים כמו ASEAN, אשר עשויה להיחשב כהשקעה הגנתית ביחס לשווקים הצפוניים הכבדים בטכנולוגיה, שבהם חלה ירידה בהתלהבות מתחום הבינה המלאכותית (AI). דרום קוריאה וטייוואן ירדו ביותר מ-3% ביום רביעי, בעוד שהאזור של ASEAN עמד טוב יותר, כאשר אינדונזיה אף סיימה בעלייה של 0.5%. משקיעים עם פוזיציות ב-ASEAN יכולים לשמור עליהן כדי לעבור את החודש החדש של "למכור במאי", אשר הפך לספטמבר. ניתוחים היסטוריים בני 10 ו-15 שנה מראים שספטמבר מציג ירידות גדולות יותר מכל חודש אחר בשנה. עוצמתן הנוכחית של מטבעות ASEAN ביחס לדולר האמריקאי אמורה גם היא לסייע למשקיעים רבים שמתבססים על הדולר. בסך הכל, הערכות השווי של ASEAN נותרות סבירות, והן נסחרות מתחת לממוצעים של חמש השנים האחרונות.

קלי צ'יה, אנליסטית מחקר מניות אסיה בבנק ניהול העושר "יוליוס בר"
x