דוח המשרות מוריד את המדדים העיקריים בארה"ב, אבל האם באמת הכל רע?!

שוק המניות האמריקאי חטף מכה ביום שישי לאחר פרסום דוח המשרות המאכזב אשר הוביל לירידות נרחבות על פני המדדים הגדולים, ממדד S&P 500 ועד הנאסד"ק, ועם זאת יש לקחת בחשבון שנתוני ה-ADP לא בהכרח מבשרים על חודש עד כדי כך עגום עבור שוק העבודה בכללותו

 

 

 
דוח המשרות מוריד את המדדים העיקריים בארהב / צילום: Dreamstime, עיבוד: פאנדרדוח המשרות מוריד את המדדים העיקריים בארהב / צילום: Dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/09/2024

דו"ח המשרות האחרון הצביע על כך שרק 142,000 משרות נוספו באוגוסט, זה נמוך מהתחזיות של האנליסטים וזה מצביע על התקררות בשוק העבודה. ההאטה הזו עוררה שוב את החששות לגבי חוסר יציבות כלכלית בארה"ב, והובילה את כל 11 המגזרים של S&P 500, כולל מגזר הטכנולוגיה, שירותי תקשורת ומניות לפי שיקול דעת צרכני לירידה משמעותית. המשקיעים עכשיו בהחלט עוקבים בדאגה אחרי המהלך של הפד שצפוי להכריז על הורדות ריבית בהמשך החודש, ואילו המומחים חוששים שהמהלך הזה יכול להיות מאוחר מדי בכדי להבטיח נחיתה רכה לכלכלה האמריקאית.

הספיי, נסדא"ק והדאו ג'ונס באינטרוול תוך יומי במסחר של יום שישי. מאת TradingView

הסערה הזו בתחום הטכנולוגיה מערערת את אמון המשקיעים

מגזר הטכנולוגיה, שבדרך כלל מוביל את העליות בשוק, חווה ירידות משמעותיות. שחקניות מרכזיות כמו אלפבית, אנבידיה ומטא ספגו הפסדים, והדגישו עוד קצת את ההשפעה הרחבה שיש לחששות מפני המצב הכלכלי. בנוסף, תחזית ההכנסות המאכזבת של ברודקום לרבעון הרביעי והירידה במניה שהגיעה לאחר מכן לא תרמו למצוקה של המגזר. לכן כולם כרגע מגלים זהירות בכל הקשור לסוגיית הורדות הריבית הקרובות של הפד שכולם מחכים להן. על פי הנתונים הסוחרים והמשקיעים מעריכים הורדת ריבית קרובה של בין 0.25% אחוז ל-0.5%%. 

כיצד לפרש את נתוני המשרות בארה"ב של יום שישי והאם באמת הכל כל כך רע?

כל מי שעקב אחרי הגרפים, ראה שהמשקיעים נראו די עצבניים עוד לפני דוח המשרות של יום שישי האחרון וזה קרה גם בגלל נתונים אחרים מדאיגים שפורסמו כמו דו"ח המעסיקים הפרטיים בארה"ב מוקדם יותר השבוע. הדו"ח הזה, של ענקית תוכנת השכר ADP, הצביע על כך שרק 99,000 משרות חדשות נוצרו באוגוסט, שזה המספר הנמוך ביותר מזה למעלה מארבע שנים. נתוני המשרות בארה"ב הם תמיד מהווים פקטור משמעותי מבחינת משקיעים. אם מקבלים נתונים חלשים, זה אוטומטית מרמז על כלכלה חלשה יותר ממה שאנשים העריכו. ובימים כאלה, זה בדרך כלל בא לידי ביטוי בירידות בשווקים והערכות על הורדת ריבית גדולה יותר של הפד מאוחר יותר החודש, במטרה לחזק את הכלכלה.

יש גם נקודות אור לצד הנתונים העגומים

כאמור ביום שישי דו"ח המשרות הצביע על כך שהכלכלה הוסיפה רק 142,000 משרות חדשות באוגוסט (הקודם היה 89 אלף) אז אכן, שוק העבודה מאט אבל הוא לא קורס. 

אבל עדיין אפשר להבין מאיפה מגיעות כל החששות. גידול העבודה בארה"ב לא חזק כפי שהיה לפני מספר חודשים, ניכרת האטה. אך למרות שנראה שגידול העבודה מאט באופן כללי, יש לקחת בחשבון שנתוני ה-ADP לא בהכרח מבשרים על חודש עד כדי כך עגום עבור שוק העבודה בכללותו. למעשה, לרוב אין קורלציה בין שני הדוחות האלה, ה-ADP הוא לא אינדיקטור למגמת הכוללת של שוק העבודה. 

צד מעודד נוסף הוא היציבות המתמשכת בתביעות הראשוניות לדמי אבטלה: היא מראה שחברות עדיין לא מקצצות בכוח העבודה. שיעור האבטלה ירד למעשה בדרגה אחת ל-4.2% שזה בהתאם להערכות.

נתונים נוספים שמשרים אופטימיות הם נתוני סקר הפעילות הכלכלית האחרונים שמצביעים על צמיחה חזקה. הנתונים שפורסמו שבוע שעבר מראים שמגזר השירותים בארה"ב מחזיק מעמד ונשאר חזק באוגוסט (ה-ISM דיווח על עלייה במדד ה-PMI ל-51.5 מ-51.4 בחודש יולי).

מה זה אומר?

יש לשים לב לכך שמדד ה-PMI של השירותים מצביע על צמיחה מעל 50, דבר שמעיד על חוזק מתמשך במגזר השירותים ומייצג יותר משני שלישים מהכלכלה האמריקאית. כך ששמירה על יציבות בצריכה מדגישה את החוזן של המגזר. אמנם מבחינת התעסוקה במגזר הזה הייתה האטה, אבל למרות זאת, ההוצאות של הצרכנים נשארות חזקות, כולל הזמנות חדשות לשירותים שעלו ל-53.0. אי אפשר להתעלם מכך שזה שומר על בסיס מאוזן של הכלכלה, ומהווה סימן חיובי ליציבות השוק בין שאר הנתונים. 

לסיום, היציבות של מגזר השירותים, למרות התנודות בתחום התעסוקה, נותנת אור ומשקפת את החוזק הבסיסי של המשק. הפד אמור להתחיל להוריד את הריבית בקרוב ובעצם לעבור למדיניות מוניטרית מתאימה יותר וזה צעד שישפיע על כל דבר, החל מהלוואות צרכניות ועד להשקעות עסקיות ברחבי העולם.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על בסיס הפרשנות נמוצגת בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x