הפיקדונות המובנים בעידן העלאת הריבית

עם עליית הריבית חוזרים הפיקדונות המובנים להיות רלוונטיים יותר מתמיד, בעיקר עבור משקיעים המחפשים גידור סיכונים בתנאי שוק תנודתיים

 

 

 
אור פוריה / צילום: מיכה בריקמןאור פוריה / צילום: מיכה בריקמן
 

אור פוריה, יו״ר פוריה פיננסים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/09/2024

בעידן שבו הריבית חזרה לעלות לאחר תקופה ארוכה של ריבית נמוכה, התעוררות חדשה נרשמת בשוק ההשקעות: הפיקדונות המובנים. מוצרים פיננסיים אלו, שפעם נחשבו לאטרקטיביים עבור משקיעים שמחפשים יציבות ותשואה מובטחת, זוכים כעת לתשומת לב מחודשת בקרב משקיעים מוסדיים ופרטיים כאחד. ולא בכדי, הפיקדונות המובנים מציעים מענה יצירתי למשקיעים המעוניינים לגדר סיכונים ולקבל תשואה מותנית מראש, כל זאת על רקע השינויים הכלכליים המתרחשים בעולם.

הפיקדונות המובנים, כפי שהם מוצגים כיום, מגיעים במגוון צורות ומנגנונים, מה שהופך אותם למתאימים לטווח רחב של פרופילי סיכון. בעוד ישנם פיקדונות עם תשואה מובטחת המגנה על הקרן במקרים של ירידות בשוק, ישנם גם כאלה המציעים תשואה גבוהה אך מותנית בכך שמניות מסוימות לא ירשמו ירידות חדות. כך, למשל, פיקדון המותנה בכך שמניות של חברות טכנולוגיה גדולות כמו נטפליקס או טסלה לא ירדו ביותר מ-50% עשוי להניב תשואה גבוהה כל עוד התנאים מתקיימים.

מנגנון ה-Autocall שמאפשר קיצור או הארכת תקופת ההשקעה בהתאם לביצועים

מנגנון נוסף שמוכר היטב למשקיעים הוא מנגנון ה-Autocall, שמאפשר קיצור או הארכת תקופת ההשקעה בהתאם לביצועי המדד או המניה. כך, במקרים שבהם המדד או המניה עלו בשנה הראשונה, הפיקדון יכול להסתיים מוקדם יותר עם תשואה מוגדרת, בעוד שבמקרים של ירידה תימשך ההשקעה עם הגנות נוספות על הקרן. דוגמה בולטת לכך היא השקעה במניה של ענקית השבבים אנבידיה, כאשר אם המניה עלתה לאחר שנה, תשולם ריבית שנתית של כ-20%. במקרה שהמניה לא עלתה, הפיקדון ימשיך לשנתיים נוספות עם בוסטר של 50% על עליית המניה והגנה על הקרן עד לירידה של 50%.

חשוב לציין כי במוצרים אלו, גם הסיכון תלוי בגוף המנפיק את הפיקדון. בנקים גדולים ובינלאומיים כמו ג'ייפי מורגן או בנק אוף אמריקה עשויים להציע ביטחון גבוה יותר, אך לא תמיד תשואה גבוהה יותר. לעומת זאת, גופים פיננסיים קטנים יותר יכולים להציע תשואות אטרקטיביות יותר, אך הסיכון עולה בהתאם.

חזרתם של הפיקדונות המובנים לקדמת הבמה

בשנים האחרונות, חזרתם של הפיקדונות המובנים לקדמת הבמה נובעת בעיקר מהעלייה בריבית חסרת הסיכון, שמממנת את התשואה העודפת שאותם מוצרים מציעים. כשהריבית הייתה נמוכה, הפיקדונות המובנים איבדו מכוחם כיוון שלא יכלו להציע תשואה משמעותית מעבר למה שניתן היה לקבל בשוק ההון הרגיל. אולם עם עליית הריבית, הפיקדונות המובנים חוזרים להיות רלוונטיים יותר מתמיד, בעיקר עבור משקיעים המחפשים גידור סיכונים בתנאי שוק תנודתיים.

הפיקדונות המובנים משקפים גם את הצורך הגובר במוצרים פיננסיים שמתאימים לעידן של חוסר ודאות כלכלית. העליות והירידות החדות בשוקי ההון העולמיים, יחד עם הציפיות לעליות ריבית נוספות בעתיד הקרוב, מגבירים את העניין במוצרים שמאפשרים גמישות ותנאים מותנים.

בסיכומו של דבר, הפיקדונות המובנים הם ביטוי לחדשנות בשוק ההון, והם מספקים למשקיעים כלים המאפשרים להתמודד עם התנודתיות הרבה בשוק. ככל שהריבית ממשיכה לעלות, ניתן לצפות שהביקוש למוצרים אלו ימשיך לעלות, והם יהפכו לאחת האלטרנטיבות הבולטות ביותר למשקיעים המחפשים יציבות לצד תשואה מותנית.

x