הנפט בצלילה לשנות ה-60: האם המחירים ימשיכו לרדת?

הירידה הרחבה בשוק השפיעה על מחירי הנפט, כשמדד הבנצ'מרק האמריקאי צנח לשיא נמוך מהשנות ה-60

 

 

 
הנפט בצלילה לשנות ה-60 / צילום: Dreamstimeהנפט בצלילה לשנות ה-60 / צילום: Dreamstime
 

נורברט ריקר, ראש מחלקת כלכלה ומחקר הדור הבא, יוליוס בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/09/2024

הנפט בצלילה לשנות ה-60: האם המחירים ימשיכו לרדת?

הירידה הרחבה בשוק השפיעה על מחירי הנפט, כשמדד הבנצ'מרק האמריקאי צנח לשיא נמוך מהשנות ה-60. שמועות על חידוש מהיר מהצפוי של הייצור המקוצץ בלוב תרמו להאטה. פעילות הגידור בשוק החוזים העתידיים ככל הנראה האיצה את התיקון. עם זאת, התמונה הכללית נותרת ללא שינוי: הביקוש נותר קפוא באופן חלקי, הייצור באמריקה מתרחב, והשוק צפוי להיכנס לעודפי אספקה בשנה הבאה. התחזית שלנו היא שמחירי הנפט יישארו בטווח הנמוך של שנות ה-70 בטווח הארוך.
 
הנפט, כמו סחורות אחרות, חווה ירידות חדות מאז אתמול. המחירים נפלו באופן משמעותי, כשמחיר הנפט האמריקאי ירד ל-60 דולר לחבית. בין הגורמים לירידות ניתן למצוא דיווחים רשמיים מלוב, המצביעים על כך שהייצור עשוי לשוב מוקדם מהצפוי. לוב, מדינה שסועה פוליטית, אחראית לכ-1.2 מיליון חביות ביום, שכמחציתן מופחתות כעת. אף שלוב אינה מהווה יצרנית מרכזית, יש לה השפעה משמעותית על השוק. כרגיל, פעילות קרנות הגידור בשוק החוזים העתידיים תרמה להחרפת המהלך.

התמונה הגדולה נותרה יציבה: הביקוש בשווקים המערביים והביקוש הסיני נמצאים בקיפאון, בעוד שהייצור בארה"ב ממשיך לגדול. הציפייה היא לעודף אספקה לקראת סוף השנה והלאה. השאלה המרכזית היא עד כמה יוכלו מחירי הנפט לרדת. ייתכן שתפוקת פצלי השמן תצטמצם אם המחירים ימשיכו לרדת לאזור שנות ה-60, דבר שיוכל לאזן את העודף. עם זאת, תחום פצלי השמן ממשיך להפתיע עם שיפורים בפריון וירידה חלקית בעלויות הייצור השנה. מדינות הנפט עשויות לשקול מחדש את קיצוץ האספקה המובטח שלהן, אך מהלך כזה עשוי לשדר לשוק שהן עדיין מסוגלות להגדיל את התפוקה במקרה הצורך.
 
בהתאם לכך, אנו נשארים עם הערכתנו הניטרלית ומאמינים שמחירי הנפט יישארו בטווח הנמוך של שנות ה-70 בטווח הארוך.
x