המשק האמריקאי מוסיף 142 אלף משרות באוגוסט, נמוך מהציפיות

ברור שאנחנו כבר לא בטריטוריה של תוספת משרות חודשית כמו זו שראינו בשלוש השנים האחרונות ועד תחילת האביב השנה, וגם רחוק ממה שמאזן את צרכי המשק האמריקאי

 

 

 
צילום: יח״צ - מזרחי טפחותצילום: יח״צ - מזרחי טפחות
 

יוני פנינג, אסטרטג ראשי, חדר עסקאות מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/09/2024

תגובה לדוח התעסוקה של ה-BLS בארה"ב (Nonfarm Payrolls)

ה-BLS מדווחת על תוספת של 142 אלף משרות במשק האמריקאי באוגוסט – נמוך משמעותית מהציפיות, אבל עקבי עם מה שראינו עד כה השבוע בדוח ה-ADP. וגם עם דוח המשרות הפנויות האחרון.

הנתון גבוה, עדיין, מהשפל בחודש שעבר, בייחוד לאור העדכון של זה כלפי מטה ל-89 א'. ואולי זו בעצם החדשה בדוח הנוכחי. בכל מקרה, זה ברור שאנחנו כבר לא בטריטוריה של תוספת משרות חודשית כמו זו שראינו בשלוש השנים האחרונות ועד תחילת האביב השנה,  וגם רחוק ממה שמאזן את צרכי המשק האמריקאי. ואם כמה עשרות אלפי משרות לחודש לפה או לשם נראות קריטית, צריך לזכור שרק לאחרונה הסדרה הזו עודכנה כלפי מטה בכ-818 א' משרות.

שאר הנתונים מהדוח היום עשויים לתעתע במקצת. בכלל זה בולטת הירידה באבטלה, וההאצה, לא פחות, בקצב הגידול השנתי של השכר השעתי. להערכתנו, בהתחשב בסקרי התעשייה האחרונים, בטח שלא מדובר בהתחממות מחודשת של הביקוש לעובדים. ובהתחשב ביציבות בשיעור ההשתתפות, גם לא בירידה בהיצע העובדים. ונעריך שהתנועה הזו היא יותר תוצאה של תיקון סטטיסטי של הנתון שהיה חריג קצת בחודש שעבר, מאשר כל דבר אחר.

עוד נעריך שהנתונים היום לא צפויים להכריע את הכף בין הורדה של 0.25% ל-0.5%, בהודעת הריבית של הפד בעוד שבוע וחצי, אם כי הם כמובן מצודדים באפשרות האחרונה. לפני זה, מדד המחירים לאוגוסט, בשבוע הבא, יהיה אולי קריטי יותר.

מבחינה מקומית, שתי האופציות יותירו את ריבית בנק ישראל נמוכה משמעותית, עדיין, מזו של הפד. ובמצב הזה, ובהתחשב בחוסר היציבות המקומי, אנחנו עדיין רחוקים מהנקודה שבה מדיניות בנק ישראל תהיה מצמצמת באופן בולט, ולו בגלל ריביות הייחוס בעולם. הפיחות בשקל בשבוע האחרון מחדד את הנקודה הזו עוד. יכול להיות שהמצב הזה ישתנה לקראת דצמבר, במידה והפד ימשיך להוריד ריבית בהתאם לציפיות השוק. ואפשר שהתקדמות בדיוני התקציב תביא את השוק להאמין שהגירעון יתכנס לתוואי מתון יותר מזה שמתומחר כרגע. וזה לכשעצמו יאפשר את הורדת הריבית המקומית הבאה. מי מאלה שיגיע קודם.
x