הונאות הכספומטים של Bitcoin: האם הכספומטים הישראלים בסכנה?

דו"ח של Experis Cyber חושף כי הונאות הכספומטים של Bitcoin גרמו להפסדים של מאות מליוני דולרים בארה"ב. האם ההונאות הללו בדרך לישראל?!

 

 

 
הונאות כספומטים של ביטקוין /  תמונה: Dreamstimeהונאות כספומטים של ביטקוין / תמונה: Dreamstime
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/09/2024

מדי שבוע Experis Cyber שולחת ללקוחותיה דו"ח על מגמות, חולשות אבטחה ועדכונים חשובים נוספים בתחום הסייבר. בדו"ח שהוציאה השבוע Experis Cyber ללקוחותיה עדכנה אותם אודות מגמה הולכת וגוברת של הונאות בכספומטים של ביטקוין. 

לפי הדו"ח שיצא השבוע, בשנת 2023 ההפסדים להונאות הקשורות לכספומטים של ביטקוין הגיעו ליותר מ-110 מיליון דולר בארה"ב, עלייה של פי עשרה לעומת 2020. כספומטים של ביטקוין, הממוקמים לרוב בתחנות דלק וחנויות נוחות בארה"ב, מאפשרים רכישה ומכירה של מטבעות קריפטו במקום משיכת כסף מזומן כמו בכספומט רגיל.

נוכלים מתחזים לרשויות החוק או לגורמים ממשלתיים ומפתים אנשים להפקיד כסף במזומן כדי "להגן" על כספם מחשבונות שנפרצו. כבר במחצית הראשונה של 2024, נגנבו 65 מיליון דולר מהציבור האמריקאי בהונאות הקשורות לכספומטים של ביטקוין. אנשים מבוגרים מעל גיל 60 נפגעים פי שלושה יותר מהונאות אלו לעומת צעירים, כאשר ההפסד הממוצע להונאה בשנת 2024 עומד על 10,000 דולר.

רוב ההונאות האלה מערבות התחזות לממשל, עסקים, ותמיכה טכנית, וכוללות הצגת מצבים של לחץ ודחיפות, מה שגורם לקורבנות למשוך כספים ולהפקידם בביטקוין. הנוכלים מספקים קודי QR לקורבנות, וברגע שהם סורקים אותם, הכסף מועבר ישירות לארנק הקריפטו של הנוכלים. ההונאות מתחילות בשיחה או הודעה על פעילות חשודה או אזהרת אבטחה מזויפת מהמחשב – לעיתים מתחזים למיקרוסופט או אפל כדי לגרום לקורבנות לפעול במהירות. הונאות ביטקוין ATM מתבצעות בעיקר בגלל העובדה שהעברות קריפטו הן כמעט בלתי ניתנות למעקב ולביטול, מה שמקל על הנוכלים להתחמק מאחריות.

האם ההונאה הזו בדרך לישראל?! 

לפי מומחי Experis Cyber, הסיכוי שההונאה הזו בדרך לישראל בהחלט קיים ויש להיערך בהתאם. בישראל, אמנם כספומטים של ביטקוין אינם נפוצים כמו בארה"ב, אך ישנם מספר עמדות כאלו בערים מרכזיות ולכן גם ישראלים עלולים להיות חשופים להונאות דומות. מעבר לכך, קצב ההתרחבות של כספומטים לביטקוין בעולם צומח במהירות, מה שיכול להגביר את החשיפה לסיכון גם במקומות שבהם המכשירים אינם נפוצים כיום, כמו בישראל.

לפיכך מומחי Experis Cyber ממליצים לבעלי חשבונות קריפטו או מחזיקי ביטקוין להימנע מללחוץ על קישורים או לענות לשיחות או הודעות לא צפויות בלי לבדוק תחילה את מקורן ואת אמינותן. כמו כן, אומרים בחברה לעולם אל תמהרו לפעול שכן נוכלים יוצרים תחושת דחיפות מכוונת. בדקו את המידע וייעצו לאדם שאתם סומכים עליו לפני שתעבירו כספים. חשוב לזכור, אם מישהו דורש מכם להעביר כספים דרך כספומט ביטקוין או באמצעות כרטיסי מתנה כדי להגן על חשבונכם – זוהי נורה אדומה.

x