בנק לאומי: בחירת קמלה האריס לנשיאות, עלולה להשפיע לשלילה על הביקושים לאנרגיה

גישתה של האריס מרמזת על כך שהתוכנית שלה היא לשמור את המסגרת הפיסקאלית - כוונה שאם תתממש עלולה לסכן את המידה שבה תושג בארצות הברית "נחיתה רכה" של הכלכלה. מתווה זה, במידה והאריס תבחר לנשיאות, עלול להשפיע לשלילה על הביקושים לאנרגיה

 

 

 
בחירת קמלה האריס לנשיאות  / צילום: Dreamstime, עיבוד: פאנדרבחירת קמלה האריס לנשיאות / צילום: Dreamstime, עיבוד: פאנדר
 

ד״ר גיל מיכאל בפמן, כלכלן ראשי, בנק לאומי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/09/2024

התפתחות מחיר הנפט 

בשבוע החולף, מחירי הנפט ירדו. בתחילת השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-82 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-77 דולרים לחבית מסוג WTI. בסוף השבוע החולף, מחיר הנפט היה ברמה של כ-74.5 דולרים לחבית מסוג Brent, וכ-70 דולרים לחבית מסוג WTI (ראה/י תרשים 1).


מספר גורמים עמדו ברקע לירידת מחיר הנפט בשבוע החולף. בצד הפעילות הכלכלית, נתוני שוק העבודה האמריקאי הצביעו על עלייה במספר המשרות  בחודש אוגוסט בהיקף מתון מאשר הציפיות המוקדמות. כמו כן, הירידה בשיעור האבטלה, ל-4.2% אישרה שחלק מהחולשה של שוק העבודה, בחודש יולי, נבעה מגורמים זמניים, אך עדיין לא מדובר בירידה של ממש בשיעור האבטלה. מכלול נתוני התעסוקה, מלמד כי ההאטה של שוק העבודה האמריקאי עולה בקנה אחד עם "נחיתה רכה" של הפעילות הכלכלית. לאור זאת, נראה כי ה-Fed צפוי לבצע הפחתה של 25 נקודות בסיס בהחלטת הריבית הקרובה ומחזור הפחתת הריבית צפוי להיות הדרגתי. תהליך "הנחיתה" של המשק  האמריקאי משפיע על הצפי לביקושים למוצרי אנרגיה עם הערכה לצמיחה מתונה בלבד בביקוש. 

נראה שהפלגים היריבים בלוב עשויים להיות קרובים לסיום הסכסוך המקומי. המחלוקת בלוב לגבי כהונתו של נגיד הבנק המרכזי (פירוט בהמשך) גרמה להפחתת הייצור והתפוקה בלוב, המוערכת בכ-800 אלף חביות ליום. נראה כי הסכסוך קרוב לסיום, דבר שעשוי לתרום להגדלת היצע הנפט הגלובלי, ובכך יתכן שהופחתו לחצי המחירים בשבוע החולף.

הנתונים מסין מעידים על האטה נוספת, שיתכן ותרמה לירידת מחיר הנפט בשבוע החולף. מדד מנהלי הרכש בסין, לחודש אוגוסט, ירד ונראה שבכלכלה הסינית עדיין קיימים סיכונים דיפלציונים (פירוט בהמשך). כך, רכיבי הזמנות היצוא החדשות ומחירי התפוקה מצויים במגמת ירידה. יתכן, כי פרסום הנתונים העיד על החולשה המתמשכת בביקושים המקומיים בסין, ובין היתר מציג את החולשה המתמשכת בביקושים לאנרגיה.

בעוד ששוק הנפט נהנה כרגע מביקוש עונתי של חודשי הקיץ, תנאי הביקוש האלו צפויים להיחלש לאחר שעונת השיא תסתיים. הנתונים מסין התייצבו ומדד ה-PMI לאוגוסט מצביע על כך שהמומנטום הכלכלי נשמר בחודש שעבר, עם שיפורים בתעשייה שקיזזו האטה נוספת בפעילות הבנייה. אך, עם האצה של ירידות מחירים ברמת היצרנים, נראה שהכלכלה הסינית עדיין בסיכון של גלישה לדפלציה. רכיב הזמנות הייצוא החדשות ירד מ-49.5 ל-49.0 בחודש שעבר, ורכיב מחירי התפוקה ירד לשפל של 14 חודשים, לרמה של 45.8. אלו מצביעים על כך שהדפלציה במחירי היצרנים העמיקה, זאת על רקע כושר יצור עודף. בסך הכול, מדד ה-PMI הממוצע ירד במקצת מ-50.7 ל-50.6, ירידה שהינה עקבית עם סביבת צמיחה מתונה. נראה שהגידול בתמיכה מהמדיניות הכלכלית, מאז יולי, הצליח לייצב את הצמיחה בסין. המומנטום המקומי עשוי להשתפר במקצת בטווח הקרוב, בהתחשב בכך שההוצאות הפיסקליות יתגברו עוד. מנגד, הסיכונים ליצוא הולכים וגוברים והירידה המבנית בפעילות הבנייה צפויה להימשך שנים רבות.

מנגד, מספר גורמים תרמו לקיזוז הירידה במחיר הנפט בשבוע החולף, והם: מלאי הנפט המסחרי בארצות הברית, שירד בשבוע החולף. הקיטון במלאי עמד על כ-6.9 מיליון חביות, כמות שמדגישה את עוצמת הביקוש העונתי לנפט. בנוסף לכך, שיעור הניצולת של בתי הזיקוק מצוי עדיין בסביבה גבוהה של מעל ל-93%. 

קבוצת OPEC+ דוחה את ביטול קיצוצי הייצור, שעליהם הוחלט עוד בנובמבר 2023, מאוקטובר לדצמבר 2024. מדובר באי-הגדלת הייצור בכ-180 אלף חביות ליום. אך למרות ההודעה על ביטול אי-ההגדלה, נראה כי לא היה בהודעה של OPEC מספיק על מנת לתרום לעליית מחיר הנפט. נדגיש, כי תהליכי דה-קרבוניזציה, מאיימים על המעמד הגלובלי של OPEC כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה. יתכן, כי המשך ירידת מחיר הנפט, עשויה אף לתרום להגדלת הייצור של הקבוצה. זאת על מנת להגדיל את הפדיון ממכירת נפט (כמות כפול מכיר). אם כי עתודות הנפט עשויות להיפגע, ולכן OPEC עשויה לבחון את היותה שחקנית לטווח הקצר או הארוך.

התוכנית לטווח הארוך יותר הינה עדיין ביטול קיצוצי הייצור, בהיקף של כ-2.2 מיליון חביות ליום, כפי שנקבע עוד בחודש נובמבר 2023. התוכנית החדשה של קבוצת OPEC+ הינה דחייה של ביטול הקיצוצים, מחודש אוקטובר לחודש דצמבר 2024. אך, חלק מהתחזיות מצביעות על גידול בעודף ההיצע של נפט בשנת 2025, זאת תוך שצריכת הדלק איננה צפויה לגדול בהרבה. יתכן, כי המהלך העדכני של קבוצת OPEC+ ידחה עוד, זאת בעקבות הגדלת התפוקה המתמשכת של מדינות כמו ארצות הברית, גינאה, ברזיל וקנדה. 

הביקוש וההיצע הגלובליים

מלאי הנפט המסחרי של ארצות הברית ירד בשבוע שהסתיים ב-30 באוגוסט 2024 בכ-6.9 מיליון חביות, לרמה של כ-418 מיליון חביות. מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארצות הברית, מצוי ברמה שהינה נמוכה בכ-5% ביחס לממוצע של חמש השנים האחרונות בתקופה זו של השנה. תשומות בתי הזיקוק של נפט גולמי בארצות הברית, עמדו בממוצע על כ-16.9 מיליון חביות ליום במהלך השבוע שהסתיים ב-30 באוגוסט 2024, כ-36 אלף חביות ליום יותר מהממוצע של השבוע הקודם. בהתאם לכך, בתי הזיקוק פעלו ב-93.3% מיכולת ההפעלה שלהם, שיעור זהה לשיעור הניצולת בשבוע שקדם לו. 


יבוא הנפט הגולמי של ארצות הברית ירד בכ-768 אלף חביות ליום, ועמד בממוצע על כ-5.8 מיליון חביות ליום, נכון לשבוע שהסתיים ב-30 באוגוסט 2024, ובמהלך ארבעת השבועות האחרונים, יבוא הנפט הגולמי עמד בממוצע על כ-6.3 מיליון חביות ליום, כ-8% פחות מהתקופה המקבילה בשנה הקודמת. במקביל, היצוא של נפט גולמי עלה בכ-85 אלף חביות ליום, לרמה של כ-3.8 מיליון חביות. כך, היבוא נטו של נפט גולמי לארצות הברית ירד בכ-853 אלף חביות ליום, לכ-2 מיליון חביות ביום. סך מוצרי הנפט שסופקו בארבעת השבועות האחרונים עמד בממוצע על כ-20.8 מיליון חביות ליום. ירידה של 1.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך מוצרי הבנזין שסופקו בארבעת השבועות האחרונים עמד על 9.1 מיליון חביות ליום, עלייה של 0.9% בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. כמות הדלק הסילוני שסופקה, בארבעת השבועות, האחרונים עלתה ב-2.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.  

בארצות הברית קיים מאבק על הפקת הנפט במפרץ מקסיקו, כאשר הרגולטורים בארצות הברית פועלים בכדי לחדש ולחזק את ההנחיות להגנה על מינים בסכנת הכחדה. מדובר בצעדי רגולציה שיכולים להשפיע על כ-15% מההפקה של נפט גולמי בארצות הברית. לממשלת ארצות הברית יש עד ה-20/12 בכדי להביא לבית המשפט ממצאים וניתוח שיצדיקו את הכבדת הרגולציה. אם הרגולטורים לא יסיימו עד מועד זה, ובתי המשפט והקונגרס לא יתערבו לשם מתן ארכה, פעילויות הנפט והגז, אשר קיימות באזור זה, עלולות להיפסק.

הביקוש לאנרגיה והרכב תמהיל האנרגיה צפויים להיות מושפעים מהפעילות הכלכלית של הממשל הבא. הפעילות תושפע, בין היתר, מצעדי מדיניות המיסוי. זאת, כאשר המתמודדת קמלה האריס תומכת בהצעות להעלאת מיסים על עסקים, כולל העלאת מס החברות מ-21% ל-28%, העלאת מיסים על בעלי הכנסה גבוהה, שיכללו שיעורי מס הכנסה ומס רווחי הון גבוהים יותר, כולל על רווחים לא ממומשים. גישתה של האריס מרמזת על כך שהתוכנית שלה היא לשמור את המסגרת הפיסקאלית, כוונה שאם תתממש עלולה לסכן את המידה שבה תושג בארצות הברית "נחיתה רכה" של הכלכלה. מתווה זה, במידה והאריס תבחר לנשיאות, עלול להשפיע לשלילה על הביקושים לאנרגיה. מעבר לסוגיות המיסוי, אחד ההיבטים החשובים מבחינה כלכלית הוא נושא ההגירה לארצות הברית. מספר המהגרים עלה מאוד, כאשר רובם בלתי חוקיים. 

העלייה בהגירה לארה"ב תרמה להגברת הביקוש וההיצע המצרפי כאחד ואלו משפיעים על הביקוש וגם על ההיצע של אנרגיה. למרות שאין אומדן כמותי טוב, מכיוון שמהגרים אלה לא מופיעים בסקרים הרשמיים, אשר משמשים להערכת תעסוקה והכנסה, נראה שמדובר בהגירה של כ-2.5 מיליון אנשים לשנה בשנים האחרונות, פי חמישה בערך מהממוצע שלפני הקורונה. תוכניתו של דונלד טראמפ היא לצמצם מאוד את ההגירה, דבר שעלול להתגלות כהתפתחות בעייתית למשק האמריקאי, על ידי פגיעה בהיצע העבודה, במיוחד במקצועות מסוימים. 

בניגוד לטראמפ, הצו של הנשיא ג'ו ביידן, שמגביל את היכולת לבקש מקלט בארצות הברית, לצד פיקוח הדוק יותר גם בצד המקסיקני של הגבול, כבר מעכב במידה מסוימת את הזרימה פנימה של מהגרים לא חוקיים. להבדיל, תוכניתו של דונלד טראמפ היא לגרש בכוח מהגרים בלתי חוקיים, שכבר נמצאים בשטחי ארצות הברית, תוך כדי צמצום היצע העבודה ולחץ כלפי מטה על שיעור האטבלה. זאת, תוך כדי הגברת לחצי המחירים ופגיעה בפעילות הכלכלית וגם תוך כדי השפעה על הביקוש לאנרגיה.

יצוא הנפט של רוסיה ירד, זאת על רקע עבודות תחזוקה בשדה הארקטי של רוסיה. כמות הנפט הגולמי הממוצעת של ארבעת השבועות האחרונים ירדה ל-3.16 מיליון חביות ליום בשבוע. ירידה של כ-90 אלף חביות ליום, עד ל-1 לספטמבר 2024, בהשוואה לתקופה הקודמת. המשלוחים מהשדה הארקטי, שהינו סמוך לחוף, נעצרו באמצע אוגוסט לצרכי תחזוקה, זאת בדומה לשנה שעברה. הירידה בתפוקה הגיעה לפני החלטות ב-OPEC+ בנושא מגבלות התפוקה. הפחתת הייצור מהווה קיום של חלק מן ההתחייבויות של רוסיה לקצץ בתפוקה בכדי לפצות על הפקה מעל ליעד שהוגדר על ידי קבוצת OPEC+ מוקדם יותר השנה. סגן ראש הממשלה, אלכסנדר נובאק, אמר שרוסיה תעמוד ביעד התפוקה של OPEC+ עד לסוף אוגוסט, ונראה שהאטת הפעילות תורמת לאמירותיו. 

לאחר יציאת המשלוחים הראשונים במכליות, שאושרו על ידי ארצות הברית, ונמסרו בהצלחה לסין, רוסיה חזרה להיות הרבה יותר פעילה בהחזרת הספינות לעבודה. כ-11 משלוחים של מוצרי נפט גולמיים ומזוקקים מצויים כרגע על ספינות שהן ברשימה השחורה של ארצות הברית, בריטניה או האיחוד האירופי. 6 מתוך 11 הספינות התווספו לרשימה בחודש אוגוסט.

לוב השעתה את יצוא הנפט מחמישה נמלים מזרחיים, בעוד שהתפוקה של המדינה ירדה עוד יותר על רקע קיפאון הולך וגובר לגבי השליטה בבנק המרכזי. הממשלה הורתה על הפסקת פעולות העמסת נפט במספר נמלים, שלהם קיבולת משולבת של כ-800 אלף חביות ביום. לוב, שהינה חברה בארגון OPEC, מחולקת בין ממשלות מזרח ומערב, בעקבות מאבק כוחות ממושך בעשור האחרון. תפוקת הנפט ירדה בשבוע החולף לפחות מ-450 אלף חביות ליום, זאת מאז שהודיעו הרשויות במזרח, ב-26 באוגוסט על עצירת הייצור והיצוא. הפסקת הטעינה בנמלים מגיעה לאחר שממשלת המערב פעלה להחליף את נגיד הבנק המרכזי, סאדיק אל-כביר, בעל ברית של מזרח לוב. הנגיד סירב להתפטר מתפקידו ברשות המוניטרית, שמנהלת מיליארד דולרים של כספי נפט. 

משק הגז הטבעי 

מחיר הגז הטבעי (Henry Hub) בארצות הברית, נכון ל-06/09/2024, היה כ-2.27 דולרים ל-MMBtu, עלייה של כ-13 סנט מהמחיר שהיה בתחילת השבוע החולף (ראה/י תרשים 2). עליית המחיר בשבוע החולף נבעה, בין היתר, על רקע עלייה באספקה למתקני ייצוא LNG, לצד תפוקה נמוכה יותר. 


מלאי הגז בארצות הברית עלה ב-13 Bcf לרמה של 3,347 Bcf, נכון לשבוע שהסתיים ב-30/08/2024. מלאי הגז בארצות הברית מצוי כ-6.6% מעל רמת המלאי אשתקד, וכ-10.7% מעל רמת המלאי הממוצעת לשבוע זה ב-5 השנים האחרונות. נכון ל-04/09/2024, צריכת הגז בארצות הברית ירדה ב-3.8% (2.9 Bcf/d). צריכת הגז, לייצור חשמל, ירדה בכ-5.4% בשבוע שהסתיים ב-04/09/2024. גם צריכת הגז במגזרי המגורים והמסחר ירדה בשבוע שהסתיים ב-04/09/2024 ב-6.2%. במקביל, אספקת הגז בארצות הברית ירדה בכ-0.7% בשבוע שהסתיים ב-04/09/2024, ביחס  לשבוע שקדם. זאת לצד ירידה של 4.8% ביבוא הגז, מקנדה לארצות הברית, בשבוע שהסתיים ב-04/09/2024, ביחס לשבוע שקדם. 


באירופה, מחיר הגז הטבעי, TTF, התאפיין בירידה בשבוע החולף. כך, מחיר הגז הטבעי באירופה עמד על כ-36.2 אירו למגה-וואט/שעה, נכון ל-06/09/2024. יתכן כי הירידה במחיר הגז באירופה נובעת, בין היתר, מביקוש נמוך יותר למיזוג אוויר. זאת, כתוצאה מתחזיות מזג אוויר קריר יותר בימים הקרובים. מלאי הגז הטבעי בגרמניה עלה השבוע, ועמד על כ-95% מסך הקיבולת, גם באיטליה מלאי הגז הטבעי עלה ועמד על כ-94% מהקיבולת המקסימלית (ראה תרשים 3). בעקבות המלחמה באוקראינה, מדיניות מלאי הגז השתנתה והיעד הוא לרמות מלאי גבוהות יותר מאשר בעבר וזאת בכל עונות השנה. מלאי הגז באירופה מצוי ברמות גבוהות, דבר שעשוי לתרום להפחתת מחיר הגז באירופה.

על פי תמחור השוק, מחירי הגז הטבעי בארה"ב צפויים לעלות ולפי חוזי הפרוורד, מחיר Henry Hub יעבור את ה-3 דולרים ל-MMBtu במהלך הרביע הרביעי של השנה הנוכחית, אך צפוי לרדת המעט בתחילת השנה הבאה. באירופה, לפי חוזי הפרוורד, מחיר הגז הטבעי, TTF, יחצה את רמת ה-39 אירו למגה-וואט/שעה החל מהרביע הרביעי לשנת 2024. פעילויות תחזוקה ו/או השפעות מזג האוויר העתידיות, כתוצאה מההתחממות הגלובלית ו/או רפורמות כלכליות בשווקי האנרגיה באירופה, יכולות להוביל לתנודתיות במחירים. גם מידת אי-הוודאות הגאו-פוליטית תשחק תפקיד בקביעת מחירי הגז באירופה ובפרט החשש מפני הסלמה במצב הביטחוני במזרח התיכון. 

הצפי לטווח הקצר והבינוני 

בטווח המיידי, נראה שהסלמה ביטחונית רחבה עלולה גם להביא לחשש מפני חסימת מיצרי הורמוז, אשר בהם עוברים כ-20% מסך תפוקת הנפט הגלובלית. במבט קדימה לטווח הקצר, מחיר הנפט מסוג WTI יושפע בצורה חלשה יחסית מהנושא הגאופוליטי מאשר סוגי נפט אחרים.  החששות של OPEC+ לגבי האצת תהליכי הדה-קרבוניזציה צפויים לתרום לאסטרטגיה שמטרתה ליצור מצב שבו המעבר לאנרגיות מתחדשות יהיה פחות כדאי. קבוצת OPEC+ צפויה להתמקד בשימור מעמדה העתידי כשחקנית מרכזית בתחום האנרגיה ולשנות את יחס המחירים בין נפט גולמי לבין מוצרי אנרגיה מתחדשת. בסופו של דבר, נראה כי הקבוצה תגדיל את התפוקה, אך ככל הנראה שלא לפני סוף 2024. במידה וכך יהיה, הדבר יתרום לירידה נוספת במחיר הנפט.

במבט לטווח ארוך יותר, אך בצורה מתמידה, תהליכי דה-קרבוניזציה גלובליים תורמים לירידת הביקוש לנפט גולמי. נתוני יבוא הנפט של סין, בחודשים האחרונים, מעידים על ירידת הביקוש לנפט, זאת כתוצאה ממעבר לאנרגיות מתחדשות, לצד משקל רב יותר של שימוש בגז טבעי. נראה שהתבססות תהליכי דה-קרבוניזציה תורמים להאטת הביקוש לנפט גולמי ויעמדו ברקע לירידת מחיר הנפט.

x