קרנות 70-30 ליגת FUNDER: הקרן המובילה באוגוסט טסה 2.01%+

קרנות 70-30 ליגת פאנדר אוגוסט 2024 - כל הקרנות הניבו תשואות נהדרות וחלקן אף הגדילו את ההון המנוהל; הקרן המובילה החודש השיאה 2.01%; העליות החזקות בוול סטריט התגברו על הקושי המקומי

 

 

 
קרנות 70-30 /  תמונה: Dreamstimeקרנות 70-30 / תמונה: Dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/09/2024

חודש אוגוסט היה חודש מצוין לרוב רובן של הקרנות הנסקרות כאן. מזווית התשואות, ומזווית גידול ההון של הקרנות, הנתונים היו טובים ולעיתים טובים מאוד. הבעיה הקטנה היא שזה לווה בעלייה בתנודתיות וזה עניין שהמשקיע הישראלי לא כל כך אוהב. נזכור שרוב רובו של חודש אוגוסט עבר בעולם עם עליות מדהימות שמחקו לכל עניין ודבר את הירידות שקרו באמצע יולי עד תחילת אוגוסט.

הקרן הטובה ביותר החודש: מגדל עם עלייה של 2.01%

לכן, אין זה פלא גדול שראינו תשואות די מדהימות החודש. גם כאשר לוקחים בחשבון את האספקט המקומי שמתבטא בעיקר בהשפעת המלחמה ותוצאות הלוואי שלה, היה זה חודש אוגוסט מופלא עבור שוק המניות הישראלי. מספיק לומר שהקרן הטובה ביותר החודש הייתה זו של מגדל עם עלייה של 2.01%. הקרן הגרועה ביותר הייתה זו של מיטב עם 1.04%. אגב, 1.04% זה די הרבה לחודש בודד. כל זה במבנה של עד 30% מניות בלבד.

חלק מהעלייה בהון בוודאי נובעת מהעלייה בשווי נכסי הקרנות אבל אנו רואים היטב את הגיוסים שקורים, ויש חלק לא קטן מהעליות בהון המנוהל שמגיע מאותם גיוסים מוצלחים. סדר הקרנות על פי גודל לא שונה אבל, חייבים לציין שראינו שינוי די מדהים בקרן אחת, של הראל, עם ירידה של 23.19% בהון. וכך נסכם ונאמר שחודש אוגוסט היה מופלא תשואתית, הצליח לנפח קצת את ההון המנוהל של רוב הקרנות, עם עלייה קטנה עד בינונית של התנודתיות החשובה כל כך בעיני.

תשואות הקרנות



כפי שניתן לראות בטבלה, התשואות החיוביות של חודש אוגוסט נמצאות בכל הקרנות כולן. כאמור, בתחום שבין 2.01% (מגדל) ו-1.04% (מיטב), כאשר הממוצע של הטבלה הוא 1.51% ואותו מכים 4 קרנות מבין ה-9 שלפניכם. כל הירוק הזה מתווסף לביצועים נהדרים בכל הטווחים:

מתחילת השנה, פסטרנק מובילה עם 8.71%, כאשר הממוצע עומד על 6.58%, וזה מתכתב ליכולות של החברה בטווח הארוך מאוד, של ה-3 שנים, שבו היא גם מובילה עם 14.49% מול ממוצע של 10.28%. הפרש של כמעט 40%!  בטווחים הבינוניים של שנה ושנתיים, קסם אקטיב הינה החזקה ביותר עם 11.13% ו-12.02% בהתאמה, כאשר ההפרש בין תשואות אלו והממוצעים המתאימים לא גדולים במיוחד (9.22%, 10.22%). אציין שמיטב הייתה הגרועה החודש (1.04%), ויש לומר שהיא אינה מתאפיינת בביצועים טובים באף טווח, כאשר משווים אותם לממוצעים. בטווח הארוך מאוד של ה-3 שנים, נציין את ילין לפידות כאחרונה, עם 7.39% בלבד. כמעט חצי מהמובילה (!).

הנה השוואות גראפיות המציגות את המספרים בצורה ויזואלית:







נתוני הקרנות והחשיפות




כמו שכתבתי לעיל, התשואות היפות היו גם מלוות בגידול בהון המנוהל, ברוב הקרנות. היוצאות מהכלל הזה היו הקרן של ילין לפידות, זו של אי-בי-אי, ובוודאי זו של הראל, אשר בה קרה משהו מיוחד עם ירידה של 23.19%- לעומת החודש הקודם. למרות זאת, התוספות לא היו משמעותיות, חוץ מזה שבקרן של פסטרנק, עם גידול של 2.49% שבולט מול המספרים האחרים.

אי-בי-אי ממשיכה להיות הקרן היקרה מבין כל הקרנות המוצגות, עם דמי ניהול של 0.89%, למרות שהיא אינה בולטת במיוחד בביצועיה מול המובילות השונות. כאמור לעיל, הדבר שבלט הכי הרבה החודש הייתה אחידות העלייה של סטיות התקן (תנודתיות) של הקרנות: עליות שבין 14.93% (מגדל) ו-2.08% (ילין לפידות). ויש הרבה מאוד שקרובות ל-10% תוספת (מלמעלה ומלמטה).

מה קרה כאן? אני משער שההלוך ושוב של המדדים (ירדו ואח"כ עלו) גרמו לשינוי המעניין, והקצת ייחודי בחודש זה. כמו תמיד נזכיר שהחשיפות המוצגות כאן מגיעות באיחור של חודשיים (30-06) אבל שניתן בהחלט ללמוד מהן כיוון מחשבה: ביוני 2024, כל הקרנות הקטינו חשיפה מנייתית, הגדילו את החשיפה למט"ח (חו"ל), חוץ מאשר הקרן של פסטרנק אשר דווקא הקטינה אותו ב-25.13%!

כמו כן, הייתה יציבות יחסית באחזקות האג"ח חוץ מאשר בקרן של קסם אקטיב, שבה ראינו ירידה די גדולה באחזקה של סוג זה של נכסים פיננסיים. כל הקרנות עדיין דוגלות באגרות חוב עם מח"מ בינוני של בין 3-4 שנים, כאשר חלק די מכובד מהן נמצאות עם ממוצע דירוג נמוך למדי (הרבה מאוד B...). הערה: נתוני החשיפות של הקרן של אלטשולר-שחם חסרים בזמן פרסום כתבה זו. ברגע שיהיו נעדכן.

לסיכום נאמר:
חודש אוגוסט היה מצוין ללקוחות, ומנהלי הקרנות נהנו גם מעלייה בהון המנוהל. ה-V שקרה בשוק המניות בארה"ב עזר מאוד להגיע לתוצאה הזו, ואצלנו, למרות כל צרותינו הסביבתיות, נהנינו גם מאותו היפוך כיוון דרמטי. החלק האג"חי תרם גם הוא, כאשר הורדת הריבית של הפד מאיצה את החיזוי לתשואות אג"ח נמוכות, ועל ידי כך למחיר עולה שלהן. כל זה למרות שבנק ישראל עדיין נמנע מלהיכנס לתלם שקבע הפד. נראה שחודש ספטמבר לא היה כזה נדיב...

כמו כל חודש נאמר מחדש:
הבה נרחיב במקצת על הכללים שעל פיהם אנו החלטנו על אוסף הקרנות הספציפי. ראשית, נציין שאנו עוסקים במעקב אחרי הקרנות האלו, קרנות ה-30-70, מאז נובמבר 2021, עם השינויים שצייננו מעלה, והנה ההיגיון לשואלים על כללי הבחירה:

1) דרגנו את החברות המנהלות על פי היקף הנכסים הגדול ביותר בקרנות מסורתיות.
2) בחרנו קרן אחת מכל חברה, בקטגוריה עד 30% מניות באג״ח כללי בארץ.
3) הקרן הייתה צריכה להיות עם וותק של לפחות שנה, כאשר רצוי יותר משנתיים.
4) ניהול התיק בקרן הוא "נטו" של 30-70, ולא כעוקב תיק בנקאי, או אחר.
5) אנו מנסים לעקוב אחרי קרנות עם מעל 100 מיליון שקלים בהון המנוהל.
x