ההסטוריה מראה שלכל מועדון אקסקלוסיבי בשוק ההון יש דלת מסתובבת

לא בטוח שעשר החברות המובילות של היום לפי שווי שוק יצליחו לשמור על מקומן לנצח, מובילי המדדים משתנים עם הזמן. חדשנות, הפרעות ותחרות משנים את הדינמיקה בשווקים

 

 

 
המופלאות לא יחזיקו למעלה לנצח / צילום: Dreamstimeהמופלאות לא יחזיקו למעלה לנצח / צילום: Dreamstime
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/09/2024

החברות הגדולות ביותר לפי שווי שוק לא יחזיקו את הכתר לנצח. ההסטוריה מראה שלכל מועדון אקסקלוסיבי בשוק ההון יש דלת מסתובבת. למשל, דברים כמו חדשנות, שיבושים ותחרות גורמים לדברים להשתנות – חלק מהחברות יוצאות החוצה וחדשות נכנסות פנימה. אמנם אפשר לנסות לחזות איזה עסקים יתפסו את עשרת המקומות הראשונים, נגיד בעוד עשר שנים מהיום, אבל כנראה שלא נגיע לתוצאות מדויקות. אז לחילופין, מה שאפשר לעשות זה לאמץ גישת השקעה פשוטה שדיי מבטיחה תשואות, לא משנה איזה שינויים נמצאים באופק.

נתחיל בתיאור קצר של המועדון הנוכחי...

בימים אלה, כולנו מבינים שמדובר בקבוצה עתירת טכנולוגיה, בראשות אפל ומיקרוסופט שכן שבעת המופלאות שולטת בשוק, וזה בעיקר בזכות עליית הטכנולוגיה והבינה המלאכותית עם חברות כמו  אנבידיה   ו- TSMC.

שש החברות העולמיות המובילות לפי שווי שוק מקור TradingView

כדי לחדד את ההבנה, שווה להעיף מבט אחורנית לעבר: 

החברות המובילות בשווקים מתחלפות עם הזמן. אף אחת מהחברות החזקות ביותר משנת 1980 לא תופסת מקום בעשירייה הראשונה של היום. למשל, הנתונים מראים שבשנת 1980, מי שעמדו בראש הרשימה היו חברות שקשורות לאנרגיה. התפיסה בזמנו הייתה שהעתודות העולמיות מתקרבות לשיא שלהן ובקרוב יתחילו לרדת - משהו שהתברר כשגוי.

דוגמא נוספת: עד 1990 חברות יפניות היוו שמונה מתוך עשרת הגדולים והתפיסה בזמנו הייתה שיפן  בקרוב עלולה לכבוש את העולם. גם זה התברר כטעות.

דוגמא נוספת: עד שנת 2000 הגיעה בועת הטכנולוגיה, המדיה והטלקום, ומיקרוסופט נכנסה לרשימה, יחד עם אינטל. עד שהגענו לשנת 2010, כל מיני חברות סיניות עלו בפופולריות וכולם אמרו שסין מוכנה "להשתלט על העולם" - שוב טעות. בתקופה זו גם אפל נכנסה לרשימה המובחרת בפעם הראשונה. ועד שנת 2020, מניות הטכנולוגיה בארה"ב היו החמישיה המובילה - כל אחת עם שווי שוק גבוהים מאד.

אוקיי, אז מה מניע חברה למעלה או למטה?

החלק המסובך הוא שאי אפשר לצפות בצורה מדוייקת את ההתרחשויות לפני שהן קורות בפועל. זה לרוב מגיע בגלל איזה איום חדש או הפרעה שאנשים לא ראו באופק . במקרה של יפן וסין, למשל, משבר פיננסי חמור ערער את הדומיננטיות שחשבו שתהיה להן.

חברות יכולות להיראות בלתי מנוצחות אבל שיבוש ותחרות יכולים לשנות את הדינמיקה בשוק. והשינויים האלה מסוגלים לעשות הרבה יותר מאשר להקטין את הרווחים של אותן חברות מובילות ומעשה, הם יכולים לזעזע את היסודות שלהם באופן מאד משמעותי. 

לפני כמעט 100 שנה, כלכלן מוכר בשם שומפטר טען שמה שצריך כדי להישאר בפסגה זה להיות חברה גדולה שיש לה את הכסף להשקיע במחקר ופיתוח מוצרים ושירותים חדשים, וגם יכולת לספק אותם ללקוחות בזול יותר מהאחרות. בתקופתו, המחשב הנייד והסלולרי עדיין לא הומצאו - אבל ההשקפה שלו שהיא אמנם עתיקת יומין - עדיין מחזיקה. התפיסה שלו גם עוזרת להסביר את המעמד הבלתי מנוצח לכאורה של חברות הביג טק ושבעת המופלאות. הגודל העצום שלהן והרווחים הגבוהים מאפשרים לחברות הללו להשקיע מאות מיליארדי דולרים במחקר ופיתוח, בבניית התשתית שלהם, בחיזוק מיצוב השוק שלהם ובהרחקת חברות יריבות פוטנציאליות. נכון להיום, קשה לדמיין מתחרות חדשות שיצליחו בקרוב לפגוע ברצינות בנתחי השוק שלהם, ומשקיעים רבים גם מאמינים שזה הולך להישאר כך עוד הרבה זמן. אבל יחד עם זאת, זיכרו שאנשים אמרו דברים דומים על IBM ו-ExxonMobil, ושניהם איבדו את המקום המוביל שהן היו בו. בדומה לכך, מעטים ראו את הפוטנציאל של אנבידיה להצטרף למועדון של 3 טריליון דולר. ויש דוגמאות נוספות..

היכן ההזדמנות?

השקעה פסיבית יכולה לספק חשיפה עם עלות נמוכה לכל מיני מגמות בשווקים בעולם. השקעה פסיבית יכולה להיות המפתח למי שרוצה לשמור על התיק מעודכן בשינויים האחרונים מבלי לעשות יותר מדי. למשל, אפשר לשקול להחזיק בתעודת הסל SPDR S&P 500 (טיקר: SPY) שכידוע, עוקבת אחרי ה-S&P 500. ובכל הקשור לחברות הגדולות שנמצאות מחוץ לארה"ב, תעודת הסל Vanguard Total International Stock (VXUS) יכולה להיות רלוונטית. ההחזקות המובילות שלה הן TSMC TSMC, NovoNordisk, ASML, Samsung Electronics, Tencent, Nestle,  ו- AstraZeneca - כך שיש לה הרבה חשיפה לבינה מלאכותית ולכל מיני טרנדים נוספים. הן עוברות התאמות פעמיים בשנה, כך שכחברה כלשהי עולה, היא קונה יותר. או כשחברה כלשהי מתגלה כמשהו יותר טרנדי ושווי השוק שלה יורד, היא מצמצמת את ההחזקה שלה - כך שלא תישאר עם פוזיציה גדולה בהפסד.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x