אירופה: אזורים מועדפים לעסקים ופרישה ומה קרה בבריטניה?

מדינות מסוימות באירופה מושכות קבוצה מגוונת של אנשי מקצוע, עובדים וגמלאים. מה מציעות מדינות אלו, ומהם היתרונות של רילוקיישן לשם?!

 

 

 
דן דוברי, צילום: אפי יוספידן דוברי, צילום: אפי יוספי
 

דן דוברי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/09/2024

בעוד שארצות הברית, קנדה ואוסטרליה ממשיכות להיות יעדים עיקריים לעסקים ולפרישה, ספרד, פורטוגל, גרמניה ושוויץ זוכות גם הן להערכה רבה. בנוסף, מדינות אחרות באירופה מושכות קבוצה מגוונת של אנשי מקצוע, עובדים וגמלאים. מה מציעות מדינות אלו, ומה היתרונות של רילוקיישן לשם?

המדינות הטובות ביותר באירופה להשקעות זרות ורילוקיישן בשנת 2024

אירופה ממשיכה לרתק כיעד חלומי לעסקים ולפרישה, ומושכת אליה אנשים מתוך היבשת ומחוצה לה עם ההזדמנויות המבטיחות שלה. בעוד אירופה מתמודדת עם אוכלוסייה מזדקנת, האזור מחפש באופן פעיל למשוך כישרונות ועסקים זרים, במטרה לחלוק במגזר הפרישה הרווחי שיש לו פוטנציאל להמריץ כלכלות.

קפריסין, מלטה, שוויץ, גרמניה, הולנד, ספרד ונורבגיה זוכות לשבחים כמדינות האירופיות הטובות ביותר לגולים. כוח המשיכה שלהם טמון בכלכלות התוססות שלהם, הזדמנויות עסקיות, אקלים נעים, מערכות בריאות מצוינות ומחויבות חזקה לקיימות סביבתית.

המדינות הטובות ביותר עבור גמלאים

רק חמש מדינות אירופיות מופיעות בין היעדים המובילים לגמלאים: קפריסין, מלטה, פורטוגל, ספרד ויוון. מדינות אלה מתחרות על המקומות הראשונים עם מרוקו, תאילנד, סנגל, תוניסיה, קוסטה ריקה ומאוריציוס.

היתרונות של מדינות גולים פופולריות

היתרונות של המדינות המועדפות ביותר באירופה לגולים הם מגוונים ומותאמים לדמוגרפיה שונה. גמלאים, למשל, נותנים עדיפות לאקלים, איכות חיים, שירותי בריאות וקלות גישה לפנסיה, ומחפשים מקומות שמציעים אורח חיים שליו ולא הזדמנויות עסקיות. בינתיים, משפחות צעירות נמשכות לאזורים עם מערכות חינוך חזקות, מדיניות חופשת לידה נדיבה ושירותי תמיכה משפחתיים מקיפים.

מה קרה לבריטניה? 

המשיכה של בריטניה כיעד להשקעות זרות ופרישה חוותה כמה שינויים בשנים האחרונות. גורמים כמו הברקזיט, ביטול מעמד ה Non Dom, שינויים במדיניות ההגירה ואי ודאות כלכלית השפיעו על התפיסות. עם זאת, בריטניה עדיין מציעה יתרונות רבים:

1. מגזר פיננסי חזק: לונדון נותרה מרכז פיננסי עולמי, המושך עסקים ומשקיעים.

2. שירותי בריאות באיכות גבוהה: ה- NHS מספק שירותי בריאות מקיפים.

3. עושר תרבותי: בריטניה מתגאה במורשת תרבותית עשירה, קהילות מגוונות וערים תוססות.

4. השכלה: אוניברסיטאות ומוסדות חינוך בעלי שם עולמי ממשיכים למשוך אנשי מקצוע.

5. תשתיות: קישורי תחבורה מעולים ותשתיות תומכות בפעילות העסקית ובאיכות החיים.

למרות האתגרים, בריטניה ממשיכה להיות אופציה בת קיימא להשקעה ופרישה, ומציעה שילוב של הזדמנויות ורמת חיים גבוהה. 

מגמת עזיבת בריטניה 

מגמת היציאה מבריטניה בקרב גולים ומשקיעים זרים מונעת במידה רבה על ידי שינויים אחרונים בחוקי המס וביטול מעמד המס שאינו מקומי (non-dom). להלן הגורמים המרכזיים התורמים למגמה זו:

1. ביטול מעמד Non-Dom: ממשלת בריטניה הודיעה על סיום מעמד המס non-Dom, אשר איפשר בעבר לאנשים שהיו תושבי בריטניה אך לא התגוררו בבריטניה לשלם מס רק על הכנסותיהם ורווחיהם בבריטניה, ועל הכנסות ורווחים זרים רק כאשר הם הובאו לבריטניה. שינוי זה אמור להיכנס לתוקף החל מאפריל 2025, ולהחליף את משטר ה-non-dom במערכת מס חדשה מבוססת תושבות.

2. נטל מס מוגבר: משטר המס החדש יטיל נטל מס גבוה יותר על אזרחים זרים המתגוררים בבריטניה, שכן כעת הם ימוסו על הכנסותיהם ורווחיהם ברחבי העולם. זה הוביל רבים שאינם דומים לשקול מחדש את תושבותם בבריטניה.

3. השפעה כלכלית: מחקרים מצביעים על כך שכמעט שני שלישים מהלא-דום מתכננים לעזוב את בריטניה בשנתיים הקרובות בשל שינויים אלה. לעזיבה זו עשויות להיות השלכות כלכליות משמעותיות, שעשויות להפחית את ההכנסות ממסים ואת תזרימי ההשקעות שאינם דומים תורמים לכלכלת בריטניה.

4. אי-ודאות ותכנון: חוסר הוודאות סביב חוקי המס החדשים, ויישומם, הניע רבים שאינם דום לחפש תחומי שיפוט מס נוחים יותר. מדינות עם משטרי מס יציבים וצפויים יותר הופכות אטרקטיביות יותר ויותר עבור אנשים אלה.

בסך הכל, השילוב של גורמים אלה מניע מגמה בולטת של גולים ומשקיעים זרים לעזוב את בריטניה בחיפוש אחר סביבות מס נוחות יותר.

שוויון מגדרי

שוויון מגדרי נותר נושא קריטי ברחבי מדינות אירופה, כאשר נשים גולות מחפשות קריירות בינלאומיות הקשובות במיוחד לקידום זכויות נשים. על פי Eurostat, לוקסמבורג בולטת באופן ייחודי עם פער שכר מגדרי שלילי של 0.2%-. מדינות אחרות מציגות דרגות שונות של פערי שכר: בלגיה עם 5%, ספרד עם 8.9%, שוודיה עם 11.2%, פורטוגל עם 11.9%, הולנד עם 13.5%, דנמרק עם 14.2%, פינלנד עם 16.5% וגרמניה עם 17.6%.

מחקרים מקיפים הבוחנים פערי שכר, תנאי מחיה, שיעורי פשיעה ויוזמות הכללה מציבים את דנמרק, שוויץ, שוודיה ופינלנד בראש הרשימה כמדינות המועדפות ביותר לנשים לחיות באירופה. עם זאת, הערכות אלה מתעלמות לעתים קרובות מהשפעתה של מדיניות הגירה מגבילה, המשפיעה באופן משמעותי על תוכניות לעבור לחו"ל.

חשיבות האקלים לגמלאים

האקלים הוא גורם מכריע עבור גמלאים שוקלים לעבור למדינה זרה. בניסיון לברוח ממזג אוויר קודר, הם נמשכים ליעדים הידועים בשמיים ובנופים שטופי השמש שלהם. מדינות דרום אירופה כמו פורטוגל, ספרד ויוון פופולריות, ומציעות נוף יפהפה ותנאי חיים נוחים. איטליה והאזורים הדרומיים של צרפת אטרקטיביים גם לגמלאים זרים, הודות לאקלים החם שלהם, נופי החוף והכפר היפים, מערכות הבריאות המצוינות והקלות היחסית של ניהול פנסיה והשקעות פיננסיות, שיכולות להשתנות בהתאם לארץ המוצא של הפורש. 

חקר הפרופיל הטיפוסי של גולים באירופה

אמנם אין "פרופיל טיפוסי" מוחלט לגולים באירופה, אך דפוסים מסוימים מופיעים. גולים רבים מגיעים מאירופה עצמה, ובוחרים לעבור להתגורר בתוך היבשת כדי למנף את היתרונות של מערכת מוכרת וחיובית. תופעה זו נפוצה במיוחד בקרב אזרחי האיחוד האירופי (EU) העוברים למדינות אחרות באיחוד האירופי, מה שמאפשר להם לעקוף הליכי ויזה מורכבים וליהנות מחופש תנועה ברחבי האיחוד. הגירה בין-יבשתית זו מאפשרת גם קרבה רבה יותר למשפחה, מה שמגביר את המשיכה להישאר בתוך אירופה.

לגבי דמוגרפיה, expats באירופה בעיקר נופלים לשתי קטגוריות: אנשי מקצוע וגמלאים. אנשי מקצוע כוללים הן אנשי עסקים והן אנשים מועסקים, והם עולים באופן משמעותי על מספר הגמלאים. חלוקה זו מעוצבת על ידי מדיניות הגירה המעדיפה בדרך כלל אנשים פעילים כלכלית, במיוחד בתגובה לאתגרים הדמוגרפיים המתמשכים של אירופה ולמחסור בעובדים. כתוצאה מכך, אירופה מבקשת באופן פעיל למשוך ולשמר כישרונות זרים, תוך הדגשת התפקיד החיוני של הגולים הצעירים הללו בעתיד האזור.

x