ריבית הפד בארה"ב ואצלנו - מדד המחירים לצרכן: מה אומרות התחזיות?

אירועים מרכזיים בשבוע הקרוב, ניתוח פיננסי ותחזיות של בנק הפועלים

 

 
ניתוח פיננסי ותחזיות של בנק הפועלים / תמונה: AI פאנדרניתוח פיננסי ותחזיות של בנק הפועלים / תמונה: AI פאנדר
 

בנק הפועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/09/2024

כלכלית בראשון

תרחיש מלחמה בצפון הופך למוחשי ופער התשואות מתרחב

התרחיש של הסלמה במלחמה בצפון הופך להיות יותר ויותר מוחשי, והשווקים מגיבים בהתאם. תשואת איגרת החוב של מדינת ישראל לטווח של עשר שנים נסחרת עתה בפער של כ-120 נקודות בסיס (1.2%) מעל האיגרת של ממשלת ארה"ב.

מעבר לפרמיות סיכון המדינה הגבוהות, הפער בתשואות מייצג סביבת אינפלציה גבוהה יותר בישראל, וכן את עומס ההנפקות שנועדו לממן את הגירעון. 
החזרה של משקי הבית לרכוש דירות, ובעיקר דירות חדשות, היא תוצאה של שינוי בהלך הרוח – רוכשים שהמתינו לירידת ריבית ואולי להמשך ירידות מחירים, גילו שהמלחמה טרפה את הקלפים: היא מעכבת את ירידת הריבית, ומצמצמת את הבנייה החדשה.

אינדיקטורים כלכליים שפורסמו עד כה מצביעים על עלייה בפעילות הכלכלית לעומת הרבעון השני של השנה שהיה חלש.

ישראל

התרחיש של הסלמה במלחמה בצפון הופך להיות יותר ויותר מוחשי, והשווקים מגיבים בהתאם. תשואת איגרת החוב של מדינת ישראל לטווח של עשר שנים נסחרת עתה בפער של כ-120 נקודות בסיס (1.2%) מעל האיגרת של ממשלת ארה"ב. חלק מחברות דירוג האשראי התריעו זה מכבר שהתרחבות המלחמה תגרור ירידה בדירוג האשראי. משרד האוצר פרסם את עיקרי התקציב לשנת 2025, ובכלל זה תכנון להפחתת הגירעון התקציבי לשיעור שלא עולה על  4%. חצי הכוס המלאה היא הנכונות לקבל החלטות לא פופולריות בכדי להפחית את הגירעון. חצי הכוס הריקה היא שיש עדיין הרבה חורים בתכנון, ולא ברור מהיכן התקציבים יקוצצו. בעיני המשקיעים הזרים, הצעד של משרד האוצר חיובי אבל הוא לא מהווה משקל נגד לתמונות של טיל מתימן.

היקף מכירת הדירות שמר גם ביולי על רמה גבוהה של 8.4 אלף יחידות – רמה גבוהה משמעותית מזו של התקופה טרום המלחמה, אך עדיין נמוכה ביחס לתחילת 2022. מכירת הדירות החדשות כבר דומה ברמתה לרמות הגבוהות מאוד של תחילת 2022, לפני גל עליות הריבית. החזרה של משקי הבית לרכוש דירות, ובעיקר דירות חדשות, היא תוצאה של שינוי בהלך הרוח – רוכשים שהמתינו לירידת ריבית ואולי להמשך ירידות מחירים, גילו שהמלחמה טרפה את הקלפים: היא מעכבת את ירידת הריבית, ומצמצמת את הבנייה החדשה. בד בבד עלה הביקוש לדירות מצד מפונים מהצפון והדרום. התפנית במחירי הדירות מתחילת השנה רק חיזקה עוד יותר את הערכת משקי הבית, שמחירי הדירות לא יוסיפו לרדת בתקופה הזו.

אינדיקטורים כלכליים שפורסמו עד כה מצביעים על עלייה בפעילות הכלכלית לעומת הרבעון השני של השנה שהיה חלש. הפדיון של רשתות השיווק רשם ביולי עלייה חודשית של 0.8%, והיצוא התעשייתי עלה בשיעור חד של כ-13%. הכנסות המדינה ממסים רשמו אף הן גידול מהיר בחודש אוגוסט. למרות שהנתונים האחרונים הם טובים יחסית, אנו עדיין סבורים שהמשק מתקשה להתקרב לפוטנציאל הצמיחה שלו בתנאי המלחמה, והצמיחה השנה צפויה להיות סביב 1%.

שירות החוב מתייקר. הפער בין התשואה השקלית של איגרות החוב לתשואות של ארה"ב (בדולר) ואירופה (באירו) מתרחב. מול הדולר הפער לעשר שנים הגיע ל-120 נקודות בסיס, ומול גרמניה לדוגמה ל-275 נקודות. מעבר לפרמיות סיכון המדינה הגבוהות, הפער מייצג סביבת אינפלציה גבוהה יותר בישראל, וכן את עומס ההנפקות שנועדו לממן את הגירעון. 

גלובלי 

השווקים דוחפים את הבנקים המרכזיים להפחתות ריבית מהירות. המרוץ להפחתות ריבית נפתח, וארה"ב תצטרף אליו השבוע, אבל לא בטוח שהנתונים יאפשרו להם לעמוד בקצב ההפחתות לו השווקים ממתינים. המנדט של הפד הוא דואלי, אינפלציה ותעסוקה – הראשונה עדיין גבוהה מ- 2%, והתעסוקה לא כזו גרועה, אין בינתיים פיטורין, והשכר בכלל עולה. ללכת נגד השווקים זה גם סיכון: שוקי ההון עשויים להגיב לזה בשלילה, וגלי ההדף חוזרים לכלכלה הריאלית. במצב הזה הכי נוח זה להגיד את צמד המילים data dependent – שום דבר לא מחייב, וכל אחד יבין לפי מה שמתאים לו.

בשבוע האחרון התהפכה המגמה השלילית שנרשמה בשבועיים הקודמים ונרשמו עליות שערים חדות במרבית שוקי המניות בעולם. בסיכום שבועי, בארה"ב מדד ה-S&P500 עלה ב-4.0% ומדד הנאסד"ק עלה ב- 6.0%. באירופה מדד היורוסטוקס 50 עלה ב-2.2%. מדד הקאק בצרפת עלה ב-1.5% והדאקס בגרמניה עלה ב-2.2%. באסיה, מדד הניקיי ביפן עלה בשיעור 0.5% ואילו בסין מדד הCSI300- ירד ב-2.2%.

ארה"ב

מחירי המוצרים מוסיפים לרדת, אך אינפלציית הליבה בארה"ב נותרה גבוהה, בעיקר בשל העלייה במחירי השכירות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט עלה ב 0.2%, בדומה לציפיות, וקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התמתן ל-2.5% מ-2.9%. עם זאת, מדד הליבה עלה ב-0.3%, מעל לציפיות לעלייה של 0.2%, ושיעור עליית המדד בשניים עשר החודשים האחרונים נותר ברמה של 3.2%. מחירי השירותים (ללא אנרגיה) עלו בחודש האחרון ב-0.4%, האצה לעומת שלושת החודשים האחרונים, ושיעור העלייה ב-12 החודשים האחרונים נותר ברמה גבוהה של 4.9%. העלייה במחירי השירותים הושפעה מעלייה של 0.5% במחירי השכירות, שיעור העלייה החודשי הגבוה בחצי השנה האחרונה, ושיעור העלייה ב-12 החודשים האחרונים עלה ל-5.2%. במחירי שירותי התחבורה נרשמה עלייה חדה של 0.9% ושיעור העלייה השנתית התמתן אך נותר גבוה ברמה של 7.9%. מחירי המוצרים (ללא מזון ואנרגיה) ירדו בחודש אוגוסט ב-0.2% ובסה"כ ב-12 חודשים אחרונים ירדו ב-1.9%. מדד המחירים ליצרן לחודש אוגוסט עלה ב-0.1% בדומה לציפיות ומדד הליבה עלה מעבר לציפיות ב-0.3% וב-12 החודשים האחרונים הוא עלה ב- 2.4%. 

האינדיקטורים הכלכליים האחרונים בארה"ב לא מאותתים על מיתון. אומדן ראשון למדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש ספטמבר עלה מעט מעל להערכות המוקדמות. העלייה החודש נרשמה הן במדד הציפיות והן במדד השוטף. מהסקר עולה שציפיות האינפלציה לשנה ירדו ל-2.7% (מ-2.8% בחודש הקודם) ואילו הציפיות לחמש עד עשר שנים עלו מעט ל-3.1%. מספר דורשי דמי אבטלה ראשוניים עלה מעט בשבוע האחרון לרמה של 230 אלף, ומספר דורשי דמי אבטלה מתמשכים נותרו ברמה של 1.85 מיליון. 

נתוני האינפלציה אומנם מיתנו את הציפיות להפחתת ריבית הפד בשיעור של 0.5% השבוע, אך לקראת סוף השבוע הם שבו לעלות וכעת הציפיות להפחתה של 0.5% ביום רביעי הקרוב עלו ועומדות על כ- 50%. השווקים מגלמים בין ארבע לחמש הפחתות ריבית בארה"ב עד סוף השנה, ועוד חמש הפחתות בשיעור של 0.25% במהלך 2025. השוק צופה שריבית הפד תגיע בסוף 2025 לרמה של 3.0% אך להערכתנו קצב ההפחתות יהיה מתון יותר. תשואת איגרת החוב של ממשלת ארה"ב לטווח של עשר שנים ירדה בכ-6 נקודות בסיס השבוע לרמה של 3.65%, והתשואה לשנתיים ירדה באופן דומה לרמה של 3.58%. 

גוש האירו

הצמיחה  צפויה להיוותר נמוכה גם בהמשך השנה. מדד הסנטיקס לאמון המשקיעים ירד בחודש ספטמבר, בהמשך לירידות שנרשמו בחודשיים הקודמים, כך שהשיפור שנרשם במחצית השנה הראשונה נבלם. הפעילות הכלכלית בגוש האירו נותרה חלשה. מדד הייצור התעשייתי ירד בחודש יולי ב-0.3% בדומה לצפי ורמתו ב-12 האחרונים ירדה ב-2.2%. 

ריבית ה-ECB ירדה בשבוע שעבר ב-25 נקודות בסיס וריבית הפיקדונות עומדת כעת על 3.50%. כפי שציינה נשיאת הבנק המרכזי האירופי, לגארד, קצב הפחתות הריבית הבאות לא נקבע מראש והמשך הורדות הריבית יוסיף להיות תלוי בנתונים. כאמור, הורדה נוספת בחודש אוקטובר אינה ודאית והשווקים נותנים לכך כעת סבירות של כ-45% בלבד. עד סוף השנה, צפויות בין הפחתה אחת לשתיים, ובטווח של השנה הקרובה צפויות כשש הפחתות ריבית לרמת ריבית של 2.0%. 

 

הערות ואזהרות כלליות נוספות: מסמך זה מבוסס על נתונים ומידע שהיו גלויים לציבור. הנתונים והמידע ששימשו להכנת מסמך זה הונחו כנכונים, וזאת מבלי שבנק הפועלים ב ע"מ )" הבנק "( ביצע בדיקות עצמאיות ביחס לנתונים ולמידע מידע אלו - אין בסקירה זו משום אימות או אישור לנכונותם. הבנק ועובדיו אינם אחראים לשלמותם או דיוקם של הנתונים האמורים או לכל השמטה, שגיאה או ליקוי אחרים במסמך. יודגש כי מסמך זה הינו למטרת אינפורמציה בלבד, הוא אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות וכל הנסיבות הקשורות לאמור ב ו. המידע עליו מתבסס מסמך זה, והדעות האמורות בו, עשויים להשתנות מעת לעת ללא כל מתן הודעה או פרסום נוספים.

אין להסתמך על האמור במסמך זה ואין להתבסס על כך ששימוש במידע או בהמלצות המובאות במסמך זה יביא לתוצאות מסוימות. מסמך זה אינו מותאם למטרות ההשקעה או לצרכיו האישיים והייחודיים של כל משקיע, אין לראות במסמך זה משום ייעו ץ ה שקעות או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתוניו, צרכיו ומטרות השקעתו המיוחדים של כל אדם, ואין לפעול על -פי האמור במסמך זה אלא לאחר קבלת ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו, מטרותיו ונתוניו האישיים של כל משקיע, ולאחר הפעלת שיקול דעת עצמאי. הבנק, עובדיו, וכל מי שפועל מטעמו לא יהיו אחראים בכל צורה שהיא לנזק או הפסד, ישירים או עקיפים, שי יגר מו, אם ייגרמו, כתוצאה משימוש במסמך זה או כתוצאה מהסתמכות עליו . לבנק, או לחברות קשורות אליו, או לבעלי שליטה בהם, עשויות להיות החזקות בניירות הערך או הנכסים הפיננסיים הנזכרים במסמך זה, עבורם או עבור לקוחותיהם, והם עשויים לבצע עסקאות המנוגדות לאמור במסמך זה. האמור במסמך זה אינו מהווה ייעוץ מס ואינו מתיימר להוות פרשנות מקובל ת ע ל רשויות המס או על גופים נוספים.

x